Voor volgend jaar wil ik een Van Nicholas Tuareg kader aanschaffen.
In eerste instantie wilde ik het huidige model aanschaffen.
Maar nu komt er voor volgend jaar een nieuw model, wat me aan het twijfelen brengt.
Waarom de twijfel?
Ik zie vooralsnog het nut niet in van een tapered stuurbuis en aanschaf bijpassende vork is wat lastiger (niet onoverkomelijk).
Verder twijfel ik aan de hydroformed buizen. Dit is toch wel anders dan de redelijk standaard buizen van de huidige Tuareg en van het no nonsense design wat eigenlijk bij een Ti kader hoort (vind ik).
Ook zal het nieuwe frame wat zwaarder worden en (uiteraard) duurder.
Wat is jullie mening?
Bestaande frame kopen of wachten tot de nieuwe. Ik ben benieuwd wat voor voordelen ik over het hoofd zie met de nieuwe en ik dus ga missen als ik de nieuwe niet zou aanschaffen.
PS: naar verluid is de oude Tuareg gedesigned voor een 80mm vork en de nieuwe voor een 100mm vork, maar het huidige model kom ik alleen maar tegen met 100mm vorken. Dus blijkbaar zal dit geen nadelig effect geven om een 100mm vork te steken.
Van Nicholas Tuareg, oud of nieuw?
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: wo 04 jun 2008 12:10
- Rijdt met: Niner Air 9
- Jeanke6
- Mountainbiker
- Berichten: 809
- Lid geworden op: zo 06 jan 2008 11:52
- Rijdt met: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
- Contacteer:
je foto van het 'huidig' model is ook niet meer up to date en is een 2009 denk ik. Tegenwoordig zijn er geen V-brake nokken meer te vinden!
2011 zou wel eens stijver kunnen zijn qua stuurgedrag. Gewicht zal niet persé hoger moeten zijn. De 2010 is ook lichter dan de 2009, terwijl hij dikkere buizen heeft en er zwaarder uit ziet.
2010 kan je zowel met 100 als 80 rijden, afhankelijk van wat je er mee wil doen.
Zou de 2011 kopen, custom build...
2011 zou wel eens stijver kunnen zijn qua stuurgedrag. Gewicht zal niet persé hoger moeten zijn. De 2010 is ook lichter dan de 2009, terwijl hij dikkere buizen heeft en er zwaarder uit ziet.
2010 kan je zowel met 100 als 80 rijden, afhankelijk van wat je er mee wil doen.
Zou de 2011 kopen, custom build...
-
- Mountainbiker
- Berichten: 211
- Lid geworden op: di 17 aug 2010 16:20
- Rijdt met: specialized epic expert - trek costum paint beachbike
react
Hoi,
Ik zou gaan voor de vorige versie want vind het kader toch iets meer race uitzien en veel handiger rijden.
Ik spreek niet uit ervaring maar gewoon op het zicht.
Kan wel zijn dat de kader van 2011 veel stijver is maar dit is wel persoonsafhankelijk vind ik want ik rijd graag met een stijf frame en een ander graag met een nerveus frame.
Zou zelfs durven gaan voor de Zion van 2011 deze is ook wel leuk.
grts
Ik zou gaan voor de vorige versie want vind het kader toch iets meer race uitzien en veel handiger rijden.
Ik spreek niet uit ervaring maar gewoon op het zicht.
Kan wel zijn dat de kader van 2011 veel stijver is maar dit is wel persoonsafhankelijk vind ik want ik rijd graag met een stijf frame en een ander graag met een nerveus frame.
Zou zelfs durven gaan voor de Zion van 2011 deze is ook wel leuk.
grts
Laatst gewijzigd door diert op wo 15 sep 2010 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeanke6
- Mountainbiker
- Berichten: 809
- Lid geworden op: zo 06 jan 2008 11:52
- Rijdt met: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
- Contacteer:
Jaja, de 2011 is sowieso de 2011. Maar de 2010 (huidig model) is niet juist en daar staat de foto van een 2009 bij.diert schreef:Op de site van Van nicholas staat dit frame toch als 2011 hoor...Jeanke6 schreef:je foto van het 'huidig' model is ook niet meer up to date en is een 2009 denk ik.
Zou de 2011 kopen, custom build...
De 2010 heeft geen V-brake nokken meer...
-
- Mountainbiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: wo 04 jun 2008 12:10
- Rijdt met: Niner Air 9
Bericht door R1Phrankey »
Klopt, de 2010 is zonder v-brake nokken.Jeanke6 schreef:Jaja, de 2011 is sowieso de 2011. Maar de 2010 (huidig model) is niet juist en daar staat de foto van een 2009 bij.diert schreef:Op de site van Van nicholas staat dit frame toch als 2011 hoor...Jeanke6 schreef:je foto van het 'huidig' model is ook niet meer up to date en is een 2009 denk ik.
Zou de 2011 kopen, custom build...
De 2010 heeft geen V-brake nokken meer...
Verder is het frame gelijk aan de getoonde.
Grootste bezwaar wat ik nu zie tegen het huidige 2010 model is dat het design van het kader is rondom een 80mm vork en ik een 100mm vork zou willen. Wat ik uit een review heb gelezen (mtbr) is dat het zelfs mogelijk is dat als je een 100mm vork steekt de band tegen de onderbuis kan komen. Maar goed: dat is vast een worst case situatie en alleen bij een bepaald model vork waarschijnlijk. Daar zou ik me niet echt ongerust over maken, maar de head angle wordt met een 100mm vork wel 70 in plaats van de 71 volgens de tabel en daarmee verliest de fiets iets aan sportief stuurgedrag ten opzichte van het nieuwe model bij gelijke vork.
Voor mij wordt het de 2011 versie, ben er al wel uit.
Met een Magura Durin vork, zoals in de fiets van jeanke6. Voor 2011 verkrijgbaar met een taperede steerer tube.