Ik heb de Sandman deze zomer al uitgeprobeerd (tocht van ca. 70 km kriskras langs de kanalen tussen Knokke, Brugge en Zeebrugge, en over het strand terug).
Rijdt prima ! Sturen is ietsje stroever wegens zwaarder voorwiel maar je past je snel aan. De banden maken op asfalt uiteraard ook wat meer lawaai.
Je hebt er wél enorm veel bekijks mee. Overal waar ik stopte - er was juist een manifestatie rond de verbreding Schipdonk-kanaal - stond er meteen een kring geïnteresseerden rond. Twee woorden uitleg en ze snapten direct wat de bedoeling was :
De Sandman is bedoeld voor op zand, DIKKE rotsblokken, sneeuw en ijs, weideland en zompige ondergrond, maar op het fietspad rijdt hij net zo comfortabel als een gewone mountain bike. En je hebt geen fully nodig : de banden zorgen voor ruim genoeg vering.
Op het droge zand van het strand ging het eerst schitterend (met half-afgelaten banden). Op hard vochtig zand bleek het een heel karwij totdat mijn achterband van de velg liep en ik door kreeg dat ik achteraan in een drugsspuit was gereden en waarschijnlijk al vier kilometer tegenwind op een platte band aan het ploegen was
Herstellen was een makkie maar weer oppompen vergt natuurlijk wat meer inspanning met zo'n mini-pompje. Op 5 minuten was ik toch weer vertrokken.
Mijn broer Koen is de fabrikant en hij is er zopas mee gaan biken in Burkina Faso (Sahel). De Britisch Columbia Bike Race in Vancouver (Canada) staat ook op het programma. Zie
http://www.mtb.be/Forum/ onder de rubriek Allerlei.
Als zijn plannen om in de Hoggar (Sahara) te gaan biken doorgaan, schaf ik me er zeker ook een aan. Veel pistes of single tracks zijn er daar niet, denk ik, maar de Sandman kan je cross country over "no tracks" rijden in deze steenwoestijn.
Enkel nog te verbeteren door een bike met rupsbanden, denk ik.