welke (vrouwen)bike?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
bike_girl
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 aug 2006 12:54
Rijdt met: scott

welke (vrouwen)bike?

Bericht door bike_girl »

hellow!!
ik reed nu zo'n twee jaar met de rider van mijn vader. maar het wordt toch eens tijd om er zelf een aan te schaffen, hij is net iets te groot voor mij en de positie is ook niet ideaal. maar probleem, ik ken totaaaaaaaaaaal niets van bike's en hun afstellingen :oops: . ik rij ook af en toe in de ardennen. budget ligt tussen 1500-2500 euro. zoek een vrouwenmodel. en kent er toevallig iemand n goeie dealer in regio dendermonde?

mercikes!
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: welke (vrouwen)bike?

Bericht door kawa »

ellen_dms schreef: budget ligt tussen 1500-2500 euro.
Da's meer dan genoeg... Het vershil is meer dan wat sommigen anderen als budget voorzien..
Waarom zo'n groot verschil in budget? Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik een fiets van 1500€ zou kopen indien ik een vooropgesteld bedrag van 2500€ in gedachten heb.
Heb je voorkeur van merken? Verschillende merken hebben specifieke damesmodellen. Denk maar aan Trek, Specialized, Cannondale, Scott, ...
Welke merken verkopen ze bij jou in de buurt want dit is niet onbelangrijk als je zelf niets van fietsen afweet en bij elk voorval terug naar de winkel moet.
Wil je een fully of ga je voor een hardtail?
bike_girl
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 aug 2006 12:54
Rijdt met: scott

Bericht door bike_girl »

zoek een bike rond de 1000-1500 euro eigenlijk, die 1500 om te beginnen was wat te hoog :lol: maar zit er veel verschil op met een fully op ruwer terrein? want dan ligt de prijs wel rond de 2500 euro dacht ik? ge ziet, echt een groentje daarin hé :roll: :oops: wou eens jullie ervaringen horen kwa merken en zo, zodat ik toch een idee heb als ik n bike ga kopen hé :lol:
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Enkele voorbeelden.

Trek 6500WSD 979€
Trek 6700WSD 1329€
www.trekbikes.com

Specialized Rockhopper Woman's 935€
Specialized Stumpjumer Woman's 1400€
Specialized FSR XC comp woman's 1450€ (fully)
http://www.specialized.com

Scott Contessa reeks, hiervan ken ik geen prijzen, maar Looney zal u hierbij wel helpen. http://www.scottusa.com/category.php?UID=15

Er zullen nog merken zijn die specifieke vrouwenmodellen verkopen, anderen zullen u hierbij ook wel helpen. In de "girls corner" vind je ook wel wat meer info en ik denk dat mtbgrietje u ook veel info kan verschaffen. http://forum.mountainbike.be/viewforum. ... f8ea04e5f2

Voor een budget tussen 1000€ en 1500€ zou ik bij een hardtail blijven, al zou die Specialized FSR XC geen slechte fully zijn voor dat geld.
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

idd zoals kawa zegt , voor dat geld zou ik ook voor een hardtail gaan , je vind wel mooie setups hoor, maar meestal is hem dan wat zwaar en zo ..
Ivm Scott en vrouwenmodellen ben ikzelf wat teleurgesteld ..ik bedoel dat scott wel wat betere setups had mogen voorleggen (vind ik persoonlijk heh)
De mannen-modellen(scale's bv) zijn dikwijls voor hetzelfde geld veel beter afgemonteerd ..de reden hierachter blijft mij nog steeds een raadsel , ik vermoed feitelijk omdat de oplages van die vrouwenmodellen niet al te groot is en dus de produktiekost hoger is ..ben niet zeker hoor , maar vermoed zoiets ..meestal zie ik dan ook de vrouwen de scale-modellen kopen ..nuja dat zal je beetje zelf moeten aanvoelen of ook jij hiermee gebaat bent ..
hier dan de scott-prijsjes :

Contessa 10 12.8kg 1300€ : http://www.scottusa.com/product.php?UID=7496
Afbeelding
de modellen hieronder zijn ook deore maar ander vork of zo en veel zwaarder ..maar persoonlijk vind ik deze setup voor 1300€ al ferm duur!
kijk neem nu bv de scale 60 die ik heb , ook deore /xt met diezelfde tora vork en her en der toch beter afgemonteerd (op schijfremmen na):
http://www.scottusa.com/product.php?UID=7473
deze heb je voor 859€ officiële prijs (+-770€ met korting) ...
daarom dat ik zeg , ik vind het echt een raadsel ivm die vrouwenmodellen van Scott ..ze zitten misschien beter en zo , maar zijn zwaarder en minder goed afgemonteerd ...heel moeilijk dus om de juiste keuze te maken heh .
ivm fully heb je dan wel bv de contessa fx-25 (tegenhanger vd reflex fx-25 mannenmodel) Deze is dan wel weer knal dezelfde prijs als zijn mannelijke tegenhanger en vrijwel hetzelfde afgemonteerd (deze verkopen ze misschien veel beter aan de vrouwen!?)
dus dit vind ik van de vrouwenmodellen bij Scott nog de mooiste prijs/kwaliteit bike die je kan kopen ...
http://www.scottusa.com/product.php?UID=7495
voor 1799€ gaat ie dan wel pas over de toonbank , met korting pakweg een 1600€ ...
Het is dus heel moeilijk heh, als je hardtail wilt gaan vind ik de scott scale's veel beter , maar moet jijzelf zien of je er goed op zit ...en anders is de contessa fx-25 fully de mooiste keuze bij Scott :-D
Afbeelding

ps: prijsjes van scale ff snel :
scale 50 1199€ , scale 40 disc 1699€ , scale 40 v-brake 1899€
de echte performance fully's van Scott beginnen idd bij 2400€ zoals jij zei : de genius mc50 (endurance) en de Genius contessa FX-15 2499€ :wink: http://www.scottusa.com/product.php?UID=7494
Afbeelding
Mvg
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

Je kan natuurlijk ook een mannenmodel kopen met een kortere stuurpen, denk dat dit wel wat goedkoper uitkomt dan een damesmodel. Mijn vriendin rijdt met een scale met een specifiek dameszadel, kortere stuurpen en een ingekort stuurtje. Voor haar zit die als gegoten, nix last van rug of polsen.
G-love
Mountainbiker
Berichten: 1166
Lid geworden op: ma 21 mar 2005 14:39

Bericht door G-love »

Ik vind die Specialized Stumpjumper voor de ladies toch een super schoon fietske met goede onderdelen voor een goede prijs!!!
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Speci Stumpjumper women's
Afbeelding

Speci FSR XC women's
Afbeelding

Trek 6500 WSD
Afbeelding

Natuurlijk kan je als vrouw ook met een mannenmodel verder. Zoals hierboven nog vermeld met een kortere stuurpen zou het wel moeten lukken. Let er wel op dat sommige fietsen als een Stumpjumper en ook de Scale denk ik toch wel langere bovenbuizen hebben dus zeker niet te groot gaan kopen dan.
Isa'tse
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 14:08
Rijdt met: CUBE LTD Comp 2006

Bericht door Isa'tse »

Hoi,

Ik heb ook echt lang getwijfeld of ik voor een mannen- of vrouwenmodel zou gaan, maar heb uiteindelijk wel een mannenmodel gekocht: de Cube LTD Comp (is op komst), een hardtail dus... Die lag nog net binnen m'n budget :-)

'k Heb voorlopig niks aan het stuur veranderd ofzo, 'k heb er enkel een vrouwenzadel op laten zetten :wink:

De eerste testrit moet nog komen... 'k ben es benieuwd of ik ergens last van krijg :-)

Ik was zelf gewoon om met een mannenmodel te rijden en die zitpositie ligt me wel... De mannenmodellen zijn trouwens meer 'racy' dan de vrouwenmodellen, waar je wat rechter op zit...

Zoals hierboven al werd gezegd: in de lagere prijsklassen (lees: 700-1000 euro) zijn de vrouwenmodellen inderdaad minder goed afgemonteerd en wat zwaarder dan de mannenmodellen, en dat was meteen de voornaamste reden waarom ik voor een mannenmodel 'gezwicht' ben :-)

Veel succes met je keuze in ieder geval!
Gebruikersavatar
Miguel
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 01 mar 2006 06:40
Rijdt met: Balance AL450 beachbike + Orbea XT

Bericht door Miguel »

Een vriendin van me wil ook een MTB aanschaffen en ik heb al 't een en 't ander zitten uitpluizen over vrouwenmodellen en zo. Zoekfunctie, weet je wel...
Maar - ook gezien haar budget van +/- 600€ - is dit niet zo simpel. Blijkbaar zijn er tegenstrijdige meningen over de voordelen van een vrouwenmodel en zijn er toch die liever een klein mannenmodel verkiezen.
Ook heb ik die geometriën eens bekeken en tot de rare conclusie gekomen dat bvb een Orbea (die geen specifieke vrouwenmodellen maakt) 'Sport' kader een ietsjes 'vrouwelijker' geometrie heeft (kortere bovenbuis) dan een Scott Contessa. of zie ik iets over het hoofd.
Daarom, om de vriendin te helpen kiezen (en mij uit mijn lijden te verlossen :-D ), graag ervaringen en meningen van biksters.
Plaats reactie