Handgemaakt titanium.

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Guido Beeck
Mountainbiker
Berichten: 976
Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
Rijdt met: $ola
Contacteer:

Handgemaakt titanium.

Bericht door Guido Beeck »

Hi!

Dit jaar ben ik op zoek naar een op maat gemaakt titanium frame. De redenen daarvoor zijn uiteraard legio:
Met mijn specifieke lichaamsbouw (i.e. lange lange lànge benen en kort bovenlijf, 1.91m) heb ik altijd wat moeite om comfortabel op een fiets te zitten. Gezien ik au moins zes dagen op zeven train, geeft dat problemen. Bovendien ben ik niet te vinden voor het commerciële opzet van vele merken: ik wil een fiets (of toch kader) die niet veroudert, noch qua stijl, noch qua rij-eigenschappen en die daarenboven nog met passie en verstand in mekaar gestoken is naar mijn wensen. Het is misschien veel gevraagd van iets triviaals als een fietsframe, maar ik wil het gevoel dat ik ondergedompeld word in een soort artisanale magie.
Tenslotte is het inderdaad zo dat de initiële aankoop waanzinnig zwaar weegt, maar mijn passie voor de sport vangt dat op. Er is geen gekrulde haar op mijn hoofd die eraan twijfelt dat ik zo'n ding kan verantwoorden door er dagelijks hard gebruik van te maken én dat dan nog eens gedurende een veel langere periode dan dat het geval zou zijn bij een ander frame, zij het aluminium, zij het carbon, zij het zelfs staal.
Nu, ik hoef jullie intussen al lang niet meer te overtuigen van de kwaliteiten (en de minpunten) van een titanium kader. Mijn vraag is dan ook van een andere aard (>< discussie over het wel en wee van framematerialen!!):

Ik ben reeds bij een aantal merken gaan aankloppen om me een idee van prijs te geven.
Akkermans vraagt 2999 EUR voor een Independent Fabrications Ti.
Darren Crisp's vraagprijs begint vanaf 2650 EUR.
Seven Sola Ti begint vanaf een prijs van 3630 EUR, terwijl een Verve 2910 EUR kost.
Moots interesseert me niet meteen, kan niet uitleggen waarom.
Kent Erikssen kost 2895 $, reken daar nog een grijpgrage dealer bij en je zit weer wat verder.
Lynskey kost voor een MTB 230 3650 EUR.
Merlin XLM weet ik nog niet. (wacht op antwoord van TS-bikes)
Blacksheep maakt geen 26" geared XC-bakken.

In principe wil ik liefst een Sola. Het probleem met die Amerikaanse merken is dat ze maar betaalbaar zijn als je ze hebt aangekocht in Amerika. Ik merk -door vergelijking met de Amerikaanse sites- dat er hier makkelijk een paar honderd euro's meer blijft hangen in de driehoeksverhouding fabrikant-dealer-klant dan ginder. Nu zou ik liefst onder de 3000 euro blijven. Dan is 3650 wel een heel grote sprong. Dus beland ik qua prijs althans bij Crisp, die - meer dan andere fabrikanten - volledige inspraak geeft mét constante feedback. Zijn werkprocédé zorgt wel voor een wachttermijn van 15-18 weken, naar eigen zeggen.

Heeft er hier iemand ervaring met de merken die ik hier genoemd heb en waar zou jullie voorkeur naartoe gaan? (Ik weet dat het een luxeprobleem is. Èlk probleem op dit forum is dat :wink: )
Is er een reden dat merken als Seven en Lynskey zoveel meer kosten dan de rest? Heb ik een merk over het hoofd gezien?

Er zit geen haast achter, zodat ik mijn keuze rustig zal kunnen maken. Choice of a lifetime, sort of speak.

Alvast bedankt! Ben benieuwd.

Guido
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Je verwart het één en het ander eh, de meeste frame's zoals Crisp zijn net als de Verve Straith gauge, dus daar moet je mee gaan vergelijken.
Om het niet nog ingewikkelder te maken houd ik de Crisp als voorbeeld tov een Verve.

300 euro verschil ten gunste van de Crisp. Crisp doet ook maatwerk, maar van GEEN enkel merk kan je de customspecs van Seven vergelijken hoever die gaan, zeker niet van Crisp. Ik heb in het verleden ook contact gehad met Darren, als je vraagt om een tobtube van 2 meter te maken kan dat, maar eerlijk heeft die man niet de kennis om een athleet die prestaties moet neerzetten op een fiets uit te meten, wat niet wil zeggen dat het geen schitterend vakman is, maar een mooie las rijdt niet beter dan een goede geometrie.
Neem je tijd en kijk eens op de Sevensite en verbaas je over wat allemaal mogenlijk is met zo'n frame en waar ze allemaal rekening mee houden, details als: staand klimmen, trappen in de bochten, gemiddelde trapfrequentie zijn factoren waar bijna geen enkele framebouwer weten wat ze er mee moeten doen, maar voor een prestatiegerichte fietser wél belangrijk zijn. Dat kan je nooit van een Crisp verlangen. Een Crisp moet je kopen voor "het mooi", het vakwerk, de exclusiviteit, maar niet als sportman.
Dat een Seven in de US goedkoper is klopt, maar je hebt wel een service hier in Belgie, dat begint al met opmeten en in Thailand zijn de hoeren ook goedkoper dan hier, ik snap niet dat je een frame dat je voor je leven lang zal hebben en waar je prestaties van afhangen, je de keuze zou laten vallen op een zekere afgunst omdat een Americaan die goedkoper kan hebben.

Wil je liever een Sola voor het imago of voor de 50gram die die minder weegt (buizen zijn iets beter te tunen in ridequalitie)?

IF is zeer mooi, ook zij gaan behoorlijk goed mee in maatvoering, zeker gezien je specifieke lichaamsbouw, maar ook zij zijn minder performance- maar meer cult georienteerd.(je moet het shotblasted ook mooi vinden, ik zou ten alle tijden een stalen IF kopen) Is idd iets goedkoper dan een Seven.

Ik denk niet dat iemand die tussen Italiaanse supersportwagens zit te kiezen, zijn beslissing puur over het verskill in euro's laat vallen tussen een Lambo of een ferarri, maar eerder naar prestaties, service, imago kijkt.


Het enige goede alternatief op een Seven is een Merlin, maar dan moet je tevreden zijn met een standaardframe of heeeel veel bijbetalen voor een customjob.

Ik zat 2 jaar geleden met hetzelfde probleem als jij, wilde geen Seven omdat mijn toenmalige sponser niet zo dik was met de verdeler hier (is nog zacht uitgedrukt) en ik juist voor een Seven de volle pot zou moeten betalen én bij mijn sponser buiten vliegen...........ik heb maanden alles gewikt en gewogen.........mijn 2de Seven is nu onderweg (koersvelo).
Ik heb nog NOOIT 2 seizoenen lang op hetzelfde frame gereden in mijn 20 jarige mtb loopbaan, maar ik zie echt niet in hoe of met wat ik me zou kunnen verbeteren met een andere fiets.
Laat dan nog zijn dat ik mss 1000 euro teveel betaalde ivg met een Crisp die toen geen 2000 euro koste. Dat geld ben je rap vergeten.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Adri heeft trouwens een ti link page, fiets gewoon alles eens af en je komt tot de volgende conclusie:

custombouwers bij de vleet, maar wat is custom?????? Juist, maatwerk, maar hoe en wat????
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

als ge nog 10 jaar kunt wachten rij je misschien op een custom, volledig op maat/prestatie gerichte "Nijntje" #-o
Gebruikersavatar
Guido Beeck
Mountainbiker
Berichten: 976
Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
Rijdt met: $ola
Contacteer:

Bericht door Guido Beeck »

Da's een duidelijk antwoord, Perro. Bedankt! =D>
Van bij het begin zat ik met "Seven Seven Seven!!!" in mijn hoofd en da's dan ook hetgene waar m'n hart naartoe gaat. Rationaliteit (= geld!) hebben daar geen factor in te vervullen. 't Is natuurlijk wel zo dat je, zeker op dit moment, met de financiële factor rekening houdt. Maar zoals mijn moeder altijd zegt:"Als mensen op hun geld gaan zitten, komt het met de economie nooit meer goed." :wink:
Heb trouwens net een mailtje gekregen van de verdeler voor Merlin in België: +/- 3400 EUR inclusief CK.
Volgende vraagstelling: Straight gauge vs butted titanium?
Gebruikersavatar
Guido Beeck
Mountainbiker
Berichten: 976
Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
Rijdt met: $ola
Contacteer:

Bericht door Guido Beeck »

Headshot schreef:als ge nog 10 jaar kunt wachten rij je misschien op een custom, volledig op maat/prestatie gerichte "Nijntje" #-o
Hmm! Wil altijd wel testhoer spelen... Alhoewel... :roll:
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Straight is niet gay.

Dubble penetration is soms wat pijnlijk, euh, ik bedoel dat een db buis in de midden wat dunner is, Seven houdt rekening met de sloping van je buis zodat je shifters en stuurends niet in de buis vlammen bij een crash, maar, straight blijft duurzamer door de marginaal dikker buis, wat bij titanium op zich niet zo'n probleem is.

Of je het verskill tussen een Verve en Sola voelt, zelfde eisen gebouwt, zelfde afmontage, bandenspanning enz.....tussen je oren zeker, ik geloof niet dat je dat echt kan voelen.........echt niet.....kunt altijd ne Verve vragen die rijdt als een Sola :lol:

Gewichtsverschil is miniem, voor het prijsverskill kunde setje lichter banden inc lucht kopen inc de compressor enz.....

Sola heeft de blingstatus mss wat meer, maar is niet beter.
Gebruikersavatar
Guido Beeck
Mountainbiker
Berichten: 976
Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
Rijdt met: $ola
Contacteer:

Bericht door Guido Beeck »

Zou jij, met de ervaringen die je nu hebt, opnieuw de Sola verkiezen boven een Verve? 't Is misschien irrelevant, maar ik probeer hart, verstand en bruine te normaliseren. :)
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Bericht door Wimbeest »

El Perro Diablo schreef:Sola heeft de blingstatus mss wat meer, maar is niet beter.
Ik denk dat dat iets is waar ge u moeilijk rationeel van kunt overtuigen als ge uw droomframe wilt kopen.

Ik vind persoonlijk die shot blasted of shot peened look van IF wel schoon, maar smaken.... Moots vind ik supermooie lassen hebben! En Crisp maakt wishbones =P~

Het argument wat Perro gebruikt van lichaamsafmetingen valt ook op te lossen door u op verschillende plaatsen te laten opmeten. En zo tot een weloverwogen besluit komt over geometrie. Op die manier maakt de framebouwer minder uit (omdat ge zelf al hebt besloten hoe uw frame gebouwd moet worden qua maten).
Pétard
Mountainbiker
Berichten: 273
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 14:26
Rijdt met: cube elite, Litespeed ocoee boormachien, Isaac baanmachien

Bericht door Pétard »

wat valt er te zeggen over litespeed?
Plaats reactie