titanium kader

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
swerkfiets
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
Rijdt met: olmo sramX0
Contacteer:

titanium kader

Bericht door swerkfiets »

Ik ben van plan een titanium frame aan te schaffen. Maar er zijn nogal wat prijsverschillen. Het goedkoopste frame dat ik heb gevonden was
549$ en het duurste + 3000€. Je hebt merken en merkloze. Ik heb al een heleboel technische site's bezocht die handelen over gewicht, sterkte, etc... Maar waar komt het nu echt op aan bij een titanium frame. Ik ben absoluut geen merken freak maar ik wil wel de beste prijs/kwaliteit verhouding zonder overdreven bedragen uit te geven (geen 2000€ voor een frame) Het is en blijft tenslotte een hobby.

Thx
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Mag ik ff weten wat dat frame van $ 549 was? Een Airborne?
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Kdenk dat de titanium modellen van airborne het goedkoopste merk frame heeft dat je kan vinden.Ik denk dat de kaders van Morati ook wel redelijk geprijsd zijn ( zo een 1500 Maar als je meer betaald krijg je wel custom made kaders voor je bvb bij Merlin , Litespeed , Moots , ...

Maar als het over titanium gaat zou ik je graag doorverwijzen naar A D R I , de titaniumkenner van mountainbike.be
Gebruikersavatar
swerkfiets
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
Rijdt met: olmo sramX0
Contacteer:

Bericht door swerkfiets »

hier vind je de gegevens van het kader van 549$ http://www.cambriabike.com/SALE/frame/index-3.htm
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Sandvik had vroeger wel goede kaders. Maakte geloof ik vroeger de tita kaders van Mongoose en Raleigh en Weeler...
Maar het kan u nog wel een beetje koste om die kader hier te krijgen ? ( tax...)
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Die frames zijn van Titanium Sports technology en dat is degelijk goede kwaliteit titanium.
Ze zijn ook OK uit kwa afwerking en de info op cambriabike is correct. Dus als je het geld hebt en je wilt een zeer goedkoop titanium frame, doen ! Dit zijn echte koopjes !

Kijk op de link voor de geometrie van de frames.
Gebruikersavatar
swerkfiets
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
Rijdt met: olmo sramX0
Contacteer:

Bericht door swerkfiets »

@ adri
voel je daadwerkelijk het verschil tussen een titanium kader en alu kader. Ik heb wel al titanium zadelpennen gezien en die veerde enorm mee. Daarom mijn vraag omdat jij uit ondervinding kan spreken zijn de kader stijf genoeg. Het enige dat ik weet waar ze niet tegenkunnen is zeer snelle vibraties dan kunnen ze breken maar bij het vtt-en zijn het enkel schokken en daar hebben ze geen problemen mee.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Een titanium kader zal inderdaad wat meer comfort geven. je voelt dat niet direct van de eerste meter maar wel op zeer lange ritten, ik had vroeger een top alu frame (cannondale) waar ik tijdens lange maratons toch serieus moe van werd. Sinds ik met titanium fietsen rij, is die vermoeidheid veroorzaakt door het constante gehots van een HT frame een pak minder met de titanium fiets. Ik kan nu een stuk langer fietsen alvorens ik echt last krijg van de typische hardtail trillingen. Het is een beetje alsof je met een dikkere bandenmaat rijdt . Ook een titanium zadelpen kan hier al heel wat verlichting brengen.
Het is zeker niet zo dat een titanium frame slap is. Integendeel zelfs, ik vind het even snel reageren op versnellingen als die cannondale. In principe zou 1 rit op bvb een lang stuk kasseien je moeten overtuigen van de minieme veerkracht die het materiaal biedt tegenover alu of carbon frames. De betere stalen frames hebben die eigenschap ook.
Veel hangt af van de manier waarop het gelast/ontworpen is. Welke dikte en type (3/2.5 of 6/4 ) van buizen gebruikt werd, welke vormen die buizen hebben, of ze gebutteerd zijn, etc.. Daarom ook dat er zoveel verschil in prijzen zit. Bij merken als Litespeed werden de buizen tot het uiterste bewerkt, wat de prijs natuurlijk de hoogte injaagt.
De Litespeed Tanasi is bvb volledig van 6/4 gemaakt en die is zo strak als een alu fiets. Hier gaat het voordeel van titanium 3/2.5 dus verloren.
De beste buizen voor een titanium frame zijn dus 3/2.5 buizen. Alleen het bracket en de uitvalpatten moeten van 6/4 zijn. (3/2.5 is de hoeveelheid aluminium en vanadium dat in de legering van de buizen aan het titanium toegevoegd werd. Puur titanium is niet bruikbaar voor buizen.)
Verder is het ook van het grootste belang dat het lassen onder perfecte omstandigheden gebeurd, want een gecontamineerde las kan vroeg of laat scheuren. Duurdere merken maken xrays van hun frames om de lassen te kontroleren. Titanium wordt gelast in een zuurstofvrije omgeving.
Verder heeft titanium als niet gering voordeel dat het niet roest noch corrodeert, het moet dus niet gelakt of gevernist worden. Je kan het in de zee gooien en een jaar later ziet het er nog bwvs net uit als nieuw .
Het heeft ook geen last van metaalmoeheid en weegt ongeveer even veel als een normaal alu frame . Alu frames kunnen lichter gemaakt worden dan titanium frames , maar dan moet het frame beenhard gemaakt worden omdat alu heel slecht tegen plooien kan.
Je moet ook geen titanium fiets kopen als je modegevoelig bent of van flashy kleurtjes houdt , want zo'n fiets heb je in principe voor een heel pak jaren en dat grijs, ja je moet ervoor zijn.
Hier vind je wat meer uitleg over titanium.
Plaats reactie