sandman bikes

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Lucky22
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: do 24 aug 2006 13:08
Rijdt met: veel te goed voor mijn benen (cannondale, gary fisher, Sandman)

Re: sandman bikes

Bericht door Lucky22 »

prachtig reisverslag en foto' s Koen, toch maar eens proberen over verlof te krijgen in november volgend jaar ;-)

inderdaad, had de O2 bikers speciaal gekocht voor het artikel over Fatbikes (koop anders nooit dit magazine) : is uiteindelijk weggesmeten geld geweest : vraag me af of de schrijver wel effectieve ervaring heeft met fatbikes...

Hoe heb je de banden tubeless gekregen (wat heb ik hiervoor nodig, waar kan ik dit vinden en hoe doe ik dit ;-)) want ik heb gezien dat er ook verscheidene met Larry' s reden en zou graag onze Sandman' s met Larry' s ook tubeless krijgen
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Re: sandman bikes

Bericht door pocoloco »

Lucky22 schreef: Hoe heb je de banden tubeless gekregen (wat heb ik hiervoor nodig, waar kan ik dit vinden en hoe doe ik dit ;-)) want ik heb gezien dat er ook verscheidene met Larry' s reden en zou graag onze Sandman' s met Larry' s ook tubeless krijgen
De foto's in het reisverslag zijn niet allemaal door mij getrokken, 't is een samenraapsel van heel de groep.

Tubeless:
- laat het velglint zitten en plak met stukjes tape de kleine gaatjes dicht die in de opstaande binnenrand van de velg zitten
- ga er twee keer rond met duct tape van 50mm breed. 2 keer omdat de lijm soms wat lost en als je maar 1x rondgaat komt het uiteinde soms los, met na verloop van tijd serieuze lekken.
- ga 1x rond met zelfklevende foam tape van 50mm breed. De dikte ken ik niet van buiten, ik schat een mm of 3. Bij de betere doe-het-zelf zaak of chauffagist te vinden. Door die al plakkend wat op te rekken "valt" die mooi in de Trialtech velgen.
- knip een eind van die tape in de lengte door zodat je een strook hebt van 25mm breed en plak die in 't midden bovenop de eerste. Beide lagen foam tape dienen om de put in de velg op te vullen en de buitenband goed te doen aansluiten op de velg.
- nog eens 2x met duct tape errond.
- ventiel door de lagen tape en mousse duwen, bij voorkeur een autoventiel met verwijderbare kern (groter debiet voor compressor, indien nodig, en gemakkelijk om latex naar binnen te gieten)
- eerst eens proberen op te pompen zonder latex. In Marokko is het me op bovenstaande manier gelukt met een minipompje. Alles valt of staat met hoe strak de band uiteindelijk om de velg zit: als ie er gemakkelijk op gaat lukt het meestal niet zonder serieuze compressor.

Als ie op druk komt en binnen de paar minuten niet terug plat staat: kern uit ventiel halen en via die weg er latex ingieten. Na opnieuw opblazen er direct een eind mee gaan rijden, om de latex écht overal te krijgen en kleine lekken ineens te dichten.
Luc Gielen
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 19:26
Rijdt met: Sandman Hoggar Ti / Sandman Outback

Re: sandman bikes

Bericht door Luc Gielen »

Alleen maar te beamen ... O2Bikers was weggesmeten geld. Mager artikel! Pure verkwisting van geld en tijd :( Ben biken met Sandman Hoggar ... VETTE FUN! :-D :-D :-D
Hoezo
Mountainbiker
Berichten: 424
Lid geworden op: za 05 aug 2006 17:19
Rijdt met: Sandman Hoggar Ti

Re: sandman bikes

Bericht door Hoezo »

Denk dat vooral een opengeest zonder vooroordelen kan oordelen. Dikke banden heeft een heel andere insteek dan xc rijden.
Ik ervaar dat er nog steeds mensen rondrijden die hun mtb banden op 4 bar zetten omdat het beter bolt denken ze
. Die tandwielen leggen met 44 tanden omdat ze anders langst het kanaal niet eens tegen de 40 kunnen rijden. Die hun stuur op 45 cm afzagen om overal beter door te kunnen??? Geef zo iemand een fatbike.....en dan komen er besluiten die het niet waard zijn om te horen.
Fatbike rijden vergt voor mij ook een andere insteek....andere manier van rijden. En kan me inbeelden dat er mensen zijn die eens een ritje van 10 km met zo een fiets doen, niet direct overtuigd zijn. ......omdat ze dan de verkeerde trail hebben gekozen ;-)
Maar oke , ik ben blij dat een fatbike niet altijd de hemel ingepr. wordt. Zo blijven wij wat exclusiever ;-) En zij die ermee rondrijden weten beter.........
MaartenW
Mountainbiker
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 13 aug 2006 20:42
Rijdt met: Canyon ES5,Fondriest Domino plus, Colnago Master, Schauff Track, Diamant Cross

Re: sandman bikes

Bericht door MaartenW »

pocoloco schreef:
Lucky22 schreef: Hoe heb je de banden tubeless gekregen (wat heb ik hiervoor nodig, waar kan ik dit vinden en hoe doe ik dit ;-)) want ik heb gezien dat er ook verscheidene met Larry' s reden en zou graag onze Sandman' s met Larry' s ook tubeless krijgen
De foto's in het reisverslag zijn niet allemaal door mij getrokken, 't is een samenraapsel van heel de groep.

Tubeless:
- laat het velglint zitten en plak met stukjes tape de kleine gaatjes dicht die in de opstaande binnenrand van de velg zitten
- ga er twee keer rond met duct tape van 50mm breed. 2 keer omdat de lijm soms wat lost en als je maar 1x rondgaat komt het uiteinde soms los, met na verloop van tijd serieuze lekken.
- ga 1x rond met zelfklevende foam tape van 50mm breed. De dikte ken ik niet van buiten, ik schat een mm of 3. Bij de betere doe-het-zelf zaak of chauffagist te vinden. Door die al plakkend wat op te rekken "valt" die mooi in de Trialtech velgen.
- knip een eind van die tape in de lengte door zodat je een strook hebt van 25mm breed en plak die in 't midden bovenop de eerste. Beide lagen foam tape dienen om de put in de velg op te vullen en de buitenband goed te doen aansluiten op de velg.
- nog eens 2x met duct tape errond.
- ventiel door de lagen tape en mousse duwen, bij voorkeur een autoventiel met verwijderbare kern (groter debiet voor compressor, indien nodig, en gemakkelijk om latex naar binnen te gieten)
- eerst eens proberen op te pompen zonder latex. In Marokko is het me op bovenstaande manier gelukt met een minipompje. Alles valt of staat met hoe strak de band uiteindelijk om de velg zit: als ie er gemakkelijk op gaat lukt het meestal niet zonder serieuze compressor.

Als ie op druk komt en binnen de paar minuten niet terug plat staat: kern uit ventiel halen en via die weg er latex ingieten. Na opnieuw opblazen er direct een eind mee gaan rijden, om de latex écht overal te krijgen en kleine lekken ineens te dichten.
Keuze van merk latex kan belangrijk zijn daar sommige latex'en de col van de tape oplossen en zo na een tijd dus lekken veroorzaken.

Veel simpelere manier met de trialtech velgen is een schwalbe 20 inch biba voor 2.5 breed nemen. Deze openknippen en de ghetto tubeless manier volgen. Deze biba zijn beschikbaar in presta en schrader waarom de schwalbe daar kan je de kern van verwijderen om zo latex bij te vullen of een andere te steken als die door latex verstopt is. Heb zelf zo al duizenden km gereden met trialtech velgen en andere velgen van vergelijkbare breedte.
QM
Mountainbiker
Berichten: 955
Lid geworden op: zo 08 nov 2009 20:43
Rijdt met: Na de rit in gebroken wit

Re: sandman bikes

Bericht door QM »

MaartenW schreef:

Veel simpelere manier met de trialtech velgen is een schwalbe 20 inch biba voor 2.5 breed nemen. Deze openknippen en de ghetto tubeless manier volgen. Deze biba zijn beschikbaar in presta en schrader waarom de schwalbe daar kan je de kern van verwijderen om zo latex bij te vullen of een andere te steken als die door latex verstopt is. Heb zelf zo al duizenden km gereden met trialtech velgen en andere velgen van vergelijkbare breedte.
Zo heb ik het bij de mijne ook gedaan, werkt perfect. Geef de voorkeur aan het Schrader ventiel ik, kun je de kern altijd demonteren.
Rij zo al 2jaar probleemloos Tubeless.
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Re: sandman bikes

Bericht door pocoloco »

Global fatbike day... Ik heb hierover denk ik nog niets zien passeren, dus hier een voorstelletje:

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 4&t=128742" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Re: sandman bikes

Bericht door endorfin »

Afbeelding

Lees net dat deze in Januari leverbaar is ?
Met fatlab velgen rond voor 110mm naven en achter 170mm naaf ?
Frame zou 1850gr wegen ?

Vreemd dat in Duitsland meer info op het mtb news forum is te vinden dan hier... :-D
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Re: sandman bikes

Bericht door pocoloco »

endorfin schreef:Afbeelding

Lees net dat deze in Januari leverbaar is ?
Met fatlab velgen rond voor 110mm naven en achter 170mm naaf ?
Frame zou 1850gr wegen ?

Vreemd dat in Duitsland meer info op het mtb news forum is te vinden dan hier... :-D
Excuus, de laatste maanden ben ik héél veel met de mtb reizen bezig geweest (en ik wil dat ook zo houden, teveel achter een bureau zitten is niet goed voor mij :-& ). Maar ik ben gelukkig niet alleen meer voor de Sandman kar en als jullie braaf zijn breng ik de 6e de allereerste 2015 bike mee naar Bierbeek :-D - als de serie wielset hier tenminste op tijd geraakt (55mm tubeless velgen, naven 170mm achter, 135mm voor).

Kijken mag dan, aanraken ook, testrijden helaas niet: we hebben die gloednieuwe bike nog nodig voor fotoshoots en hij is beloofd aan Marc. Die gelukzak en "first believer" was 5-6 jaar geleden de allereerste die een Sandman besteld en gekocht heeft. Hij had niet alleen de allereerste verkochte Sandman, ook de allereerste ti Hoggar en nu ook de allereerste new-generation Gobi. Met zijn tijd meegaan heet dat :-D.
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Re: sandman bikes

Bericht door pocoloco »

Gisteren stonden er 11 fatbikers gereed om de "world fatbike day" met een nachtritje te vieren. Allemaal Sandman owners, geen enkel andere fatbike - 't regende nochtans niet :wink:.
Toffe paadjes in en rond Meerdaal bos, navigatie in 't donker en in de mist in die wirwar van paadjes is altijd een uitdaging.
Tof gezelschap, toffe rit onder een volle maan, toffe après in Bierbeek :drunk:
Plaats reactie