Lengte bovenbuis

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Lengte bovenbuis

Bericht door Schijfrem »

Heb via de zoekfunctie op dit forum reeds gezocht naar informatie m.b.t de lengte van de bovenbuis.
Maar kwam soms tegenstrijdigheden tegen.

Er zijn er die zeggen dat een MTB´s met korte bovenbuis ( bvb Cube ) een nogal zenuwachtig stuurgedrag
vertonen waardoor deze eerder voor competitiedoeleinden dienen. Ik heb ook ergens in dit forum gelezen dat een
langere bovenbuis juist voor een horizontalere zitpositie zorgt en daardoor ook een sportiever rijgedrag.

Ik ben 1m73 groot en ben op zoek naar een fiets om op een ietwat sportieve manier aan TT´s te doen.
TT´s met veel single-tracks & korte, nijdige klimmekes en afdalingen.
Dus competities en chronos´s interesseren mij niet.
Wel is het de bedoeling later langere afstanden te doen, bvb 60 ...70 km.

Daarom:
Wat bepaald de lengte van de bovenbuis op het gedrag van de fiets en daarop volgend het comfort van de rijder?
Kan iemand hier een verklaring geven?
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Voor competitie eerder langere bovenbuis en iets langere stuurpen (gestrekt positie!).

Voor toergebruik eerder iets kortere bovenbuis en normale stuurpen, zodat je meer rechtop zit.

Voor freeride etc daarbovenop nog een extreem korte stuurpen, dit zorgt voor een zeer directe besturing. Wellicht dat je daarmee verwart?

In elk geval, het is ook allemaal heel persoonlijk hoor, die voorkeuren...
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Je vraag is zeer moeilijk te beantwoorden #-o

Lange bovenbuizen en/of stuurpennen (eigenlijk gaat het over de zitlengte die de bovenbuis+stuurpen is) laat je gestrekter zitten, meer aerodynamisch en i neen positie waarvan men uitgaat dat er mer kracht kan worden gezet.

Normaal ligt het zwaartepunt dan ook meer naar voren, waardoor die fietsen minder snel steigeren. Andere zaken zoals hoogte stuurpen, stuurhoek, gewicht van de vork... spelen ook mee.

Deze fietsen rijden door dit naar voren geschoven zwaartepunt ook nerveuzer bergaf. Ook hebben zij vaak een groter hoogteverschil tussen de stuur- en zithoogte, wat het afdalen nog moeilijker maakt. Je kan dat compenseren met een hoger stuur of ringen onder de stuurpen, maar dan ben je eigenlijk het ontwerp aan het verkrachten.

Fietsen met een kortere geometrie zijn wendbaarder, beter te beheersenin afdalingen en meestal ook confortabeler. Dat laatste is wel persoonlijk. Ikzelf hou niet van die gedrongen zitpositie van Cube en soorgelijken.
Meestal hebben deze "toerbikes" een iets minder rendement.

Maar het eigenlijke zenuwachtig stuurgedrag dat je bedoelt zal meer te maken hebben met de stuurhoek en wielbasis. Die wielbasis wordt maar ten dele bepaald door de lengte van de bovenbuis. Je mag dus niet zo maar stellen dat "toerbikes" zenuwachtiger rijden dan "racebikes".

Je kan best eens testen met bikes met nogal uiteenlopende karakteristieken. Dit zal je wijzer maken dan een lange uitleg.
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Bericht door Schijfrem »

viper schreef:Je vraag is zeer moeilijk te beantwoorden #-o
...
Maar het eigenlijke zenuwachtig stuurgedrag dat je bedoelt zal meer te maken hebben met de stuurhoek en wielbasis. Die wielbasis wordt maar ten dele bepaald door de lengte van de bovenbuis. Je mag dus niet zo maar stellen dat "toerbikes" zenuwachtiger rijden dan "racebikes".

Je kan best eens testen met bikes met nogal uiteenlopende karakteristieken. Dit zal je wijzer maken dan een lange uitleg.
Ik dacht inderdaad dat hierop een makkelijk antwoord kon gegeven worden. Maar uw antwoord heeft mij dan toch iets wijzer gemaakt :lol:
In feite is het dus steeds om een compromis te vinden tussen bovenbuis, stuurpen, wielbasis ... enz.
Om dan nog niet te spreken over de lichaamsbouw zoals lengte, gewicht ... .
Niet gemakkelijk dus #-o
En ... dan is er waarschijnlijk nog een hemelsbreed verschil tussen HT en Full suppension MTB´s.
Jawatte ....

G.
Gebruikersavatar
ivan
Mountainbiker
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 05 jan 2004 14:08
Rijdt met: TREKoclv

Bericht door ivan »

Gbu schreef:
viper schreef:Je vraag is zeer moeilijk te beantwoorden #-o
...
Maar het eigenlijke zenuwachtig stuurgedrag dat je bedoelt zal meer te maken hebben met de stuurhoek en wielbasis. Die wielbasis wordt maar ten dele bepaald door de lengte van de bovenbuis. Je mag dus niet zo maar stellen dat "toerbikes" zenuwachtiger rijden dan "racebikes".

Je kan best eens testen met bikes met nogal uiteenlopende karakteristieken. Dit zal je wijzer maken dan een lange uitleg.
Ik dacht inderdaad dat hierop een makkelijk antwoord kon gegeven worden. Maar uw antwoord heeft mij dan toch iets wijzer gemaakt :lol:
In feite is het dus steeds om een compromis te vinden tussen bovenbuis, stuurpen, wielbasis ... enz.
Om dan nog niet te spreken over de lichaamsbouw zoals lengte, gewicht ... .
Niet gemakkelijk dus #-o
En ... dan is er waarschijnlijk nog een hemelsbreed verschil tussen HT en Full suppension MTB´s.
Jawatte ....

Kijk eens op de "Viper site" interessante technische zaken. (en ik heb daar mijn percentje :oops:)

Mgg Ivan


G.
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

de bovenbuis lengte is de echte maat van uw fiets, die zitbuis lengte heeft er eigenlijk weinig mee te maken, als ge 1.73 zijt zou ik voor een 22" TT gaan, eventueel zelfs 21.5 met 100 mm stuurpen
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

GT dude schreef:de bovenbuis lengte is de echte maat van uw fiets, die zitbuis lengte heeft er eigenlijk weinig mee te maken, als ge 1.73 zijt zou ik voor een 22" TT gaan, eventueel zelfs 21.5 met 100 mm stuurpen
?????
voor een 1,73m persoon een 22" ?????
amaai dat is groot zenne
wat voor maat zou ik dan wel niet moeten hebben met mijn 1,96m ?

uwe fiets moet toch wendbaar blijven
zodat ge het gevoel hebt dat deze in alle omstandigheden controleerbaar blijft
1,73m met een 22" loopt helemaal fout
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Lezen he boys. Er staat 22" top tube length! Ik vind het ook een raar systeem om mee te werken, maar feit blijft dat de top tube length voor een groot deel je rijgedrag mee bepaalt.

Overigens ben ik 1.70 en rijd ik met een 16". Perfect 8)
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Wijze mensen spreken een duidelijke taal. Dus niet over een XYZ inch fiets maar over een fiets met een bovenbuislengte van XYZ cm. Nog beter ware de lengte van uw stuurpen hier bij te tellen en te vergelijken met je reikwijdte.

Deze laatste maat houdt zowel rekening met je armlengte, beenlengte en lichaamslengte.

Deze benadering is veel verfijnder dat je grootte te gaan vergelijken met een bepaalde fietsmaat. Neem de proef op de som en vergelijk eens de lengte van de bovenbuizen van bepaalde fietsen met zogezegd dezelfde maat. Om achterover te vallen!

Niets voor niets heb ik de moeite gedaan een ZEER nuttig artikel in de MountainBIKE samen te vatten in een XLS werkblad op mijn site. Geen bloemen of kransen :roll:
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

Beny schreef:
GT dude schreef:de bovenbuis lengte is de echte maat van uw fiets, die zitbuis lengte heeft er eigenlijk weinig mee te maken, als ge 1.73 zijt zou ik voor een 22" TT gaan, eventueel zelfs 21.5 met 100 mm stuurpen
?????
voor een 1,73m persoon een 22" ?????
amaai dat is groot zenne
wat voor maat zou ik dan wel niet moeten hebben met mijn 1,96m ?

uwe fiets moet toch wendbaar blijven
zodat ge het gevoel hebt dat deze in alle omstandigheden controleerbaar blijft
1,73m met een 22" loopt helemaal fout
no offence maar lees eerst is wat er staat voor iets stoms te zeggen [-X :roll: er staat

22" TT

en dan nog het feit dat heel deze topic over bovenbuislengte gaat maakt uw opmerking nogal overbodig en zinloos
Plaats reactie