Mtb voor een 9-jarige

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
dmute
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 nov 2014 13:53

Mtb voor een 9-jarige

Bericht door dmute »

Hoi, huidige fiets van mijn 9-jarige zoon begint te klein te worden, het is een Rockrider st500 (24"). Is een fiets met grip shift, en hij geraakt wat gefrustreerd omdat dit toch niet echt vlot schakelt (Tourney derailleur).
Hij is 1m54cm, binnenbeen 76cm ( hij is idd groot voor zijn leeftijd).
Weet niet goed naar welke maat ik nu moet uitkijken. 27,5 of 29 wielen en welke kadermaat ? Niet evident om momenteel te gaan testen, alles is gesloten (in BE).
Budget is max 600 euro.
Had de Orbea mx40 gezien, lijkt me mooie instapfiets.
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... /cat/mx-40
Enig advies van leden met kinderen ?
Tnx !
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Mtb voor een 9-jarige

Bericht door Free_ltd »

Grote zoon al. De mijne is ook 9 jaar, maar eerder aan de kleine kant. Heeft de 140cm nog niet gehaald. Maar bij ons moeten we nu wel gaan overstappen van 20" naar 24" en ook zeer moeilijk momenteel een fiets te vinden van een goed merk en dat betaalbaar is. Daar waar die fietsen voorheen nog rond de €350 à €400 lagen, zie ik ze nu de hoogte inschieten naar €600 à €700 terwijl er niets is dat die stijging echt kan verantwoorden. Nog steeds die Tourney en dan vaak nog vaste vork ofwel velgremmen.

Mijn zoontje heeft ook heel wat moeite met die gripshifter. Die gaat nogal vrij stroef en het is gene geweldige fietser wat een beetje onze fout is door veel te weinig te gaan fietsen met hem. Dus klampt zich zo hard vast aan het stuur dat hij pijn aan zijn handen krijgt en dan moet hij nog aan dat stroef ding draaien.

Maar vrees er in ons geval wat voor, want al die 24" fietsen zijn gripshift.

Die Orbea lijkt me wel wat.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Mtb voor een 9-jarige

Bericht door Jumping Jack »

Die van mij is 10 en heeft sinds een paar maanden een Cannondale Trail 8, maatje xs en 27,5 inch. Prima fiets, geen gripshift (tourney tx) en hydraulische remmen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Mtb voor een 9-jarige

Bericht door Free_ltd »

Voor nen XS is mijn zoontje nog te klein, maar was Cannondale vergeten en zie dat die ook een interessant 24" hebben. Thanx om mij daaraan te laten denken :lol:
dmute
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 nov 2014 13:53

Re: Mtb voor een 9-jarige

Bericht door dmute »

Jumping Jack schreef: vr 13 nov 2020 22:00 Die van mij is 10 en heeft sinds een paar maanden een Cannondale Trail 8, maatje xs en 27,5 inch. Prima fiets, geen gripshift (tourney tx) en hydraulische remmen.
Hoe groot is uw zoon ?
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Mtb voor een 9-jarige

Bericht door Jumping Jack »

K zou hem nog eens moeten opmeten, wss rond 1m45.
De cannondale stond toevallig in de toonzaal bij een winkel in de buurt, was ook gaan horen voor een Orbea maar daar was toen (mei dit jaar) niets meer beschikbaar.

Fotootje (met een andere kortere zadelpen, maar dat is niet lang nodig geweest):

Afbeelding
Plaats reactie