mountainbike op lichaamsmaat

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Matheos
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: za 29 okt 2005 17:10
Rijdt met: Bianchi Mutt 6600

Bericht door Matheos »

bracebrace schreef:
Matheos schreef:Mijn lengte: 1,77m, binnenbeenlengte
(zo goed mogelijk zelf opgemeten) : 815mm. Ben nogal redelijk zwaar gebouwd met niet zo'n lange benen.
18" lijkt me aangewezen. Ben zelf 1,78m, binnenbeenlengte rond de 84cm. 20" zou passen voor mij, maar dan ben je sterk gelimiteerd in "speelruimte".

Heb nu een 18" met 12cm stuurpen die een iets langere zit geeft omdat ik veel snel asfalt rij (iets aerodynamischer). Een 11cm stuurpen maakt het wat eenvoudiger voor echt technisch ardens werk.
Ik begrijp wel dat een 18" veel wendbaarder is op de technische stukken in het bos. Ik zou hem echter voor 90% gebruiken op de weg, vooral lange rechte stukken. Daarom dacht ik dat de 20" voor mij misschien beter was (meer stabiliteit). De voorwaarde moet echter wel zijn dat ik er geen fysieke problemen door krijg door op een iets te groot frame te rijden. Daarom heb ik me laten uitmeten bij een fietswinkel (lengte, binnenbeenlengte, armlengte, ...) Dit was het resultaat :

http://users.telenet.be/cycle/fietsmeting.jpg

Op die 49cm hoogte zit wel 2cm speling volgens het computerprogramma. Als je ze er bij telt kom je aan 51 cm en is een 20" dus wel mogelijk. Maar als je ze er aftrekt kom je bij een 18" uit. Zelfs zo'n meting geeft dus niet altijd volledige zekerheid..
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

Vergeet niet te kijken naar de Top tube length van je toekomstig frame. Dus trek van die 770mm je stuurpenlengte af (120 à 110mm) en je weet de bovenbuislengte. Deze maat zal eerder de framegrootte bepalen en niet zozeer de zadelhoogte. Iedereen miskijkt zich op die formule binnenbeenlengte x factor...Wat doe je bij een sloping frame? :wink:
bracebrace
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: do 23 dec 2004 22:37
Rijdt met: Orbea Compair

Bericht door bracebrace »

Klopt van de bovenbuislengte (al is die waarde niet zo heilig als bij koersfiets), maar die berekening klopt niet! Je zadel staat verder achter het begin van de bovenbuislengte, de totale lengte is enkele cm's groter dan bovenlengte + stuurpen.

@ Matheos: Heb het even bij mij opgemeten: Orbea Lanza 18" ("virtuele" bovenbuislengte 582mm) met een stuurpen van 12cm. Die lengte van 77 bij jou is bij mij ongeveer 74. Da's toch wel een niet te verwaarlozen verschil. Moest je een Lanza kopen dan bengel je echt op het randje. Je zou al een 14cm stuurpen nodig hebben. Het verschil in lengte bij de Lanza tussen 18" en 20" is 3cm. Dus op gebied van zitlengte zou die ook passen.

Maar om op je oorspronkelijke stelling terug te komen: een kleiner frame gaat je bijna geen verlies aan stabiliteit geven. Dit is iets anders als wieldiameter bvb. Ook rekening houden met het feit dat je zadel relatief laag gaat staan op die 20" (korte benen op relatief groot kader), en je stuur gaat amper kunnen zakken.

Geen eenvoudige beslissing, maar da's nu eenmaal het probleem met die beperkte maatkeuzes bij MTB's... voor de standaard allemaal perfect, maar wijk je wat af dan...
Gebruikersavatar
Matheos
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: za 29 okt 2005 17:10
Rijdt met: Bianchi Mutt 6600

Bericht door Matheos »

Bedankt iedereen voor alle reacties! Hebben beide maten eens uitgeprobeerd in het echt, en heb dan toch besloten om voor de 18" te gaan. Bij de 20" was het zadel inderdaad veel lager, en was het dus moeilijker om iets sportiever te zitten. De 18" zat echt lekker vond ik, en leek me ook veel vinniger dan de 20. Ik voelde me er ook veiliger op, en dat is toch ook wel belangrijk bij een fiets he :wink: Denk niet dat ik me de keuze zal beklagen. Nogmaals merci voor al jullie tips.
Plaats reactie