Stevens sonorra xo vs scott scale rc 900 team

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Bikerke1991
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 19 nov 2020 10:35
Rijdt met: Scott scale 910 2021 en scott spark rc pro 2022

Stevens sonorra xo vs scott scale rc 900 team

Bericht door Bikerke1991 »

Hallo, ben opzoek naar een nieuwe mtb hardtail, budget 3000-3500. Na lang zoeken ben ik geinteresseert in deze 2 fietsen: 2021 stevens sonorra xo 3359eur en de 2021 scott scale rc900 team 2999eur. Nu lijkt me da afmontage van de scott iets degelijker, volledig xt afgemonteerd en de stevens gedeeltelijk sram xo1 en xt. Voor afmontage zou ik liever voor de scott gaan omdat ik shimano xt gewend ben maar voor het uitzicht vind ik de sonorra een veel mooiere fiets, gewicht licht dicht bij elkaar 10.1 voor de stevens en 10.50 voor de scott dus dat is verwaarloosbaar.
Waar zouden jullie voor gaan? Grt
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Stevens sonorra xo vs scott scale rc 900 team

Bericht door De Wreter »

Steek in de scott de banden van de Stevens en je krijgt een heel andere look, en omgekeerde zwarte banden in de Stevens. De stevens heeft een compacter frame maar daardoor ook zwaarder. Wil je later upgraden en veel klimmen, ga voor de scott. Rij je veel vlak en denk je absoluut niet aan upgraden neem de Stevens.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Stevens sonorra xo vs scott scale rc 900 team

Bericht door Mister No Chaïn »

X01 is wel een duurdere groep dan XT hé. Dus dat de Scott een betere afmontage heeft gaat niet helemaal op. Er bestaat ook gewoon een Sonora met XT van €2749 als je dat verkiest. De meerprijs naar de X01 is wel stevig.
Fietsen vergelijken is leuk maar weet je die fietsen ergens op stock staan in je maat? Want bij de merken is quasi alles op.
Bikerke1991
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 19 nov 2020 10:35
Rijdt met: Scott scale 910 2021 en scott spark rc pro 2022

Re: Stevens sonorra xo vs scott scale rc 900 team

Bericht door Bikerke1991 »

Mister No Chaïn schreef: do 19 nov 2020 20:47 X01 is wel een duurdere groep dan XT hé. Dus dat de Scott een betere afmontage heeft gaat niet helemaal op. Er bestaat ook gewoon een Sonora met XT van €2749 als je dat verkiest. De meerprijs naar de X01 is wel stevig.
Fietsen vergelijken is leuk maar weet je die fietsen ergens op stock staan in je maat? Want bij de merken is quasi alles op.
Bedankt! Ik heb altijd gedacht dat de xo1 van sram de xt van shimano was? Is de xt dan te vergelijken met de gx van sram? Dan ben ik eerder geneigd voor de stevens. Is ook gwn een mooiere fiets, is het de meerprijs van 359 euro ook waard? Wat denken jullie
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Stevens sonorra xo vs scott scale rc 900 team

Bericht door Mister No Chaïn »

XT wordt inderdaad met GX vergeleken. In de groepen boven GX gaat het ook vooral om het lichter maken van de onderdelen, een halve kilogram is voor jou misschien niet belangrijk maar voor anderen dan weer wel. Qua schakelen op zich is het niet dat je een groot verschil gaat ondervinden tussen GX en X01.

Je zal mensen vinden die de voorkeur geven aan XT terwijl anderen GX wat fijner vinden. Dat is uiteindelijk meer persoonlijke voorkeur dan écht beter schakelen van het één of ander. Ik ben iets meer Sram gezind en die witte Scott spreekt me ook minder aan. Dusja, ik zou wel voor de Stevens gaan :P
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Stevens sonorra xo vs scott scale rc 900 team

Bericht door spaghetti_2 »

Hm, niet helemaal akkoord mee. Ik heb met Sram Eagle GX en X01 gereden, en nu ook met Shimano XTR en XT. De grote zwakte bij Sram vind ik de enorme kloof tussen GX en X01. X01 is veel te duur voor fietsers zoals ik die veel kilometers maken, het gehele jaar door, maar wel een beetje op hun centen letten. GX, en dan vooral de derailleur, vond ik gewoonweg niet goed en duurzaam genoeg. Ik heb op één jaar tijd ontzettend veel schakelproblemen gehad en 2 GX derries in de prullenmand moeten gooien. Met X01 of Shimano nooit voorgehad.
Vorig jaar met XTR gereden, absolute topgroep. Sinds vorige maand met XT, en ik merk geen verschil met de XTR. Ik plaats de XT groep absoluut hoger dan GX. X01 zal nog wat hoger staan maar eerder door gewicht en prijs, niet functionaliteit.
Bikerke1991
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 19 nov 2020 10:35
Rijdt met: Scott scale 910 2021 en scott spark rc pro 2022

Re: Stevens sonorra xo vs scott scale rc 900 team

Bericht door Bikerke1991 »

spaghetti_2 schreef: vr 20 nov 2020 07:05 Hm, niet helemaal akkoord mee. Ik heb met Sram Eagle GX en X01 gereden, en nu ook met Shimano XTR en XT. De grote zwakte bij Sram vind ik de enorme kloof tussen GX en X01. X01 is veel te duur voor fietsers zoals ik die veel kilometers maken, het gehele jaar door, maar wel een beetje op hun centen letten. GX, en dan vooral de derailleur, vond ik gewoonweg niet goed en duurzaam genoeg. Ik heb op één jaar tijd ontzettend veel schakelproblemen gehad en 2 GX derries in de prullenmand moeten gooien. Met X01 of Shimano nooit voorgehad.
Vorig jaar met XTR gereden, absolute topgroep. Sinds vorige maand met XT, en ik merk geen verschil met de XTR. Ik plaats de XT groep absoluut hoger dan GX. X01 zal nog wat hoger staan maar eerder door gewicht en prijs, niet functionaliteit.
Hey bedankt, de fiets ga ik gebruiken voor marathons terijden en ook normale ritjes. Aangezien mijn budget het toelaat voor de sorona xo te kunnen kopen is het de beste keus tussen de 2?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Stevens sonorra xo vs scott scale rc 900 team

Bericht door RigolleM »

Ik zou de eerste reactie van 'De Wreter' nog eens nalezen. Uw focus ligt teveel op het schakelsysteem. Een MTB is meer dan alleen schakelen. Drivetrain kan je altijd up- of downgraden maar de geometrie van een kader niet. Niks zo erg als op een verkeerde geometrie rondrijden.
Bikerke1991
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 19 nov 2020 10:35
Rijdt met: Scott scale 910 2021 en scott spark rc pro 2022

Re: Stevens sonorra xo vs scott scale rc 900 team

Bericht door Bikerke1991 »

RigolleM schreef: vr 20 nov 2020 16:27 Ik zou de eerste reactie van 'De Wreter' nog eens nalezen. Uw focus ligt teveel op het schakelsysteem. Een MTB is meer dan alleen schakelen. Drivetrain kan je altijd up- of downgraden maar de geometrie van een kader niet. Niks zo erg als op een verkeerde geometrie rondrijden.
Hey, wat denk jij over de geometrie van de stevens?
Bikerke1991
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 19 nov 2020 10:35
Rijdt met: Scott scale 910 2021 en scott spark rc pro 2022

Re: Stevens sonorra xo vs scott scale rc 900 team

Bericht door Bikerke1991 »

Bikerke1991 schreef: vr 20 nov 2020 21:25
RigolleM schreef: vr 20 nov 2020 16:27 Ik zou de eerste reactie van 'De Wreter' nog eens nalezen. Uw focus ligt teveel op het schakelsysteem. Een MTB is meer dan alleen schakelen. Drivetrain kan je altijd up- of downgraden maar de geometrie van een kader niet. Niks zo erg als op een verkeerde geometrie rondrijden.
Hey, wat denk jij over de geometrie van de stevens?
Plaats reactie