Fully of Hardtail

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
van_hoof
Mountainbiker
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 25 sep 2005 18:33
Rijdt met: Specialized Epic, Trek 8500
Contacteer:

Bericht door van_hoof »

Persoonlijk ben ik meer voor hardtails, daar ik de looks van de meeste fully's niet zo geslaagd vind, maar of een hardtail daadwerkelijk sneller is daar ben ik niet zo van overtuigd hoor, er zijn er ook nog die rondrijden met vaste vorken, die hebben nog minder rendementsverlies maar zijn die zoveel sneller? op de baan misschien ja, maar vanaf het wat hobbelig begint te worden... Volgens mij is het grootste verschil tussen een fully en een hardtail het prijsverschil, voor een fully van gelijkwaardige kwaliteit als een hardtail betaal je gauw zo'n 500€ extra.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Ieder heeft zijn persoonlijke voorkeur. De ene gaat voor een HT, de ander voor een Fully. Je moet doen waar je je het beste bij voelt. Ik heb altijd gezegd dat ik ooit een fully koop, maar ik vond de prijzen tot voor kort nog te hoog. De prijzen zijn serieus gezakt tov 2 jaar terug en daarom ga ik er nu voor. De reden is het comfortable rijden. Op een TT reeds ik langs iemand met een Epic. Hij had geen last van de traktorsporen en mijn gat werd door mekaar geschud. Toen wist ik het zeker! :wink: Minder rendement dan een HT? Dat maakt me niks uit. Van mtbiken moet je genieten en dat kan ik niet met een zeer gat #-o .
Gebruikersavatar
Kane
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: za 05 aug 2006 22:51
Rijdt met: LP xcontrol 130sl

Bericht door Kane »

ik.... hardtail maar al de rest da ik ken fully .
ik ben eigenlijk jaloers en zou genijgd zijn een fully te kopen ..........
maar die ht's zijn toch veel te cool .
ze zijn zijn ook al aanwezig sinds de jaren stillekes .
nen fully voor mij ........ooit , Maar dan eerst nog is nen ht kopen en dan zien of het fullygamma nog beter wordt want ik denk dat ze op het vlak van ophanging nog veeeeeeeel gaan uitvinden .
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

ooit komt er hier ook wel een fully'ke binnen. zoiets als een c'dale scalpel of orbea oiz marathon.
Gebruikersavatar
DDM
Mountainbiker
Berichten: 183
Lid geworden op: do 22 mei 2003 12:23
Rijdt met: Mountain Cycle Zen

Bericht door DDM »

Ben nu zo een maand geleden (noodgedwongen wegens scheurtje) afgestapt van mijn Ghost Scandium HTx (woog 9.6kg) en heb mij een Mountain Cycle Zen (fully- 11kg) aangeschaft.
De Ghost was een fantastisch fiets. Enorm rendement. Goede klimmer. Goede daler voor een HT. Maar vergeeft niet bij stuurfouten.
De Zen is een fantastische fiets. Goed rendement (pompen is goed beperkt). Goede klimmer (fullygrip heft het gewichtsverschil op ) Goede daler (fullystabiliteit en grip). Stuurfouten... heeft die dat nog?
Neen, beide zijn prachtige fietsen. Maar als ik het mijn lichaam vraag... dan stemt deze zeker voor de fully. En met de leeftijd ga ik FULL voor de fully.
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

Mja ik heb begin 2006 een mooie scott scale 60 gekocht , ook hier heel tevreden van ..Zelf was ik toen ook niet zeker of ik wel zou volhouden in de hobby ..
Ondertss heb ik die scott toch al wat ge-upgrade zover ik hem wou hebben en gaat mijn oudere granville hardtail geupdate worden met onderdelen die van de scott komen ..dusja dan heb ik al 2 aardige hardtails !
Vermoedelijk komt er dan ook nog een fully in de winter of net erna (afhankelijk vd bankrek. :lol: )
Wel vind ik bv ruwere afdalingen zoals in theux bv of zo met een hardtail toch iets hebben , kreeg er echt adrenaline-kicks van , mede omdat je zo geconcentreerd moet blijven denkik op zo'n snelheden naar beneden.
Wel ben ik nog niet zeker of ik voor een all mountain of een marathon zou gaan ..we zien wel als het geld er is zeker :drunk:
Wel zeker is dat dat mijn laatste fiets-aankoop gaat zijn voor toch wel een 2-tal jaartjes , dan heb ik toch al genoeg geld uitgegeven aan de hobby :lol:
Gebruikersavatar
Dr.Gonzo
Mountainbiker
Berichten: 3310
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 18:16
Rijdt met: Santa Cruz / Commencal / Niner

Bericht door Dr.Gonzo »

Ben nu ook overgestapt naar een FS. Eerste indrukken :

- afdalen is inderdaad eenvoudiger, dat van die stuurfoutjes kan ik alleen maar bevestigen. Vroeger met men HT waren de afdalingen natuurlijk veel spectaulairder (lees:kick) alleen gebeurde het wel meermaals dat een stuurfoutje tot gevolg had dat ik in de remmen moest gaan en de afdaling opnieuw moest aanvatten met alle tijdsverlies tot gevolg...

- bergop rijden of op vlak rijden eigenlijk geen nadeel ondervonden maar ja tis wel een epic he!

- Looks, niets gaat boven de looks (en het gewicht) van een HT als je het mij vraagt.
Plaats reactie