homeboy schreef:Vipers persoonlijke kruistocht tegen Thompson deel 496. :D
Neen, absoluut niet!
Er mogen nog zoveel mensen hier zeggen dat ze tevreden zijn over Thompson, toch is Canyon beter want een Duits boekje heeft dat gezegd.
Neen, niet dat Duits boekske, maar de extra kwaliteit die je o.a. bij dit merk krijgt. In dezelfde prijscategorie zit er op een Canyon een superieure vork van 3 à 400€ ipv die Judy TT, die je na een paar maand al wil upgraden. Daarvoor alleen sluit ik al veel fietsen uit en niet enkel de laagste Mach5. Bovendien staat er thuis een Canyon in de garage. Ik moet zeggen dat de raad van de boekskes zeker de goede was.
Canyon is goedkoper, dat klopt. Maar als je zo redeneert, moet je niet alleen Thompson viseren. Dan moet eigenlijk iedereen met een Canyon rijden.
Ik heb het niet enkel over Canyon, scroll even naar boven. Ik kan dat lijste nog stukken langer maken. Nogmaals ik viseer even goed veel modellen van andere merken die in die prijscategorie vertoeven. Namen noemen: Granville, Scott, Trek, Kona...
Je geeft dus raad over beginnersfietsen, dan is het naar mijn mening al verkeerd om mensen naar Duitse online-shops te sturen ipv naar de lokale fietsenboer.
Ik geef geen raad voor beginnersfietsers, maar voor eenieder die prijsbewust wenst te kopen en zo veel mogelijk waar voor zijn geld wenst te krijgen. Dat betekent eveneens dat je zeer vaak op jezelf bent aangewezen voor het onderhoud, wat voor beginners zeker NIET is aangewezen. Bovendien ben ik ook van oordeel dat een dergelijke fiets geen beginnersfiets moet zijn. Eengoed gekozen fiets van 1000€ moet garant kunnen staan voor jaren bikeplezier, ook in veeleisende omstandigheden.
Niet naar het buitenland? Dan gaan we je goede raad volgen en eens naar Merida kijken.
Uit de collectie van 2004:
Merida Matts Speed Gold Edition: LX, Pilot XC: 1099 euro
Thompson Mach 5 XC: full LX, Pilot XC: 1090 euro
Hier heb je gelijk. Die fietsen zijn perfect vergelijkbaar, het is maar welk frame of merk je voorkeur wegdraagt. De Thompson Mach 5 XC is ook een veel betere koop dan de goedkopere TT.
De prijzen die je aanhaalt zijn ook adviesprijzen, iedereen krijgt nog korting bij de fietsenmaker of extra service.
Natuurlijk zijn het adviesprijzen. Ik haal toch ook de superkoopjes van radon niet aan? Maar de ene keer krijg je een bidonhouden en de volgende keer 800€ korting. Je kan hiermee geen rekening houden als je wenst te vergelijken.
Als je in België blijft is Thompson een goede keuze, hoe spijtig je dat ook vindt.
???
Stil?
Thompson??
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
- viper
- Mountainbiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
- Rijdt met: Vipermobiel
- Contacteer:
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
- Rijdt met: Sandman Hoggar
Bericht door nothing 's impossible »
Ik ook, en ik heb het me nog geen halve seconde beklaagd !tbfkai schreef:Ikke.viper schreef: Welke liefhebber, op zoek naar een goed/prijs kwaliteitsverhouding of naar een ruime keuze of naar iets exclusiefs, koopt nu een MTB bij de boer om de hoek
Alles wat ik had kunnen verdienen door op het net te kopen was ik al lang kwijt aan verzendingskosten/transportkosten om problemen binnen garantie opgelost te krijgen.
- viper
- Mountainbiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
- Rijdt met: Vipermobiel
- Contacteer:
tbfkai schreef:Om als particulier na te trekken waarvan een fiets komt, is bijna onbegonnen werk. Je moet al bijna 'specialist' zijn die op het oog aan de hand van de kader kan zien waarvan de fiets komt.nothing 's impossible schreef:tbfkai,
Toevallig geen link naar die hoefkens??
Een link naar 'Hoefkens' is al achterhaald want die bestaat inmiddels niet meer.
Nu 'made in Belgium' voor frames bestaat ook niet meer. Met Belgisch of XXX merk bedoelt men tegenwoordig gewoon 'samengesteld' in België.
Een stalen frame bouwer bevindt er zich wel nog in Oostende maar ik denk dat het hier nu vooral gaat over alu frames.
80 % van de aluminium frames wordt gebouwd in Taiwan. Deze fabrikanten hebben dan, gezien de uurlonen, dan weer branches opgericht op het Chinese vasteland.
Om het nog wat ingewikkelder te maken. Alle gekende merken bestellen (alu) frames bij de 2 grootste fietsfabrikanten aldaar (Giant en Merida).
Maar deze hebben op hun beurt gewoon niet genoeg capaciteit om zelf aan de vraag te voldoen.
Buiten de fietsfabrikanten zijn er op Taiwan nog een 4-tal framefabrikanten waar iedereen zijn (alu) frames dan weer besteld.
Buiten Taiwan, dat 80% van de alu framemarkt inneemt zijn er, bij mijn weten, alleen nog enkele onafhankelijke framefabrikanten in Italië en eentje in Frankrijk.
Dus, simpel is anders. Hou het gewoon hier op:
- een merk neemt een design bureau in dienst (al dan niet intern of extern) om een nieuwe fiets te ontwerpen (het kader dus).
- vervolgens wordt dit geproduceerd bij een van de ,meestal, taiwanese of Chinese framebouwers.
- vervolgens worden de onderdelen ingekocht bij leveranciers hiervan (cfr. Shimano, SRAM, Suntour,...) die op hun beurt ook weer veel van hun onderdelen laten aanmaken in Taiwan (bv. Suntour heeft onder eigen naam maar een low end of middenklasse reputatie maar bouwt wel high end vorken voor andere merken onder deze hun naam, gewoon omdat ze er de technologische productiecapaciteit voor hebben).
- de 'nationaliteit' van een fiets wordt tenslotte (vooral) bepaald door de assembleur ervan.
Daar zat ik op te wachten. Eindelijk wordt het een en ander in zijn juiste context geplaatst. Hiermee kan je die belachelijke rivaliteit tussen merken maar beter opbergen en valt hier en daar ook wel een merk van zijn piëdestal.
- homeboy
- Mountainbiker
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di 24 jun 2003 21:03
- Rijdt met: Thompson Pro Team USA
- Contacteer:
@Viper
Feit blijft dat de keuze van een fiets persoonlijk is. Je ontkent het nu, maar er moet maar ergens de naam Thompson vallen en je staat klaar met commentaar. Dat doe je veel minder bij andere merken.
En je stelt het natuurlijk ook allemaal erg zwart/wit. Je kan perfect prijsbewust zijn en Thompson kopen. Ik heb ook vergeleken voor ik mijn bike kocht. Niet iedereen heeft dezelfde criteria.
Je mening is allesbehalve objectief, ik geef gewoon mijn mening en ik spreek ook uit ervaring. In zo'n discussie bestaat het grote gelijk niet.
Feit blijft dat de keuze van een fiets persoonlijk is. Je ontkent het nu, maar er moet maar ergens de naam Thompson vallen en je staat klaar met commentaar. Dat doe je veel minder bij andere merken.
En je stelt het natuurlijk ook allemaal erg zwart/wit. Je kan perfect prijsbewust zijn en Thompson kopen. Ik heb ook vergeleken voor ik mijn bike kocht. Niet iedereen heeft dezelfde criteria.
Je mening is allesbehalve objectief, ik geef gewoon mijn mening en ik spreek ook uit ervaring. In zo'n discussie bestaat het grote gelijk niet.
- viper
- Mountainbiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
- Rijdt met: Vipermobiel
- Contacteer:
Gelijk hebben en krijgen is grote kunsthomeboy schreef:@Viper
Feit blijft dat de keuze van een fiets persoonlijk is. Je ontkent het nu, maar er moet maar ergens de naam Thompson vallen en je staat klaar met commentaar. Dat doe je veel minder bij andere merken.
Is dit zo? Ik zal eens natrekken.
En je stelt het natuurlijk ook allemaal erg zwart/wit.
Dat is juist. Het is maar dat ik vind dat die tegenstellingen de start van en interessante discussie kunnen zijn
Je kan perfect prijsbewust zijn en Thompson kopen. Ik heb ook vergeleken voor ik mijn bike kocht. Niet iedereen heeft dezelfde criteria.
Je mening is allesbehalve objectief, ik geef gewoon mijn mening en ik spreek ook uit ervaring. In zo'n discussie bestaat het grote gelijk niet.
Bericht door Gast »
Bedoel je hiermee dat je met een Thompson veel problemen hebt na aankoop? :Dnothing 's impossible schreef:Ik ook, en ik heb het me nog geen halve seconde beklaagd !tbfkai schreef:Ikke.viper schreef: Welke liefhebber, op zoek naar een goed/prijs kwaliteitsverhouding of naar een ruime keuze of naar iets exclusiefs, koopt nu een MTB bij de boer om de hoek
Alles wat ik had kunnen verdienen door op het net te kopen was ik al lang kwijt aan verzendingskosten/transportkosten om problemen binnen garantie opgelost te krijgen.
(sorry kon het echt niet laten)
Bericht door Gast »
En andersom kan ook weer natuurlijk. In Taiwan hebben ze blijkbaar ook niet alle technologie in pacht (ik wou eerst wijsheid schrijven maar dat hebben ze wel een beetje gezien ze blijkbaar weten wanneer ze het zelf niet kunnen).viper schreef: Daar zat ik op te wachten. Eindelijk wordt het een en ander in zijn juiste context geplaatst. Hiermee kan je die belachelijke rivaliteit tussen merken maar beter opbergen en valt hier en daar ook wel een merk van zijn piëdestal.
De composite frames van Merida bv. worden gebouwd door Advanced, de framebouwer waar ook Look zijn frames haalt.
voor je een link vraagt:
www.advancedcomposites.com
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
- Rijdt met: Sandman Hoggar
Bericht door nothing 's impossible »
Ik heb inderdaad bijna niets origineels meer aan mijn fiets, thompson heeft een paar steekjes laten vallen, van SIS kabelgaines de uiteinden niet afgeslepen, wielen nogal slap opgespaakt, voorderailleur moest 2mm lager staan.tbfkai schreef:Bedoel je hiermee dat je met een Thompson veel problemen hebt na aankoop? :Dnothing 's impossible schreef:Ik ook, en ik heb het me nog geen halve seconde beklaagd !tbfkai schreef: Ikke.
Alles wat ik had kunnen verdienen door op het net te kopen was ik al lang kwijt aan verzendingskosten/transportkosten om problemen binnen garantie opgelost te krijgen.
(sorry kon het echt niet laten)
Ik zit met een stressbreuk in het frame maar daar krijg ik een nieuw frame voor.
De andere problemen hebben te maken met shimano, die vinden het doodnormaal dat een complete drivetrain, derailleurs, trapas (alles lx), in 6 maand versleten is.
De verende thudbuster zadelpen heeft het ook laten afweten en moet een 2' keer hersteld /vervangen worden, dit in garantie.
Het zadel van Selle italia is compleet doorgezakt na een half jaar, daar gebaren ze van kromme aas.
Rock shox heeft het ook laten afweten de periode dat Sram zelf het onderhoud begon te doen.
Dus, nog niet veel geluk gehad met de fiets, maar ik kan thompson moeilijk aan de schandpaal nagelen omdat de lx 04 op niets trekt en rock shox even op zijn kop staat.
- viper
- Mountainbiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
- Rijdt met: Vipermobiel
- Contacteer:
Het enige wat Thompson moest doen, de fiets treffelijk in elkaar steken, deden ze bij blijkbaar niet al te goed. Slecht gemonteerde kabelgaines, derailleurs en te slappe wielen.
Vooraleer ik weer kritiek krijg, durf ik wel stellen dat dergelijke problemen ook bij andere merken en individuele fietsenhandelaars voorvallen.
Maar een goede fietsenhandelaar had toch voor verkoop de spaken kunnen spannen en de wielen richten en de derailleurs finetunen.
Maar heeft Roveny niet gelijkaardige problemen met zijn Cube?
Vooraleer ik weer kritiek krijg, durf ik wel stellen dat dergelijke problemen ook bij andere merken en individuele fietsenhandelaars voorvallen.
Maar een goede fietsenhandelaar had toch voor verkoop de spaken kunnen spannen en de wielen richten en de derailleurs finetunen.
Maar heeft Roveny niet gelijkaardige problemen met zijn Cube?
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
- Rijdt met: Sandman Hoggar
Bericht door nothing 's impossible »
Fietsenmaker heeft idd. de boel op orde moeten brengen.
De wielen waren recht maar zeer zacht gespaakt, dat is zweverig in de bochten en maakt dat je wielen in geen tijd paraplu staan en de spaken knippen als strootjes.
De wielen waren recht maar zeer zacht gespaakt, dat is zweverig in de bochten en maakt dat je wielen in geen tijd paraplu staan en de spaken knippen als strootjes.