mountainbike op lichaamsmaat

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Dat wist ik al, de fietsenboer raadde me destijds een 19.5" aan en ik koos voor een 17.5" wat de wendbaarheid ten goede kwam. Nu is mijn vraag, de maat die je bekomt met dat programma, daar is volgens mij al rekening gehouden met de MTB maten, ik kom een 17" uit (cc) , 18" (ct) en dat zou dus wel eens kunnen kloppen.
Heeft er iemand op basis van deze berekening een fiets gekocht en ben je tevreden van deze metingen of moet je ze ook met een korreltje zout nemen?
wime
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 12 feb 2005 09:47
Rijdt met: trek 6500

Bericht door wime »

vraagje ik ben 1.77m groot been lengte is 91cm en arm lengte is +/-60cm. Bij de fietsen winkel hebben ze alleen mijn been lengte genomen en da was volgens hun ne 21" ma da lijkt mij vrij groot.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Je hebt dan wel lange benen voor je lengte maar ik denk ook dat die fiets te groot gaat zijn. De lengte van de bovenbuis gaat veel te lang worden...
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

gnoe schreef:vraagje ik ben 1.77m groot been lengte is 91cm en arm lengte is +/-60cm. Bij de fietsen winkel hebben ze alleen mijn been lengte genomen en da was volgens hun ne 21" ma da lijkt mij vrij groot.
Ben 1m72 groot , mijn beenlengte ligt ook rond de 86 cm (afhankelijk van waar je meet) en ook mijn armlengte is ongeveer 60 cm. Ik heb een 17,5" en vind dit de ideale maat. Koop niet te groot! Is 19,5" is zat groot genoeg voor jou.

Mvg,
Kris
Gebruikersavatar
Matheos
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: za 29 okt 2005 17:10
Rijdt met: Bianchi Mutt 6600

Bericht door Matheos »

Waarschijnlijk het zoveelste berichtje over framemaat, maar tegenstrijdige berichten van enkele fietshandelaars hebben me in de war gebracht. Ook de formules en tabellen op internet geven soms tegenstrijdige resultaten. Mijn lengte: 1,77m, binnenbeenlengte
(zo goed mogelijk zelf opgemeten) : 815mm. Ben nogal redelijk zwaar gebouwd met niet zo'n lange benen.
De fiets (MTB) die ik wil kopen is er in 2 maten nl. 18" of 20".
Welk van deze twee maten is in mijn geval meest geschikt?
William
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

Zeker NIET de 20"... :^o [-X
Gebruikersavatar
Iegienie
Mountainbiker
Berichten: 1430
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 18:59

Bericht door Iegienie »

golden rule : als je kan kiezen moet je de kleinste pakken.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Bericht door julie »

Ook weer eenzelfde vraag over welke framemaat ik moet nemen :oops:

Eerst even wat gegevens over mij: ik ben 165cm lang, binnenbeenlengte ongeveer 80 cm en armlengte ongeveer 60 cm (ik heb het een keertje alleen opgemeten dus 100% precies zijn de maten niet).

Ik ga mijn Lapierre FST tecnic inruilen voor een wat lichter, beter model, nl de Lapierre Pro Alu SL. Ik heb dus toendertijd voor de eerste fiets als framemaat 46 cm gekozen en dus ook altijd het idee gehad dat hij eigenlijk te groot was. Niet zozeer wat de reikwijdte betreft (ik zit liever "racing" en ik heb ook nooit klachten gehad in mijn rug, schouders, of armen na lange ritten), maar meer wat betreft de hoogte van het frame. Ik heb mezelf dus wel een flink aantal keren goed pijn gedaan bij een abrupte stop (bovenbuis die tegen de binnenkant van mijn bovenbeen knalde). Ik heb dan ook zeker niet veel ruimte tussen het kruis en de bovenbuis als ik beide voeten plat op de grond zet.

Ik denk er dus over om voor 41cm framehoogte te kiezen. Lijkt jullie dit juist?


:bounce:
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Bericht door julie »

Ook weer eenzelfde vraag over welke framemaat ik moet nemen :oops:

Eerst even wat gegevens over mij: ik ben 165cm lang, binnenbeenlengte ongeveer 80 cm en armlengte ongeveer 60 cm (ik heb het een keertje alleen opgemeten dus 100% precies zijn de maten niet).

Ik ga mijn Lapierre FST tecnic inruilen voor een wat lichter, beter model, nl de Lapierre Pro Alu SL. Ik heb dus toendertijd voor de eerste fiets als framemaat 46 cm gekozen en dus ook altijd het idee gehad dat hij eigenlijk te groot was. Niet zozeer wat de reikwijdte betreft (ik zit liever "racing" en ik heb ook nooit klachten gehad in mijn rug, schouders, of armen na lange ritten), maar meer wat betreft de hoogte van het frame. Ik heb mezelf dus wel een flink aantal keren goed pijn gedaan bij een abrupte stop (bovenbuis die tegen de binnenkant van mijn bovenbeen knalde). Ik heb dan ook zeker niet veel ruimte tussen het kruis en de bovenbuis als ik beide voeten plat op de grond zet.

Ik denk er dus over om voor 41cm framehoogte te kiezen. Lijkt jullie dit juist?


:bounce:
bracebrace
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: do 23 dec 2004 22:37
Rijdt met: Orbea Compair

Bericht door bracebrace »

Matheos schreef:Mijn lengte: 1,77m, binnenbeenlengte
(zo goed mogelijk zelf opgemeten) : 815mm. Ben nogal redelijk zwaar gebouwd met niet zo'n lange benen.
18" lijkt me aangewezen. Ben zelf 1,78m, binnenbeenlengte rond de 84cm. 20" zou passen voor mij, maar dan ben je sterk gelimiteerd in "speelruimte".

Heb nu een 18" met 12cm stuurpen die een iets langere zit geeft omdat ik veel snel asfalt rij (iets aerodynamischer). Een 11cm stuurpen maakt het wat eenvoudiger voor echt technisch ardens werk.
Plaats reactie