Een titanium kader zal inderdaad wat meer comfort geven. je voelt dat niet direct van de eerste meter maar wel op zeer lange ritten, ik had vroeger een top alu frame (cannondale) waar ik tijdens lange maratons toch serieus moe van werd. Sinds ik met titanium fietsen rij, is die vermoeidheid veroorzaakt door het constante gehots van een HT frame een pak minder met de titanium fiets. Ik kan nu een stuk langer fietsen alvorens ik echt last krijg van de typische hardtail trillingen. Het is een beetje alsof je met een dikkere bandenmaat rijdt . Ook een titanium zadelpen kan hier al heel wat verlichting brengen.
Het is zeker niet zo dat een titanium frame slap is. Integendeel zelfs, ik vind het even snel reageren op versnellingen als die cannondale. In principe zou 1 rit op bvb een lang stuk kasseien je moeten overtuigen van de minieme veerkracht die het materiaal biedt tegenover alu of carbon frames. De betere stalen frames hebben die eigenschap ook.
Veel hangt af van de manier waarop het gelast/ontworpen is. Welke dikte en type (3/2.5 of 6/4 ) van buizen gebruikt werd, welke vormen die buizen hebben, of ze gebutteerd zijn, etc.. Daarom ook dat er zoveel verschil in prijzen zit. Bij merken als Litespeed werden de buizen tot het uiterste bewerkt, wat de prijs natuurlijk de hoogte injaagt.
De Litespeed Tanasi is bvb volledig van 6/4 gemaakt en die is zo strak als een alu fiets. Hier gaat het voordeel van titanium 3/2.5 dus verloren.
De beste buizen voor een titanium frame zijn dus 3/2.5 buizen. Alleen het bracket en de uitvalpatten moeten van 6/4 zijn. (3/2.5 is de hoeveelheid aluminium en vanadium dat in de legering van de buizen aan het titanium toegevoegd werd. Puur titanium is niet bruikbaar voor buizen.)
Verder is het ook van het grootste belang dat het lassen onder perfecte omstandigheden gebeurd, want een gecontamineerde las kan vroeg of laat scheuren. Duurdere merken maken xrays van hun frames om de lassen te kontroleren. Titanium wordt gelast in een zuurstofvrije omgeving.
Verder heeft titanium als niet gering voordeel dat het niet roest noch corrodeert, het moet dus niet gelakt of gevernist worden. Je kan het in de zee gooien en een jaar later ziet het er nog bwvs net uit als nieuw .
Het heeft ook geen last van metaalmoeheid en weegt ongeveer even veel als een normaal alu frame . Alu frames kunnen lichter gemaakt worden dan titanium frames , maar dan moet het frame beenhard gemaakt worden omdat alu heel slecht tegen plooien kan.
Je moet ook geen titanium fiets kopen als je modegevoelig bent of van flashy kleurtjes houdt , want zo'n fiets heb je in principe voor een heel pak jaren en dat grijs, ja je moet ervoor zijn.
Hier vind je wat meer uitleg over titanium.