Forumoverzicht Productinfo Welke bike geniet de voorkeur? sandman bikes

sandman bikes

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Bericht zo 20 dec 2009 21:52
Magura Mountainbiker

Berichten: 1289
Mijn bike: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Interessant, zeer interessant, hoogst interessant !

Afgelopen 26 uur zo'n 225 km met een gewone MTB ge"reden", als training voor wat komen moet. En dat is in deze sneeuwomstandigheden toch pittig. Dit zou een geweldig alternatief zijn.

Hoewel, waarom extreem doen?
Wie is de eerste die deze tuigen inzet in de klassieke XC's of marathons :bounce:.


Voetnoot: zou het kunnen dat de fotolocatie van die Sand/Snowman me bekend voorkomt :wink: .

Bericht zo 20 dec 2009 22:51
Old Skool Mountainbiker

Berichten: 541
Mijn bike: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)
pocoloco schreef:
Als er iemand een goed adres weet om te anodiseren wil ik dat wel eens proberen, maar dan wel met een testkader. Zo'n kader bestaat uit nogal wat onderdelen van verschillende leveranciers (achterpatten, buizen hoofdframe, buizen achterframe, kabelgeleiders...). Ik heb me laten vertellen dat het genoeg is dat er een klein legeringsverschil op zit om een kleurverschil te krijgen.
Maar ik vind het zelf een mooie finish en 't zou eern verrijking van het aanbod zijn.
Dus als iemand me een adres aan de hand kan doen waar ze dat eens met één kader willen proberen offer ik er wel eentje op :-?


zie
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?p=843275&sid=fc1320ad41f7cb816c9620c5829d1ca2

neem eventueel eens contact op met hilset.

zwart hard anodiseren zou ik één egale kleur moeten kunnen.

Bericht zo 20 dec 2009 22:57
Hubertje Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 11118
Mijn bike: in de maak..


Bericht ma 21 dec 2009 00:17
pocoloco Mountainbiker

Berichten: 994
Hubertje schreef:
Las je zelf?


Nee. Hier de "raison d'être" van Sandman Bikes: ik ben al een jaar of 16 professioneel met mountainbiken bezig (het organiseren en begeleiden van de "steviger" mtb reizen :-D). En ik droom er al van kindsbeen van om naar Alaska te gaan (teveel Jack London gelezen...). Met het ouder worden rijpte het plan om hieraan mee te doen: http://www.alaskaultrasport.com/alaska_ ... _page.html

En ik wil dat voor mijn 50e doen, dus ik heb nu nog vijf jaar. Verleden jaar ben ik er werk van beginnen te maken en dat wil dus zeggen ook rondkijken voor materiaal.
Na héél veel opgezocht te hebben, contact met verschillende bouwers waaronder de stamvader van de fatbikes Ray Molina - we zijn naar aanleiding van die contacten samen met hem gaan biken in de Copper Canyon van Mexico - ben ik tot de vaststelling gekomen dat van de bestaande bikes er niets naar mijn goesting was. Ofwel zwaar en bizarre mechanische oplossingen (Surly), ofwel peperduur en met belachelijke levertermijnen (de Amerikaanse edelsmeden en een paar huismerken uit Alaska).
Na veel met Ray gebabbeld te hebben rijpte het plan om zelf een kader te ontwerpen en daar een framebouwer voor te zoeken om mijn "ideale" fatbike te maken. Maar ééntje.
Dus opnieuw mega-opzoekwerk, tekenen, passen, opzoeken. In totaal ben ik er een maand of zes mee bezig geweest voor ik beslist had wat en hoe het moest worden.

Dan iemand vinden die dat voor mij kon en wou maken... Na wat rondzoeken kwam ik bij Jan Dejonckheere uit Gistel terecht. Dat was niet het einde van de lijdensweg, want in het begin was hij nogal "sceptisch" :-D. Na veel (een paar maand!) gepalaver en overtuigen zag hij het dan toch zitten om met mijn tekeningen aan de slag te gaan, op voorwaarde dat ik de "jig", de mal waarop de kader gelast wordt zelf zou financieren. Een bestaande mal gebruiken kon niet, want de maten van die bike komen in niets overeen met een klassieke kader.

Dan heb ik gewikt, gewogen en toch maar de stap gewaagd en een paar duizend Euro opgehoest om die mal te laten maken.
Jan heeft daar een eerste prototype op gemaakt (de kader die je op de webpage ziet) en die ben ik gaan testen in de Hoggar woestijn in het kader van een reisvoorbereiding.
Wat me direct opviel is:
- dat ik blijkbaar een gave heb om frames te tekenen, die bike reed vanaf de eerste meter fantastisch :wink:
- dat dat inderdaad schitterend rijdt op mul terrein.
- maar dat de grote verrassing kwam van het feit dat die bike ongelooflijk ruw terrein aankan. Je kan blijven rijden, plat, bergop en bergaf daar waar je met de beste all mountain fully al lang voetje aan de grond gezet hebt.
- zodanig dat ik constant met mijn trappers tegen de rotsen zat.
- en hij boezemt enorm vertrouwen in, je kan er hard mee gaan en je doet dat ook. Zelfs aarzelende bikers worden instant ruw terrein- en downhill koningen hiermee. Traag stuurt hij scherp en eens op snelheid wordt het (vermoedelijk mee door het giroskopisch effect van de wielen) een sneltrein die ongelooflijke snelheden haalt.

De enige wijziging die ik voor het productiemodel heb laten aanbrengen: die trapas hoger !
En ja, productiemodel, want ik hoop de kosten van de mal er stilletjes mee te recupereren. De mal is mijn eigendom en Jan last de frames volgens bestelling.
't Is dus niet mijn bedoeling hier een echte business van te maken, maar ik denk dat er een markt is voor kwaliteits fat frames die écht goed zijn, voor een betaalbare prijs en met redelijke levertermijnen.
Ik hoop om een aantal gegadigden te vinden: 't zijn alleszins unieke bikes die heel goed rijden en waar je beziens mee hebt, voor de verandering niet in Taiwan gemaakt maar Belgisch ontwerp én fabrikaat. Jan is ondertussen dolenthousiast - hij is héél content met het resultaat, komende van de Belgische referentie op framebouwgebied is dat toch wel tof :-D

Anekdote: buiten mijn vrouw (tegelijk zakenpartner) wist absoluut niemand dat ik met dat project bezig was. Er hebben er véél ogen getrokken toen ik mijn zelfontworpen fietske buitenhaalde :-D !
Ik heb de naam Sandman gekozen omdat ik denk dat er een grotere markt is bij mensen die ermee op zand/strand willen gaan rijden dan bij weirdo's die overwegen om bij -35° in de sneeuw te gaan rijden :roll:.
Maar bij nader inzien heb ik er wat spijt van, het zet er direct een eenzijdige stempel op terwijl het feitelijk ongelooflijk veelzijdige Alle Terreinen Bikes zijn.

Bericht ma 21 dec 2009 00:19
pocoloco Mountainbiker

Berichten: 994
Old Skool schreef:
@ pocoloco

Buiten geweest met dit weer? En wat doen zo'n endomorfs op een ijsplek?


Ze glijden :( - wat niet verwonderlijk was, op ijs glijdt elke band zonder nagels of kettingen... wat me op ideeën brengt... :drunk:

Bericht ma 21 dec 2009 00:26
kawa Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 11034
pocoloco schreef:

En naast een Yam 660 :-D

Afbeelding


Beestig =D>

Bericht ma 21 dec 2009 08:59
Hubertje Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 11118
Mijn bike: in de maak..

fantastisch! Historie klinkt prachtig, kan je je bike ook eens ergens testen of zo? (02bikers days?)

Heeft je bike btw een half jaar geleden niet al eens op deze site gestaan?

Bericht ma 21 dec 2009 09:04
Kameel^ Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1034
Mijn bike: Niner EMD, Ghost htx actinum, Tita Joven racer

ferm verhaal! en dus écht 'made in Belgium'

wat ik mij wel afvraag: die wielen en banden: wie maakt die en wat kost dat?

Bericht ma 21 dec 2009 10:11
pocoloco Mountainbiker

Berichten: 994
Mijn eerste bekommernis nu is een aantal testbikes maken, met verschillende uitrustingsniveau's en doeleinden. En zeker in elke maat één. Ik heb geen idee wat je als "fabrikant" moet doen om bij de O2 bikers days binnen te mogen, maar als daar geen groot budget voor nodig is gaan de Sandmannekes daar staan.

Een fotootje van de Gobi heeft inderdaad al in de O2 gestaan. Da's een verhaal apart! Ik had me ermee ingeschreven voor een enduro wedstrijd (eigen tempo naar boven fietsen en tegen de chrono naar beneden over een "paadje" dat je niet mocht verkennen).
Enig probleem was dat die kader de dag voordien van de poederlakkerij was gekomen... ik heb die toen op het terras van een chalet aan de oever van de Semois helemaal gemonteerd.
Rond 02.00 u 's morgens was dat klaar, dus meer dan 50 meter op en af rijden om te zien dat ie schakelde en remde zat er niet in...
Dus daar stond ik de volgende morgen, op een fiets die ik helemaal niet kende, in noord Frankrijk tussen 100 freeride en andere bike park-types die hun ogen niet konden geloven toen ze die bike zagen. Ik was ietwat... nerveus :-D, wat zich vertaalde in een redelijk abominabele eerste run (70e tijd denk ik).
De tweede run ging al véél beter en had ik een tijd die me op die run rond de 40e plek positioneerde. Niet slecht, en sindsdien respect voor die bikeparkers - wat die met hun vlo kunnen... genre nog eens goeiendag doen naar de fotograaf als ze op een paar meter hoogte tussen de bomen passeren...

Voor run 3 & 4 moest ik passen wegens familiale verplichtingen (ik dacht dat die wedstrijd alleen maar in de voormiddag was, maar 't bleek de hele dag te duren).
Soit, eerste test van het productiemodel was geslaagd! En de hoofdredacteur van O2 deed ook aan die wedstrijd mee, vandaar die foto. Hij stelde voor om een Sandman aan een test te onderwerpen in O2, wat ik zeker ga aannemen vanzodra ik een M en een L afgemonteerd heb (tot nu toe alleen nog maar XL'en).

Wielen maken: elke fietsenmaker moet dat in principe kunnen spaken als zijn spaakstand de breedte van de achteras aankan. Moest dat een probleem zijn ken ik iemand die dat kan - die mijn wielen gemaakt heeft.

Bericht ma 21 dec 2009 13:38
dmx Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 554
Mijn bike: GT Xizang 9r, Slot Inbred 29 SS,
pocoloco schreef:
Old Skool schreef:
@ pocoloco

Buiten geweest met dit weer? En wat doen zo'n endomorfs op een ijsplek?


Ze glijden :( - wat niet verwonderlijk was, op ijs glijdt elke band zonder nagels of kettingen... wat me op ideeën brengt... :drunk:


Gezien de ruimte rond de band in het frame kan je er makkellijk "endospikes" opleggen. Endomorphs met houtschroeven dat is.

VorigeVolgende

Keer terug naar Welke bike geniet de voorkeur?





cron