Gravelbike

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Tom3
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 14 jul 2023 21:52

Gravelbike

Bericht door Tom3 »

Hallo allemaal

Ik rij zowel graag singletrack als op de weg en zou graag mijn eerste goede fiets hiervoor willen kopen. (Nu rijd ik met dezelfde fiets als waarmee ik naar school rij, een Tulsa van Thompson, waarvan ik het achterwiel al eens heb stuk gereden).

Momenteel heb ik een gravelbike van Triban op het oog, maar ik heb nog niet de ervaring om in te schatten of deze geschikt is voor mij. Een link naar deze fiets zal ik onderaan dit bericht voorzien.

Ik zou met deze fiets dus zowel op de weg willen rijden als singletrack en gravelpaden. Dus het zou leuk zijn als ik zowel een redelijke snelheid op de weg kan halen als dat mijn fiets heel (en liefst ook een klein beetje comfortabel) blijft op mountainbikeparcours. Ik richt mij vooral op singletrack die je bijvoorbeeld bij de Lilse Bergen of in Drieboompkesberg kan terugvinden. Twee paar wielen zijn ook niet echt een optie omwille van mijn budget en omdat ik het fietsen op de weg en het offroad rijden graag combineer in dezelfde rit.

Zou iemand mij raad kunnen geven?

Alvast bedankt.

Mvg
Tom


https://www.decathlon.be/nl/p/gravelbik ... c=BORDEAUX
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Gravelbike

Bericht door i-Mac »

Niks mis met die Triban fietsen, wel integendeel. Wat single tracks betreft, het zal meer stuurmanskunst vragen van je. Maar het kan zeer zeker ook met een gravelbike. Ik fiets met mijn gravelbike ook veel van de MTB paden. Alleen daar waar de grond teveel putten en bulten bevat, is het niet altijd even prettig. Het ontbreken van vering, dat voel je. Maar het kan hoor. Ik vermijd eigenlijk alleen de modderstroken. Maar dat deed ik met de MTB ook al.
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Gravelbike

Bericht door Joverowa »

Ik zie op MTB ritten meer en meer gravelfietsen. En tijdens de tochtjes die ik maak in het woud kom ik ze ook meer tegen. Why not zou ik zeggen...

Rij zelf met een MTB en een racefiets. De racefiets is voor mij km maken op een zomerse manier. Zoals je met een cabrio zou doen. Als het goed weer is en de zonnebril op kan dan pak ik de racefiets van stal. Wil ik meer fun of ga ik rijden met vrienden dan is het de MTB.

Als je maar 1 fiets kan kopen, waarom zou je dan twijfelen? Je kan het vergelijken met 4 seizoensbanden. Die zijn altijd goed genoeg maar zullen in de winter niet de grip geven op ijs en in de zomer sneller afslijten door de rubbersamenstelling. Je zal met de gravel niet kunnen wat een echte MTB wel kan, en op de baan zal je niet mee kunnen als je vrienden vollen bak op de racefiets snelheid gaan nemen. Maar al daartussen zal hij zeker aan je wensen voldoen. Ik kan de fiets niet dus daar ga ik me niet over uitspreken, maar dat je voor een gravel kiest lijkt me logisch. Zorg alleszins al zeker dat je een juiste maat neemt!!!
Plaats reactie