sandman bikes

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Zwijfelaer
Mountainbiker
Berichten: 153
Lid geworden op: di 05 mei 2009 19:16
Rijdt met: trek fuel ex 9 2010 & Carraro equipe

Bericht door Zwijfelaer »

Hubertje schreef:vet. Geen vorkkroon-band-contact bij inveren?
Dat is ook mijn vraag.
Ziet er wel echt neig uit!
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

Goed...Wat moet dat kosten ? :-D
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

pvandebe schreef:Goed...Wat moet dat kosten ? :-D
Maak eens een voorstel voor een ijzeren Kalahari, vaste vork + midrange afmontage en indien reeds leverbaar met Larry's ipv Endo's
Old Skool
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: di 19 jun 2007 13:51
Rijdt met: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Bericht door Old Skool »

@ pocoloco

Buiten geweest met dit weer? En wat doen zo'n endomorfs op een ijsplek?
Old Skool
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: di 19 jun 2007 13:51
Rijdt met: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Bericht door Old Skool »

_alain_ schreef:Vet!
Alleen vind ik die gebogen buizen maar niets...
Maak iets met rechte buizen en liefst van staal en ik ben kandidaat ;)
De retrotec rijder houdt niet van gebogen buizen? Komt uwen bak binnenkort in de tekoop sectie?
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Dat zit wel in een heel andere categorie van gebogen ;)
Ik bedoel op de typische gebogen onderbuis ala specialized en anderen.

En alles is te koop, mits het juiste bedrag 8)
Old Skool
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: di 19 jun 2007 13:51
Rijdt met: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Bericht door Old Skool »

_alain_ schreef:Dat zit wel in een heel andere categorie van gebogen ;)
Ik bedoel op de typische gebogen onderbuis ala specialized en anderen.

En alles is te koop, mits het juiste bedrag 8)
:off: , ik ben content met mij Salsa / dolf combinatie. Alhoewel in na vandaag rondrijden met een bevroren derailleurkabel well meer snap van waarom sommigen graag singlespeeden.

De Gobi sandman onderschid zich wel van alle andere fatbikes met die gebogen opbouw. Ik zie hem daarom nog populair worden als ze hem richting states uit kunnen voeren
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

Klopt, alleen de Gobi heeft de gebogen buizen (en dat heeft zijn redenen, zie hieronder). De andere twee versies hebben rechte buizen, je kan die met sloping of horizontale toptube kiezen.

De Maverick SC32 voorvork is voorlopig het enige voorvering alternatief. 't Is de enige vork die een band tot 10cm breed kan hebben en die in 29" verkrijgbaar is. De velgen van de Sandman zijn wel 26" maar door de enorme hoogte van de banden worden er dat effectief 29".
De Maverick kan je (gemakkelijk zelf) met een originele kit ombouwen van 26" naar 29" en vice versa.
Dus, nee, het sleept nergens !

Wel opgelet, het gebogen Gobi frame is de enige Sandman (en bij mijn weten de enige fatbike) waarbij het brede kroonstuk van die vork de kader niet raakt. Die gebogen buizen zijn dus écht functioneel, niet cosmetisch !
Bij de rechte kaders moet je best bescherming voorzien als je voorvering wil monteren. Bij de stijve vorken is dat geen probleem - vorken die verkrijgbaar zijn voor een gewone vooras of voor een 135mm achteras (interessant voor 29"er singlespeeds met gewone wielen die een reserve of dubbel verzet willen - hier is een voorbeeld:
http://shoestring-racing.blogspot.com/2 ... bikes.html )

Hieronder de prijslijst, 'k zal hem morgen vertalen (de eerste aanvragen en bestellingen zijn uit de VS en Engeland gekomen, vandaar). Momenteel alleen frames en vorken, de montages die ik "selectief" zelf doe is uitsluitend om te weten wat mogelijk is met welke onderdelen zodat ik beter kan adviseren.

Voor het moment is elke Sandman dus tailormade en geen seriemodel. Je kan tot in de kleinste details je eigen frame en onderdelen bestellen en samenstellen.

Ik ben nu bijvoorbeeld een Kalahari aan het monteren voor écht expeditiegebruik. Daarnaast een top of the line Gobi en een eenvoudige city/beachbike Atacama. Zo kan iedereen zien wat mogelijk is en voor de rest zijn/haar verbeelding laten spreken bij een persoonlijke afmontage in samenspraak met je fietsenmaker.
En verbeelding, die heb je nodig met deze bikes... ik stam nog uit de tijd van toen de eerste mtb's verschenen, dat gevoel van "hiermee gaan nieuwe horizonten open...".
Met het eerste prototype had ik een enorm déjà vu gevoel :-D.

- plain 7005 aluminium, price 349,- Euro (Atacama)
- Dedacciai hydro form alu, price 499,- Euro (Gobi)
- Dedacciai CRMO triple butted steel, price 384,- Euro (Kalahari)

This is for plain, non painted frames. Production time is 2 weeks. Having your frame painted adds 100,- Euros and two weeks extra (I have to send it out to have it powdercoated or painted).

All frames have 165mm rear hub and 100mm bottom bracket spacing and can easily accomodate Endomorph tires on up to 100mm rims. Cable eyelet type and routing is free of choice as are eyelets for rear luggage racks and come at no extra cost.
Free choice of integrated or 1.1/8 head set bearings and normal rear drop-outs or single speed ones. Combined single speed dropout with derailleur attachment also available.
Polished welds come at an extra charge of 100,- Euro.

Wide CRMO forks with disk brake attachments for normal front hubs come at 59,- Euros unpainted. 79,- Euro painted. Same price for 135mm spaced forks.
No extra cost for luggage attachment eyelets.

The weights for the 3 different frame options, all in size M:

Steel Kalahari: 2250 gr

Non butted alu Atacama: 1920 gr

Hydroformed, butted Gobi: 1740 gr
Old Skool
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: di 19 jun 2007 13:51
Rijdt met: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Bericht door Old Skool »

http://www.facebook.com/photo.php?pid=2 ... 0815291701

salsa is ook aan het werken aan een fat bike fork. Een effectieve fatty op komst?

zo'n vergelijking tussen 29 en 26 fat is wel cool
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

Enter Sand... euh... Snowman :-D !

Afbeelding

Afbeelding

De kids vinden dat papa eindelijk iets nuttigs uitgevonden heeft:

Afbeelding
Plaats reactie