Nieuwe MTB keuze

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
ON3DMT
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 mar 2021 14:28

Nieuwe MTB keuze

Bericht door ON3DMT »

Hallo, nieuw op dit forum...

Ik rijd al meerdere jaren met een mtb die een vriend voor me indertijd heeft afgemonteerd en in orde heeft gezet... Rijd prima, niks van te klagen... Mijn zoon heeft echter een nieuwe fiets nodig en nu speel ik met het idee om voor mezelf een nieuwe blinkende fiets te kopen en de oude aan mijn zoon te geven... Win win noem ik dat :-)

Heb al redelijk wat opgezocht, al redelijk wat raad gevraagd aan vrienden en nu ben ik in de fase beland dat ik door de bomen het bos niet meer zie en dat ik die goedbedoelde raad van die vrienden soms wat in twijfel begin te trekken... Zo is één vriend compleet tegen carbon... Persoonlijk zie ik daar geen probleem in...

Momenteel twijfel ik tussen deze twee fietsen...

https://www.12gobiking.nl/cannondale-f-si-carbon-5-2021

Maar dan in de geel/zwarte versie...

Of :
https://www.bikester.be/wilier-101x-xt- ... oj6IN_8oiI

Die laatste ben ik opgekomen op aanraden van een vriend, ik had persoonlijk nog nooit van het merk gehoord...

Wat denken jullie? Kunnen jullie me nog wat raad geven? Andere voorstellen zijn ook meer dan welkom... Het max budget is 2500 euro...

PS : Ik doe geen competitie ofzo... Veel asfalt maar ook veel single trails maar niks te extreems... Ik doe ongeveer 12000 km per jaar...
Alvast bedankt!
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Nieuwe MTB keuze

Bericht door rasmazzer »

Met een budget van 2500€ en hardtail moet je toch sowieso Carbon frame nemen vind ik. Toch in een XC model. Al die vooroordelen van Carbon bestaan nog enkel bij de mensen die er nooit mee gereden hebben.

Van beide opties zou ik kiezen voor de Wilier. Een Cannondale F-si is mooie fiets, maar met Sram NX en geen Lefty zou ik deze versie zelf niet nemen.

Canyon Exceed, Trek Procaliber, Orbea Alma, ook vergelijkbare modellen.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Nieuwe MTB keuze

Bericht door Jumping Jack »

Je zal in je keuze ook erg rekening moeten houden met beschikbaarheid vrees ik.
ON3DMT
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 mar 2021 14:28

Re: Nieuwe MTB keuze

Bericht door ON3DMT »

Jumping Jack schreef: do 04 mar 2021 13:14 Je zal in je keuze ook erg rekening moeten houden met beschikbaarheid vrees ik.
Klopt, daar ben ik ondertussen zelf achtergekomen. Het lijkt wel of er een serieuze schaarste is in alle modellen die me interesseren. Vreemd, of is dat normaal in deze tijd van het jaar?
ON3DMT
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 mar 2021 14:28

Re: Nieuwe MTB keuze

Bericht door ON3DMT »

rasmazzer schreef: do 04 mar 2021 09:10 Met een budget van 2500€ en hardtail moet je toch sowieso Carbon frame nemen vind ik. Toch in een XC model. Al die vooroordelen van Carbon bestaan nog enkel bij de mensen die er nooit mee gereden hebben.

Van beide opties zou ik kiezen voor de Wilier. Een Cannondale F-si is mooie fiets, maar met Sram NX en geen Lefty zou ik deze versie zelf niet nemen.

Canyon Exceed, Trek Procaliber, Orbea Alma, ook vergelijkbare modellen.
Bedankt voor je reactie. De afmontage van de Willier zou volgens mijn maat een pak beter zijn dan de Cannondale dus ik neigde ook al meer in die richting. Echter, zoals jumping Jack hierboven reeds aanhaalde ga ik heel veel geduld moeten hebben als ik deze zou willen kopen.

In verband met Carbon en de vooroordelen beschrijf je exact wat ik dacht. Het ding is dat de vriend die echt anti Carbon is ook een professionele fiets mecanicien is. Zelf heeft hij nog niet met Carbon gereden maar hij baseert zijn mening op wat hij heeft gezien tijdens bijna 20 jaar ervaring in één van de grotere fietsenwinkels in en om het Mechelse. Ondertussen doet hij nu wel al een paar jaar iets totaal anders.

Ik twijfel nu zelfs om gewoon een frame te kopen, niner air of specialized chisel, en alle onderdelen apart te kopen en te laten monteren door mijn vriend.
Nooit gedacht dat dit zo een moeilijke keuze zou worden. Pak moeilijker als de keuze van mijn nieuwe wagen.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Nieuwe MTB keuze

Bericht door Jumping Jack »

De schaarste is te wijten aan Corona: vraag is wereldwijd gigantisch gestegen, productie is zwaar geïmpacteerd en ook het transport verloopt moeizamer. Dat laatste verklaart ook de recente prijsstijgingen (door duurdere containerprijzen)...

Zelf bouwen is een optie, maar ook dan ga je rekening moeten houden met schaarste aan onderdelen (cassettes van Shimano bv, en rockshox vorken).
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Nieuwe MTB keuze

Bericht door rasmazzer »

ON3DMT schreef: do 04 mar 2021 18:18
rasmazzer schreef: do 04 mar 2021 09:10 Met een budget van 2500€ en hardtail moet je toch sowieso Carbon frame nemen vind ik. Toch in een XC model. Al die vooroordelen van Carbon bestaan nog enkel bij de mensen die er nooit mee gereden hebben.

Van beide opties zou ik kiezen voor de Wilier. Een Cannondale F-si is mooie fiets, maar met Sram NX en geen Lefty zou ik deze versie zelf niet nemen.

Canyon Exceed, Trek Procaliber, Orbea Alma, ook vergelijkbare modellen.
Bedankt voor je reactie. De afmontage van de Willier zou volgens mijn maat een pak beter zijn dan de Cannondale dus ik neigde ook al meer in die richting. Echter, zoals jumping Jack hierboven reeds aanhaalde ga ik heel veel geduld moeten hebben als ik deze zou willen kopen.

In verband met Carbon en de vooroordelen beschrijf je exact wat ik dacht. Het ding is dat de vriend die echt anti Carbon is ook een professionele fiets mecanicien is. Zelf heeft hij nog niet met Carbon gereden maar hij baseert zijn mening op wat hij heeft gezien tijdens bijna 20 jaar ervaring in één van de grotere fietsenwinkels in en om het Mechelse. Ondertussen doet hij nu wel al een paar jaar iets totaal anders.

Ik twijfel nu zelfs om gewoon een frame te kopen, niner air of specialized chisel, en alle onderdelen apart te kopen en te laten monteren door mijn vriend.
Nooit gedacht dat dit zo een moeilijke keuze zou worden. Pak moeilijker als de keuze van mijn nieuwe wagen.
Er is zo'n mooi topic op Forum van Mountainbike.nl over carbon vs als vs staal, waaruit blijkt dat al die keuzes vooral persoonlijke voorkeuren zijn. Als je een licht en stijf frame wilt, dan kies je meestal voor carbon vandaag de dag. Gewoon al om het feit dat al de fabrikanten hun beter segment van XC-fietsen altijd met carbon frames zijn uitgevoerd. Het is ook wel zo dat er bij de carbon-repair-shops wel wat frames binnenkomen, maar je mag ook niet vergeten dat een zeer groot aantal van mensen met carbon frames rondrijden (zeker de baanwielrenners) en dat carbon ook te herstellen is, wat je bij aluminium al minder snel gaat doen. Ik was in 2012 ook anti-carbon, maar vandaag zou ik niet twijfelen.

Verder om vandaag aan een nieuwe fiets te geraken heb je 3 opties:
1 de 2e hands markt, waar er wel wat moois te vinden op is, maar ik begrijp zeker de keuze dat je nieuw zou willen
2 de lokale fietsenwinkels: deze hebben orders open staan van al een jaar terug, want ja die willen niet dat hun toonzaal uitverkoopt. Als je vandaag wat rondbelt naar de grotere winkels uit de buurt, zij hebben normaal wel nog wat orders open staan die binnenkomen voor de besteldatum die de online webshops weergeven.
3 gewoon een fiets bestellen en laaaang wachten.

Opbouwen vanuit een frame kan ook, maar moet je ook al wat geluk hebben dat je aan alles gemakkelijk aangeraakt. Het is namelijk zo dat de achterstand bij de fabrikanten inderdaad vaak over onderdelen gaat. Bijvoorbeeld Shimano XT 12-speed cassette 10-51 is niet zo heel courant vindbaar. Ik weet niet of het nu al beter is.

12.000km fietsen off-road of mixed road is echt al veel! Dan ben je niet zomaar een sporadische mountainbiker é. Ik rijd meerdere keren per jaar, wel altijd veel op en neer (dus minder kilometers), maar aan 12.000km geraak ik toch niet.

Als je veel asfalt en gravel fietst, dan is een gravelbike ook wel een leuke optie. Of een mountainbike met vaste voorvork. Als je echt lange marathons rijdt, moet je ook wel bedenken of zo'n echte racy houding wel de goede keuze is? Die echte XC-racefietsen, die zijn eigenlijk ontworpen om loeihard door een bos te knallen, maar niet 80km. Kijk maar naar UCI XCO waarvoor die modellen eigenlijk ontworpen worden (supercaliber, exceed/lux, scale/spark rc).
ON3DMT
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 mar 2021 14:28

Re: Nieuwe MTB keuze

Bericht door ON3DMT »

rasmazzer schreef: za 06 mar 2021 10:02
ON3DMT schreef: do 04 mar 2021 18:18
rasmazzer schreef: do 04 mar 2021 09:10 Met een budget van 2500€ en hardtail moet je toch sowieso Carbon frame nemen vind ik. Toch in een XC model. Al die vooroordelen van Carbon bestaan nog enkel bij de mensen die er nooit mee gereden hebben.

Van beide opties zou ik kiezen voor de Wilier. Een Cannondale F-si is mooie fiets, maar met Sram NX en geen Lefty zou ik deze versie zelf niet nemen.

Canyon Exceed, Trek Procaliber, Orbea Alma, ook vergelijkbare modellen.
Bedankt voor je reactie. De afmontage van de Willier zou volgens mijn maat een pak beter zijn dan de Cannondale dus ik neigde ook al meer in die richting. Echter, zoals jumping Jack hierboven reeds aanhaalde ga ik heel veel geduld moeten hebben als ik deze zou willen kopen.

In verband met Carbon en de vooroordelen beschrijf je exact wat ik dacht. Het ding is dat de vriend die echt anti Carbon is ook een professionele fiets mecanicien is. Zelf heeft hij nog niet met Carbon gereden maar hij baseert zijn mening op wat hij heeft gezien tijdens bijna 20 jaar ervaring in één van de grotere fietsenwinkels in en om het Mechelse. Ondertussen doet hij nu wel al een paar jaar iets totaal anders.

Ik twijfel nu zelfs om gewoon een frame te kopen, niner air of specialized chisel, en alle onderdelen apart te kopen en te laten monteren door mijn vriend.
Nooit gedacht dat dit zo een moeilijke keuze zou worden. Pak moeilijker als de keuze van mijn nieuwe wagen.
Er is zo'n mooi topic op Forum van Mountainbike.nl over carbon vs als vs staal, waaruit blijkt dat al die keuzes vooral persoonlijke voorkeuren zijn. Als je een licht en stijf frame wilt, dan kies je meestal voor carbon vandaag de dag. Gewoon al om het feit dat al de fabrikanten hun beter segment van XC-fietsen altijd met carbon frames zijn uitgevoerd. Het is ook wel zo dat er bij de carbon-repair-shops wel wat frames binnenkomen, maar je mag ook niet vergeten dat een zeer groot aantal van mensen met carbon frames rondrijden (zeker de baanwielrenners) en dat carbon ook te herstellen is, wat je bij aluminium al minder snel gaat doen. Ik was in 2012 ook anti-carbon, maar vandaag zou ik niet twijfelen.

Verder om vandaag aan een nieuwe fiets te geraken heb je 3 opties:
1 de 2e hands markt, waar er wel wat moois te vinden op is, maar ik begrijp zeker de keuze dat je nieuw zou willen
2 de lokale fietsenwinkels: deze hebben orders open staan van al een jaar terug, want ja die willen niet dat hun toonzaal uitverkoopt. Als je vandaag wat rondbelt naar de grotere winkels uit de buurt, zij hebben normaal wel nog wat orders open staan die binnenkomen voor de besteldatum die de online webshops weergeven.
3 gewoon een fiets bestellen en laaaang wachten.

Opbouwen vanuit een frame kan ook, maar moet je ook al wat geluk hebben dat je aan alles gemakkelijk aangeraakt. Het is namelijk zo dat de achterstand bij de fabrikanten inderdaad vaak over onderdelen gaat. Bijvoorbeeld Shimano XT 12-speed cassette 10-51 is niet zo heel courant vindbaar. Ik weet niet of het nu al beter is.

12.000km fietsen off-road of mixed road is echt al veel! Dan ben je niet zomaar een sporadische mountainbiker é. Ik rijd meerdere keren per jaar, wel altijd veel op en neer (dus minder kilometers), maar aan 12.000km geraak ik toch niet.

Als je veel asfalt en gravel fietst, dan is een gravelbike ook wel een leuke optie. Of een mountainbike met vaste voorvork. Als je echt lange marathons rijdt, moet je ook wel bedenken of zo'n echte racy houding wel de goede keuze is? Die echte XC-racefietsen, die zijn eigenlijk ontworpen om loeihard door een bos te knallen, maar niet 80km. Kijk maar naar UCI XCO waarvoor die modellen eigenlijk ontworpen worden (supercaliber, exceed/lux, scale/spark rc).
Bedankt voor je antwoord. Sporadische rijder ben ik zeker niet. Ik rijd normaal elke dag, minstens 30km, soms wat meer. Het voorbije jaar heb ik maximum 30 dagen niet gereden. In december heb ik op de fiets een geval van verkeersagressie meegemaakt, die eikel heeft me een gebroken rib bezorgd... Toen ben ik twee dagen niet gaan fietsen om wat te bekomen en daarna terug op de fiets, route wel zorgvuldig uitgekozen om hobbelige wegen te vermijden natuurlijk. Nooit gedacht dat je met een gebroken rib nog kon fietsen...

Allemaal begonnen dankzij met de eerste lockdown een jaar geleden... Daarvoor reed ik nog geen 100km per maand om eerlijk te zijn...
Na een jaar (en 20kg lichter ondertussen)met mijn huidige fiets rondgereden te hebben vind ik het wel verantwoord om een nieuwe en dure fiets te kopen, dat heb ik wel verdiend denk ik dan zo... Vroeger zou ik nooit zo veel hebben durven uitgeven aan een fiets...
Gravelbike nog nooit geprobeerd maar zeker wel interesse in, maar dat zal voor binnen een paar jaar zijn.

Ik had de zoektocht naar een nieuwe fiets bijna opgegeven omwille van de bijna niet bestaande stock en lange wachttijden... Maar heel toevallig heb ik een nieuwe Niner Air9 gevonden in mijn maat, dat was eigenlijk mijn eerste keuze. Het kan soms raar lopen :-) Dinsdag ga ik hem halen, can't wait!!
Plaats reactie