BMC fourstroke frames

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
cataloog
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 19:52
Rijdt met: Cannondale Rush 01, Olympia team 29"er, Merida SCultura

BMC fourstroke frames

Bericht door cataloog »

Ik heb onlangs mijn oog laten vallen op zo een BMC fourstroke 01 en die nieuwe modellen zien er super uit.
In Belgie worden ze verdeeld door Van Eyck maar die kon nog niets kwijt over de prijzen in ons landje.
Heeft er iemand een kennis die in zoiets al eens geinvesteerd heeft?
Of iemand ervaringen met BMC?
Ze worden in vele magazines bestempeld als de bikes van de toekomst, ze zien er in ieder geval super uit en met een frame handgemaakt in Zwitserland kan je volgens mij niet slecht zijn.
Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Bericht door Thierry »

Ikke !!!

Ik heb enkele weken terug met zo'n BMC Fourstroke fully gereden. Mooi fietske, kijk maar eens in de O2-Bikers van deze maand (10/2005) voor foto's.

Mijn opmerkingen betreffende het frame :
Pluspunten : ik vond de fiets licht aanvoelen, lekker wendbaar, en 't rendement was uitstekend.
Minpunten : de voorkant is soms ietske té licht, waardoor bij iets steilere klimmetjes het voorwiel moeilijker tegen de grond te houden is.

Het lijkt me een prima marathon- en XC-fully : lekker licht en comfortabel, met toch een prima rendement (daar zit die VPP-constructie vermoedelijk voor heel wat tussen). De zithouding is bovendien redelijk sportief, maar ook weer niet té, zodat je het lekker lang op de fiets kan uithouden zonder vermoeide polsen of nekspieren.
Wanneer je echter houdt van het wat ruigere werk ("all mountain" heet dat tegenwoordig), zou ik toch uitkijken naar een ietske robuuster frame.

De afmontage (groep, wielen, voorvork) laat ik buiten beschouwing, aangezien dit model-afhankelijk is en misschien niet relevant voor jouw keuze.
Gebruikersavatar
cataloog
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 19:52
Rijdt met: Cannondale Rush 01, Olympia team 29"er, Merida SCultura

Bericht door cataloog »

En waar heb je dat kunnen forceren?
mario
Mountainbiker
Berichten: 361
Lid geworden op: za 28 jun 2003 14:57
Rijdt met: CUBE LTD5
Contacteer:

Bericht door mario »

cataloog schreef:En waar heb je dat kunnen forceren?
tja...den Thierry en zijn connecties hé...best niet naar vragen denk ik... :wink: 8)
Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Bericht door Thierry »

mario schreef:
cataloog schreef:En waar heb je dat kunnen forceren?
tja...den Thierry en zijn connecties hé...best niet naar vragen denk ik... :wink: 8)

LOOOOOOOOOL ...

Cataloog : zie PM.
Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Bericht door Thierry »

Ik ben nog iets vergeten daarnet : de zijdelingse stijfheid van het frame is uitzonderlijk goed. Ik heb enkele klimmetjes (asfalt) gedaan met gelockte voor- en achtervering en een extra zwaar verzet, zodat ik veel kracht moest zetten op de pedalen. En 't frame en de wielen gaven geen krimp ...
Soms heb je fietsen (frame of wielen of beide) die echt "zwabberen" wanneer je veel kracht op de pedalen zet, maar dat was bij deze BMC niet het geval.

Zou ik zo'n BMC Fourstroke kopen ? Indien ik op zoek was naar een lichte marathon- of XC-bike met wat meer veerweg dan m'n scalpel : ja, waarschijnlijk wel ...
Maar als je weet dat ik tegenwoordig aan 't geilen ben op fietskes à la Specialized BigHit of Santa Cruz Nomad / Santa Crus VPFree, dan begrijp je wel dan die Fourstroke wat licht uitvalt :wink:

Voor de geïnteresseerden : http://www.bmc-racing.com
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Frame ziet er heel leuk uit, maar is wel aan de zware kant.
2,5 kilo.
Dan heb je dus een hele hoop dure componenten nodig om de bike een beetje acceptabel te houden qua gewicht...
Gebruikersavatar
cataloog
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 19:52
Rijdt met: Cannondale Rush 01, Olympia team 29"er, Merida SCultura

Bericht door cataloog »

Tinky-Winky schreef:Frame ziet er heel leuk uit, maar is wel aan de zware kant.
2,5 kilo.
Dan heb je dus een hele hoop dure componenten nodig om de bike een beetje acceptabel te houden qua gewicht...
Qua gewicht zit de fiets wel snor maar qua prijs zitten we niet in de juiste richting rond de 5000 euro maar dan zit je wel met supermateriaal.
Ik hoop om beter nieuws uit Duitsland te krijgen qau prijs maar ik vrees er een beetje voor.
Gast

Bericht door Gast »

Tinky-Winky schreef:Frame ziet er heel leuk uit, maar is wel aan de zware kant.
2,5 kilo.
Dan heb je dus een hele hoop dure componenten nodig om de bike een beetje acceptabel te houden qua gewicht...
hoeveel denk je dat uw frame weegt? die speci in de maat xl?
vergeet niet dat ze in de O2 bikers een 21" getest hebben dus bij een 19" mag je daar gerust 200gr afdoen
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

manitou. schreef:
Tinky-Winky schreef:Frame ziet er heel leuk uit, maar is wel aan de zware kant.
2,5 kilo.
Dan heb je dus een hele hoop dure componenten nodig om de bike een beetje acceptabel te houden qua gewicht...
hoeveel denk je dat uw frame weegt? die speci in de maat xl?
vergeet niet dat ze in de O2 bikers een 21" getest hebben dus bij een 19" mag je daar gerust 200gr afdoen
Ook vandaar dat ik een nieuwe wil, maar een nieuwe die even zwaar is ? [-X
19" inch is misschien lichter, maar sowieso te klein voor mij, dus effectief 2,5 kilo, vind ik te zwaar.
Plaats reactie