woon-werk fiets

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: woon-werk fiets

Bericht door JOBA »

Mss een klein beetje off topic, maar aangezien het hier toch over meer "gewone" fietsen gaat, of alternatieven...

Ik rij ook al een tijdje MTB, maar dat is dan ook de enige fiets dat ik heb. Nu zou ik me graag een racefietsje kopen voor training enz... maar als ik een racefiets koop, kan ik nog altijd geen kinderzitje, of zo'n fietskar installeren veronderstel ik. Komende zomer zouden we toch wel enkele familie uitstapjes willen maken. Ik zou dan op den duur al 2 fietsen moeten kopen, één race, en 1 gewone stadsfiets, wat ik een beetje overkill vind.

Heeft iemand goede tips om toch nog een beetje een "racy" fiets te kopen maar dan met de optie van evt zo'n kinderzitje en fietskar aan te hangen. Ik veronderstel dat je zo'n fietskar niet aan een racefiets kan hangen...
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: woon-werk fiets

Bericht door eL Tee »

Joba, zelf zit ik in eenzelfde schuitje. Ik kijk momenteel (smoor)verliefd naar een BMC GranFondo GF02 Disc waar ik een flat bar op zou zetten... (Ik weet niet waarom, maar ik val steeds weer op fietsen van BMC)

De GF02 is een CX fiets, doch ik had begrepen dat deze fiets reeds voorzien is van de nodige 'attributen' om er spatborden en een rekje op te monteren.

Is echter wel geen goedkope fiets, iets wat me toch nog tegen houdt.
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: woon-werk fiets

Bericht door JOBA »

Hey El Tee, bikende vaders, 't is iets he :wink: ! Ik heb ondertussen nog wat rondgekeken op google, en check eens de Trek 1.2, kun je blijkbaar spatborden en een bagagerek opzetten ! En veel zachter geprijsd dan zo'n BMC. De BMC is dan wel een andere categorie...
Nu vraag ik me alleen nog af, of je er ook zo'n kinder fietskar zou kunnen aanhangen !
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: woon-werk fiets

Bericht door eL Tee »

Mijn 'ettertjes' zijn 7 jaar (tweeling) en fietsen zelf al (deze morgen 10km naar school met begeleiding uiteraard). Zo'n kar is dus mijn zorg niet. Wel m'n bagage meezeulen enerzijds en kunnen 'shortcutten' via veldbaantjes anderzijds (scheelt al snel een 15km voor me: ruwweg 30 tov. 45). Daarenboven wil ik ook wel een 'baanachtiger' fiets naast m'n MTBs...
Gebruikersavatar
Klimduif
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 01 aug 2010 08:48

Re: woon-werk fiets

Bericht door Klimduif »

Ik word regelmatig voorbijgestoken door iemand op een Eddy Merckx fiets, ook al met een flat bar. Leent elke koersfiets zich er dan toe om er een flat bar op te zetten ? Geen slechte invloed op je houding op de fiets ?
trainingsbeest
Mountainbiker
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 31 aug 2009 20:03
Rijdt met: Gaea2 lefty xlr carbon mavic slr carbonice montage

Re: woon-werk fiets

Bericht door trainingsbeest »

Version 25-622
Dimension: 28x1,00 / 700x25C
ETRTO: 25-622

Version 28-622
Dimension: 28x1 1/8 / 700x28C
ETRTO: 28-622

Version 32-622
Dimension: 28x1 1/4 / 700x32C
ETRTO: 32-622

Naargelang de breedte

Opletten dat je 28 x ... Besteld 700x de breedte die je wil
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Re: woon-werk fiets

Bericht door MirFlash »

Klimduif schreef:Ik word regelmatig voorbijgestoken door iemand op een Eddy Merckx fiets, ook al met een flat bar. Leent elke koersfiets zich er dan toe om er een flat bar op te zetten ? Geen slechte invloed op je houding op de fiets ?

Da zit "rechter" (lengte is minder dus ...) de meeste die een flat steken is om rechter te zitten.
Kunt ge ook anders oplossen door een pen met 30-40°, maar wordt weinig gedaan omwille van het zicht.

Dus een flat en houding zoals op né "derny" :-D

PS: Met né derny rondtuffen is wel plezant op lange afstanden, komt ge fris aan de aankomst :-"

PS2: Die kerels met né flat nt onderschatten, m'n overbuur, moet rond de 70 zijn, als ge zijne log ziet dan moet ge toch even zitten van hetgeen dat die afmaalt.
jakkeknol
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 14 jan 2013 21:51

Re: woon-werk fiets

Bericht door jakkeknol »

zelf ben ik al nen tijd aant denken om zoiets als dit te kopen voor woon-werk ter afwisseling van de mtb.
ziet er ''racy'' uit en vanalles voorzien voor eventueel bagagedrager nzo te montere :)
http://www.fiets.be/producten/d/fietsen ... hamp-heren" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Harpwood
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: di 27 jul 2010 21:05
Rijdt met: Speci. Expert carbon 29er 2012

Re: woon-werk fiets

Bericht door Harpwood »

jorish schreef:Zoals de titel het al zegt ben ik op zoek naar een woon-werk fiets. De afstand enkel zou iets meer als 25km zijn. Ik heb er al een kleine zoektocht opzitten maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik zit met name te twijfelen of ik voor een hybride fiets zou gaan of dan toch voor een racefiets met spatbord en wat stevigere banden of zou ik dan toch voor een mountainbike gaan daar het me lijkt dat de onderdelen wat robuuster zijn.
Verder twijfel ik of ik zou uitkijken naar een 2de hands die ik dan wat zou aanpassen of zou ik voor een nieuwe gaan.

Als ik naar nieuwe fietsen kijk is men oog gevallen op een granville van de terra of xs reeks. (verkoper vond een hybride beter voor die afstand, stadsfiets zou ik wat te veel snelheid verliezen)
Verder ben ik ook naar cannondale aan het kijken omdat ik van dit merk wel tevreden ben meerbepaald zou ik opteren voor de cannondale quick cx.

Ik twijfel of ik niet beter 2de hands zou gaan daar dit toch direct een pak goedkoper is.

Wat zijn jullie meningen trouwen over het gebruik van een bagagedrager is dit aangeraden (ik neem dagelijks toch wat mappen mee).

Graag jullie mening

Is deze mischien iets voor je. Afbeelding
Ik doe hem weg. Hij is net 1 jaar oud .
Gebruikersavatar
Storm
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 11:33
Rijdt met: 2015 BMC Teamelite TE01 29 XC

Re: woon-werk fiets

Bericht door Storm »

Dit topic eens nieuw leven inblazen.
Vroeger woonde ik op het werk (conciërgewoning) en waren de woon-werkverplaatsingen niet zo'n probleem :lol:
Eind vorig jaar dan verhuisd en in februari eens geprobeerd om met de fiets te gaan werken.
Hiervoor nam ik dan mijn oude 26" mountainbike waarop ik dan slicks had gelegd.
Dit bleek redelijk goed te doen : 35 km enkel waarvan 25 km jaagpad langs Albertkanaal.
Dit jaar gemiddeld gezien zo'n 1x per week met de fiets naar het werk (meer in de zomer, minder in de winter).
Voor 2017 wil ik dit graag wat optrekken en aan een gemiddelde van minstens 2x per week komen tegen het einde van het jaar.
Aan mijn woon-werk mountainbike zijn ondertussen wat kosten : schijfremmen zijn nog van de eerste generatie en moeten (volledig) vervangen worden, tandwielen/ketting/cassette zijn versleten, ook voorderailleur houdt het niet lang meer vol, ...
In plaats van hier geld in te pompen denk ik eraan om dan maar direct iets nieuws aan te schaffen.
Mijn oog is daarbij (onder andere) gevallen op de commuters van Canyon, zie https://www.canyon.com/nl/urban/commuter/
Momenteel neem ik nog een rugzak mee, maar de kerstman heeft me een knappe Ortlieb-fietstas bezorgd dus een bagagerekje zou handig zijn.
Iemand ervaring met de commuters van Canyon, of aanraders bij andere merken?
In plaats van een ketting wordt hier ook gewerkt met een aandrijfriem. Hier iemand al (goed of minder goede) ervaringen mee?
Plaats reactie