Cannondale scalpel

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
dr paaj
Pro
Berichten: 762
Lid geworden op: do 10 feb 2005 13:38
Rijdt met: plastikfantastik discostik
Contacteer:

Bericht door dr paaj »

De lefty heeft meer veerweg dan de fatty, waardoor je een spoepelere vork kunt krijgen en meer gladstrijkt. De fatty is een snelle stijve vork, maar voor meer comfort is een lefty toch wenselijk.

De lefty heb ik nu al 3 jaar en de Elo nu 1 seizoen(in een hardtail. manitou.) daarvoor fatty sl gehad. De Elo is een van de lichtste 100mm vorken en dan ook nog eens goed stijf.
Gebruikersavatar
Stivie
Mountainbiker
Berichten: 360
Lid geworden op: do 03 mar 2005 22:25

Bericht door Stivie »

Alé...de reacties zijn positief. Ik had ook niks anders verwacht want ik in al die jaren nog niemand horen klagen van die fiets...uitgenomen als het over de prijs gaat :(
Amai, die kosten een fortuin ! Nu, ik ga vrijdagavond mijn toekomstige machien eens gaan bekijken. Kun je het al voorstellen ? Een prachtige matzwart kader met carbon lefty en mooie witte Xmax SL wielen eronder
Dit alles afgemonteerd met XTR en SRAM XO en als toemaatje een achtervering van DT Swiss =P~ =P~ . Hopelijk zal hij rijden zoals hij eruit ziet.
ik stuur jullie nog zeker foto's
Optimo GmC
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 02 mei 2004 21:48

Bericht door Optimo GmC »

Ik kan het bovenstaande enkel bevestigen. Ik heb sinds eind juni een Scalpel 800 met Fatty en Fox RP3. Ik heb ook nog een CAAD4 en dat verschil is heel goed merkbaar. Die Scalpel rijdt toch wel iets leuker dan die hardtail.

Kwestie van die Fatty - Lefty. De Fatty is zowieso lichter en je hebt meer keuze van wielen. Dat die Lefty door zijn grotere veerweg soepeler zal zijn ga ik niet ontkennen, maar die Fatty kan je ook zodanig goed tunen dat hij heel goed aanspreekbaar is. Mij lijkt de combinatie voorvering en achtervering met een Fatty beter, maar ik kan er geen oordeel over vellen, daar ik nog niet met een Lefty heb gereden.
Gebruikersavatar
Iegienie
Mountainbiker
Berichten: 1430
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 18:59

Bericht door Iegienie »

ik heb een drietal maanden met een scalpel + lefty gereden.
ik kon er niet op aarden, hield niet van de fiets, en kreeg de lefty niet afgesteld zoals ik het wilde. Toen zat er nog geen regelbare demping op die vork, en dat was dus een probleem.


was het omdat hij in occazie gekocht was ? was het omdat er vreselijk veel kosten aan waren ? was het omdat cannondale onderhoud vrij duur is ? ik weet het niet, maar ik hield niet echt van die fiets. de fiets had wel de pech dat ik eigenlijk ergens anders verliefd op was (de intense spider), de scalpel had ik gekozen met mijn verstand, niet met mijn hart.

maar toen het allemaal wat tegenviel, heb ik mijn hart gevolgd, en rij nu al bijna twee jaar met mijn spiderke rond, en ben er nog steeds verliefd op.
roveny
Mountainbiker
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 20:17
Rijdt met: Cube Reaction Race '04 , HS33, Skareb Comp

Bericht door roveny »

Hawel,
mijn bike mate heeft een scalpel ( met fatty) en heeft er een 4000km nu opzitten. Hij is dik content ( nooit chain suck bvb) maar heeft wel te klagen over de bout die de achterdemper opvangt; deze is reeds 2 maal gesneuveld. Onder garantie krijg je direct een nieuwe bout ... die dan weer na een tijdje breekt. Het probleem is gekend bij Cannondale, de oplossing niet. Mijn bike mate weegt approx. 70kg schat ik, en vlamt er serieus vandoor. 8)
Als ge die constructie bekijkt komen alle krachten effectief op die bout - hoe harder het metaal - hoe makkelijker het breekt maw echt een moeilijk detail van de vlo. :oops:
Voor de rest is hij content ( maar begin nie over die prijs ...) :-?
R 8) 8)
Gebruikersavatar
Stivie
Mountainbiker
Berichten: 360
Lid geworden op: do 03 mar 2005 22:25

Bericht door Stivie »

Beste mtb vrienden, de kogel is door de kerk ! ik ben sinds vorige week vrijdag de trotse bezitter van een Scalpel. De uren dat ik aan een winkelraam heb staan kwijlen kan je niet meer tellen.. :lol:
Maar eindelijk heb ik er één in mij bezit. Het is geen nieuwe maar een jonge okkazie, niet eens een jaar oud en slechts 800km.
ik zou graag jullie een fotoke tonen maar hoe doe dat met die pinbike ?
Kan er mij dit even vlug en simpel uitleggen ? :wink:
Alvast bedankt !!
Gebruikersavatar
crosserke
Mountainbiker
Berichten: 210
Lid geworden op: do 22 apr 2004 19:28
Rijdt met: good boy
Contacteer:

Bericht door crosserke »

Je moet je even registreren op pinkbike en dan wijst de rest zich normaal zelf wel uit.
Als het echt niet zou lukken dan vraag je maar meer uitleg.
Gebruikersavatar
Stivie
Mountainbiker
Berichten: 360
Lid geworden op: do 03 mar 2005 22:25

Bericht door Stivie »

Voila, we hebben een fotoke gezet van de m'n nieuwe bolide !!
Wa vinden jullie ervan ?? :P





http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=616950
Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Bericht door Thierry »

Stivie schreef:Voila, we hebben een fotoke gezet van de m'n nieuwe bolide !!
Wa vinden jullie ervan ?? :P





http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=616950
Wooooow, knap masjientje, echt waar =P~

Ik wil ook zo ene :bounce: ... Ow, wacht efkes ... Ik héb al ene #-o ...
Optimo GmC
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 02 mei 2004 21:48

Bericht door Optimo GmC »

Jaja, tis ne schone! Veel plezier mee!
Plaats reactie