Scott Spark [2019 - 2023] of alternatieven?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Flip-poz
Mountainbiker
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 05 jul 2009 13:07
Rijdt met: Ghost EBS2 full XT

Scott Spark [2019 - 2023] of alternatieven?

Bericht door Flip-poz »

Rij nog steeds met een 26", heel tevreden van maar waar ik op de baan vlot mee kan en vanvoor zit, schuif ik vlot op naar achter als het wat hobbeliger wordt.
Een 29'r zal het worden, en waarschijnlijk een fully, het comfort en tractie gaat voor de paar kg extra.
Na wat rondkijken lijkt een Scott Spark van een paar jaar oud me een goede keuze, echter ken ik te weinig van de verschillende modellen, en dit door de jaren heen.
Prijzen zakken mooi als ze +2j oud zijn, en indien goed onderhouden is me dat allemaal ok, maar zijn er bepaalde jaren en modellen die beduidend minder waren, en je beter iéts meer oplegt voor het nieuwe model?
Laatste 2j precies allemaal Sram, laat ik nu wel de tools voor Shimano allemaal in huis te hebben en lijkt me logischer daar bij te blijven.

Mochten er alternatieven zijn die ik zeker moet bekijken, hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt!
rho
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Scott Spark [2019 - 2023] of alternatieven?

Bericht door rho »

Wat is je budget? Er is geen beter moment dan nu om een nieuwe fiets te kopen. Er worden serieuze kortingen gegeven op MTBs tegenwoordig.
Flip-poz
Mountainbiker
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 05 jul 2009 13:07
Rijdt met: Ghost EBS2 full XT

Re: Scott Spark [2019 - 2023] of alternatieven?

Bericht door Flip-poz »

Had 2000€ in gedachten. Voor die prijs koop ik 2ehands een fully van paar jaar oud die nieuw 4500€ kostte.
Sleutel sinds m'n 16e aan al m'n voertuigen, kans ik klein dat ik met een kat in een zak naar huis kom.
Met dat budget koop ik nieuw een basis model qua afmontage en vering en een gewicht naar 15kg, of 2e handsje met high end parts en vering. Op dat vlak is men keuze al gemaakt. Zie dat er ook veel aanbod is, precies of die corona fietsjes nu op de 2ehands markt komen?
rho
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Scott Spark [2019 - 2023] of alternatieven?

Bericht door rho »

Als je totaal geen probleem hebt met 2de hands kopen kan je daar idd heel mooie zaken doen tegenwoordig.
Maar velen denken dat ze de hoofdprijs kunnen vragen omdat ze veel teveel betaalde tijdens de lockdown voor hun nieuwe fiets.
Dat de markt nu heel anders uitziet hebben ze nog niet goed door.
FONZIE_007
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 23:50
Rijdt met: tweewieler

Re: Scott Spark [2019 - 2023] of alternatieven?

Bericht door FONZIE_007 »

Ik ga dit hier even volgen. Heb mijn oog ook nu ook op een Scott Spark laten vallen, maar weet eigenlijk weinig over een fully. Waarom zou ik een Spark moeten kopen of niet? Wat is de maximum grootte van het voorste tandwiel (standaard 32T)? Wie wil zijn ervaring delen?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Scott Spark [2019 - 2023] of alternatieven?

Bericht door Mister No Chaïn »

Je kan een 40t kettingblad zetten op de Spark.
Ik heb een Spark RC Team Issue van 2022. Hij rijdt formidabel bergaf, is ook een stuk stijver als de vorige generatie, en met de ingebouwde demper krijg je daar amper vuil op. Met de 120mm veerweg voelt hij wel niet aan als een pure racemachine, dan zijn er misschien betere opties. Of je moet met dezelfde onderdelen gaan rijden als Nino Shurter :-).
FONZIE_007
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 23:50
Rijdt met: tweewieler

Re: Scott Spark [2019 - 2023] of alternatieven?

Bericht door FONZIE_007 »

Niet dat 40T moeten é maar gewoon dat er een optie zou zijn om 34 of 36T te kunnen plaatsen. Weet dat de max. bij TREK tot 36T kan. Ja tis de Spark RC Team Issue van 2022 (Green) dat ik op het oog heb.
Plaats reactie