Wattage en batterij voor eMTB motor
Geplaatst: di 12 mar 2024 17:56
Door heupproblemen kan ik niet meer volgen met m'n vrienden van de fietsclub. Daarom zou ik een e-motor willen laten plaatsen op mijn Full-Suspension MTB. Ik heb amper 1 jaar geleden een nieuwe fully MTB gekocht en gedacht dat het daar beter mee zou gaan, wat ook wel gedeeltelijk zo is. Ik zou dan met de B groep rijden (25 avg) maar dit lukt me helaas ook niet meer.
Graag zou ik volgende willen doen:
- In de zomer fietstochten maken met m'n vrienden met de A groep van de fietsclub of met m'n zoon: 28 à 30 avg zo'n 80 à 90 km met die MTB (omwille van die voor -en achtervering)
- In de winter van die toertochten rijden met m'n zoon (ik kan ook niet volgen), 40 tot 60 km
- 2x per jaar mountainbike in de bergen (40km à 50km, snelheid niet van belang)
Mijn Fully MTB is een Orbeo OIZ H30 :
https://www.orbea.com/be-nl/velos/monta ... z-h30-2023
Er bestaan veel soorten om een fiets elektrisch te maken maar blijkbaar zijn er slechts 2 soorten die op mijn fiets werken. Ik heb volgende gevonden op internet en al telefonisch contact gehad met die firma's en met een fietsmaker die dit kan/wil installeren:
Met 750 Watt middenmotor van Rat-Holland met een batterij van 48v 19,2Ah (922wh)
https://www.rat-holland.nl/product/set- ... rame-accu/
Met 250 Watt achterwielmotor van Efos met een batterij van 48v 14Ah (672wh), zou ook bestaan met 48v 17,5Ah (840wh), misschien ook zelfs met een 1200 wh batterij
https://www.goedkoop-ombouwset-elektris ... inbike-MTB
Zelf had ik liefst een achterwielmotor gehad omdat de kracht dan direct bij de bron zit en je dan zo weinig mogelijk verlies hebt. Maar dit bestaat voor mijn fiets alleen met een 250 Watt (omdat ik met een steek as zit). De vraag is dan of dit zwaar genoeg is om bovenstaande dingen te doen?
Het voordeel van die middenmotor is dan wel dat hij meer wattage heeft maar ik heb al gezien op internet dat de ketting dan snel zal breken. En vooral zo'n grote blok in het midden van uw fiets lijkt me ook zeer kwetsbaar voor schade. Van de middenmotor is er alleen de keuze tussen 750 of 1000 watt, de andere passen niet voor mij fiets (moet minimaal 9,5 cm aslengte zijn).
De batterij:
Deze van die achterwiel motor zei me dat hoe meer wattage je hebt hoe hij ook zal verbruiken en dus ook hoe minder ver je kan fietsen. Ik vraag me dan af of ik daadwerkelijk die 90km zou kunnen fietsen met die middenmotor met een 922wh batterij.
Voor die achterwiel motor zal die batterij wel goed genoeg zijn maar dan is die wattage al dan niet genoeg.
Maar als ik kijk naar nieuwe e-MTB's dan zie ik daar ook altijd 250Watt staan, alleen zijn die van fabriek gelimiteerd op 25km/u.
Alvast heel erg bedankt om dit te lezen en bedankt voor de reacties.
Graag zou ik volgende willen doen:
- In de zomer fietstochten maken met m'n vrienden met de A groep van de fietsclub of met m'n zoon: 28 à 30 avg zo'n 80 à 90 km met die MTB (omwille van die voor -en achtervering)
- In de winter van die toertochten rijden met m'n zoon (ik kan ook niet volgen), 40 tot 60 km
- 2x per jaar mountainbike in de bergen (40km à 50km, snelheid niet van belang)
Mijn Fully MTB is een Orbeo OIZ H30 :
https://www.orbea.com/be-nl/velos/monta ... z-h30-2023
Er bestaan veel soorten om een fiets elektrisch te maken maar blijkbaar zijn er slechts 2 soorten die op mijn fiets werken. Ik heb volgende gevonden op internet en al telefonisch contact gehad met die firma's en met een fietsmaker die dit kan/wil installeren:
Met 750 Watt middenmotor van Rat-Holland met een batterij van 48v 19,2Ah (922wh)
https://www.rat-holland.nl/product/set- ... rame-accu/
Met 250 Watt achterwielmotor van Efos met een batterij van 48v 14Ah (672wh), zou ook bestaan met 48v 17,5Ah (840wh), misschien ook zelfs met een 1200 wh batterij
https://www.goedkoop-ombouwset-elektris ... inbike-MTB
Zelf had ik liefst een achterwielmotor gehad omdat de kracht dan direct bij de bron zit en je dan zo weinig mogelijk verlies hebt. Maar dit bestaat voor mijn fiets alleen met een 250 Watt (omdat ik met een steek as zit). De vraag is dan of dit zwaar genoeg is om bovenstaande dingen te doen?
Het voordeel van die middenmotor is dan wel dat hij meer wattage heeft maar ik heb al gezien op internet dat de ketting dan snel zal breken. En vooral zo'n grote blok in het midden van uw fiets lijkt me ook zeer kwetsbaar voor schade. Van de middenmotor is er alleen de keuze tussen 750 of 1000 watt, de andere passen niet voor mij fiets (moet minimaal 9,5 cm aslengte zijn).
De batterij:
Deze van die achterwiel motor zei me dat hoe meer wattage je hebt hoe hij ook zal verbruiken en dus ook hoe minder ver je kan fietsen. Ik vraag me dan af of ik daadwerkelijk die 90km zou kunnen fietsen met die middenmotor met een 922wh batterij.
Voor die achterwiel motor zal die batterij wel goed genoeg zijn maar dan is die wattage al dan niet genoeg.
Maar als ik kijk naar nieuwe e-MTB's dan zie ik daar ook altijd 250Watt staan, alleen zijn die van fabriek gelimiteerd op 25km/u.
Alvast heel erg bedankt om dit te lezen en bedankt voor de reacties.