Verschil ts full-suspension bikes

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maccer76
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: di 20 jan 2004 16:54

Verschil ts full-suspension bikes

Bericht door maccer76 »

Hoi,
ik ben op zoek naar een nieuwe full suspension...in een niet te dure uitvoering (max 1500 euro)

Nu ken ikniet zoveel van achterveringen....en ik vroeg me af wat het verschil is tussen de verschillende soorten.

Als ik bv een Specialized FSR XC bekijk, ziet die veringconstructie er toch helemaal anders uit dan bv een trek Fuel 80, of een cannondale....

kan iemand me het verschil uitleggen??

Txs & Grtz
Koen76
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Als je er niets van kent is het veel te ingewikkeld om het hier allemaal uit te doeken te doen. Als je er veel denkt over te kennen eveneens :roll:

Probeer het volgende te onthouden:

- niet het systeem maar de werking in de praktijk is belangrijk, dus TESTRITTEN uitvoeren
- recente fietsen (concept) gemaakt voor cross-country zijn meestal beter ontworpen dan oudere (reacties in ketting, wippen,..)
- oudere concepten herleven als er antipompdempers opstaan (SPV, Pro pedal)
- ingewikkelde constructies met veel lagers zijn vaak iets zwaarder en kunnen onderhoudsintensiever zijn.

Iets concreter mag je stellen dat 4BL (meervoudig vervormbaar parallellogram) zoals bij Specialized, Trek, Scott Genius gebruikt worden "neutraler" zijn en minder wippen dan de eenvoudigere mono-links. Die mono-links (één scharnierpunt) kunnen mits goed ontworpen en eventueel met behulp van een antipompsysteem even efficiënt zijn als de meer ingewikkelde 4BL's. Over de specialekes zwijgen we dan nog.

Dus testen en ogen en oren openhouden 8)
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Wat een mooie samenvatting. Was me van de week ook aan het bedenken dat door die anti-pompsystemen fietsontwerpers nu veel minder een compromis moeten zoeken tussen een zo optimaal mogelijke actieve vering en zo weinig mogelijk pompen.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Bedankt voor het compliment :oops: , maar!

Een fiets die ook zonder anti-pompsystemen redelijk wipvrij is zal altijd confortabeler zijn door een beter aanspreken dan een fiets die anti-pompsystemen nodig heeft om efficiënt te zijn.

Die goed ontworpen systemen, waaronder (limitatief voorbeeld - Specialized Stumpjumper FSR of Santa Cruz Blur..) blijven nog altijd te verkiezen op bvb een Cannondale Jekyll die blijkbaar enorm gewonnen heeft bij zijn antipompdemper.

Met andere woorden, ik ben niet echt gewonnen voor fietsen die minder geschikt waren voor XC en toerritten en nu opgelapt worden met een antiwipdemper.

Vergeet evenmin dat die Manitou SPV vorken ook veel ongevoeliger zijn geworden voor kleine hobbels, mirakeloplossingen bestaan niet.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Niet trappen? Of tegen heel hoge frequentie... #-o

Volgens mij hangt je opmerking af van het type anti-pompsysteem. Nu, alles zal wel zijn gevolgen hebben voor de krachten die een demper te verwerken krijgt...
Plaats reactie