woon-werk fiets

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
jakke-pompier
Mountainbiker
Berichten: 978
Lid geworden op: zo 27 jan 2008 21:56
Rijdt met: gt zaskar 9r carbon / lynskey pro29

Bericht door jakke-pompier »

uwwe huidige mtb nemen en ne nieuwe goeie kopen
Dan hebde een rede om ne nieuwe fiets te kopen.
Zo heb ik het gedaan :-D
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Bericht door SD2E »

Heb mijn oude koersfiets in orde gezet om naar het werk te rijden, vanaf volgende week begin ik er terug aan. 25km enkel.
Heb er 700x28c bandjes opgelegd, zijn wat breder en wat profiel op zodat ik hier en daar een offroad shortcut kan nemen.

Ik rij er een 50 minuten op, smorgens een gewoon gelijk tempo en 's avonds probeer ik er wat interval in te steken.
Nadeel is die kleren meesleuren maarja je moet er wat voor over hebben...
Vorig jaar ook een tijdje gedaan en mijn conditie is daar toch een heel stuk beter door geworden.
Tommeke
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 04 okt 2007 13:25
Rijdt met: Stevens Super Flight voor dagdagelijks gebruik

Bericht door Tommeke »

Dit topic nog even oprakelen:

Zelf sta ik ook voor een dilemma: Vanaf 01/06/11 kom ik een heel stuk dichter bij huis werken, waardoor ik met de fiets zou willen gaan (14km enkel). Het traject loopt daarbij voor het grootste deel over een oude spoorwegbedding die omgevormd is in een 'fietssnelweg' en is volledig plat)

Zelf heb ik hier een MTB Bulls Copperhead 3 staan van nog geen jaar oud die ik gebruik om elke week een toertocht te doen en een Norta Exception van 2004. Nu is mijn vraag wat ik het best zou doen teneinde een goede fiets voor woon-werkverkeer te hebben.
De eerste optie is de Norta verkopen en een extra set wielen met (zeer) dunne banden en een set spatborden voor op de MTB aankopen en daarmee dus de verplaatsingen doen. In het weekend kan ik dan de wielen wisselen en een toertocht rijden.
De tweede optie is de Norta behouden, maar hem dan wel eens deftig onder handen (laten) nemen. Ik zou hem graag wat lichter hebben (weg verende zadelpen en verende voorvork?) en er moeten nieuwe wielen voorzien worden, alsook een volledig nieuwe versnellingsgroep en pedalen. Voordeel is wel dat er al spatborden en een bagagerek op staan.

Welke optie geniet volgens jullie de voorkeur en welke aanpassingen of onderdelen stellen jullie dan voor? De bedoeling is dat ik vrij snel naar het werk kan rijden, want daar wacht dan een deugddoende douche :)
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Bericht door el gordo »

Optie 3

Kan je snel mee rijden en is relatief goedkoop afhankelijk van merk dat je wilt, dit is gewoon een voorbeeld.
Het voordeel aan deze is, dat je indien nodig een bagagedrager kan laten monteren indien je rugzak te zwaar wordt.

Aangezien je een douche hebt, veronderstel ik dat je een locker hebt. Desnoods kan je daar over't weekend nieuwe kledij in hangen en dagelijks enkel de nodige spullen meesleuren. Indien niet (of je wordt dit beu) dan plaats je de bagagedrager.
Tommeke
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 04 okt 2007 13:25
Rijdt met: Stevens Super Flight voor dagdagelijks gebruik

Bericht door Tommeke »

Die derde optie lijkt me toch meteen al een stuk duurder...
chrissie
Mountainbiker
Berichten: 272
Lid geworden op: di 11 jul 2006 23:12
Rijdt met: 29 -T24
Contacteer:

Bericht door chrissie »

iemand ervaring met electrische fietsen in het kader van woon werkverkeer?
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

chrissie schreef:iemand ervaring met electrische fietsen in het kader van woon werkverkeer?
Geen ervaring, maar dat lijkt mij een goede oplossing om niet bezweet en toch snel op uw werk te geraken.
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Bericht door el gordo »

kawa schreef:
chrissie schreef:iemand ervaring met electrische fietsen in het kader van woon werkverkeer?
Geen ervaring, maar dat lijkt mij een goede oplossing om niet bezweet en toch snel op uw werk te geraken.
En 't komt blijkbaar meer en meer voor.
M'n LBS wist me te vertellen dat er "vroeger" vooral elektrische fietsen verkocht werden aan personen op leeftijd voor hun wekelijkse trip, en dat nu de "jongeren" de elektrische fiets vinden voor het woonwerk verkeer.

chrissie,
ik denk dat een voornaam punt voor u is; dat je de batterij kan afnemen van de fiets; zodat deze batterij al zeker niet gestolen of beschadigd kan worden.
En met de stijgende benzine-prijzen doe je volgens mij een gouden zaak met de aankoop van een elektrische ww-fiets.
En als je werkgever fietsvergoeding betaalt; verdien je je aankoop in no-time terug.
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Bericht door el gordo »

Tommeke schreef:Die derde optie lijkt me toch meteen al een stuk duurder...
el gordo schreef:Optie 3

Kan je snel mee rijden en is relatief goedkoop afhankelijk van merk dat je wilt, dit is gewoon een voorbeeld.
Het voordeel aan deze is, dat je indien nodig een bagagedrager kan laten monteren indien je rugzak te zwaar wordt.
Tommeke schreef:De eerste optie is de Norta verkopen en een extra set wielen met (zeer) dunne banden en een set spatborden voor op de MTB aankopen
Tommeke schreef:De tweede optie is de Norta behouden, maar hem dan wel eens deftig onder handen (laten) nemen. Ik zou hem graag wat lichter hebben (weg verende zadelpen en verende voorvork?) en er moeten nieuwe wielen voorzien worden, alsook een volledig nieuwe versnellingsgroep en pedalen. Voordeel is wel dat er al spatborden en een bagagerek op staan

hmm,
als je voor optie 1 gaat; stel ik voor om goede mtb-velgen te kopen; genre Fulcrum 3; en je huidige (zwaardere) velgen te gebruiken voor je wegbanden op te leggen. Je gaat dan zowel op de weg als off-road beter bollen.
Maar reken toch maar op een kost van 500 a 600 euro voor deftige velgen, banden, cassette en extra remschijven.

Als je voor uw optie 2 gaat, denk ik dat je bovenstaand budget nog gaat overschrijven. En een nieuwe vork (tot 200), een volledig nieuwe groep (Deore >200), extra zadelpen (30-50)

De fiets dat ik toonde; kost bij de LBS 700 euro.

Je hebt gelijk, mijn optie is duurder; maar in mijn ogen is de meerkost quasi nihil als je een uitwerking maakt tussen de verschillende mogelijkheden. En je hebt een nieuwe fiets met nieuwe onderdelen waarbij je ook nog eens garantie hebt.

Hopelijk ben je er iets mee
:wink:
QM
Mountainbiker
Berichten: 955
Lid geworden op: zo 08 nov 2009 20:43
Rijdt met: Na de rit in gebroken wit

Bericht door QM »

Voor 5euro nen oude Marin Muirwoods gekocht waar alles eraan het nog perfekt doet. Natuurlijk worden banden, kabeltjes enz. preventief ververvangen en alles eens terug goed ingevet waar nodig, koppel spatbordjes en nogwat lelijke dingen derop en vanaf het zomeruur de kar aan zijn gat en twee koters derin, 10km enkel.
Plaats reactie