Cube Reaction Pro vs Trek XCaliber 9

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
yves@mtbforum
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 07 sep 2010 19:51
Rijdt met: Cube LTD Race

Cube Reaction Pro vs Trek XCaliber 9

Bericht door yves@mtbforum »

Hi,

na jaren trouwe dienst heeft de kader van mijn Cube LTD race het begeven. Heb het altijd een fijne mtb gevonden en zeker qua zithouding. Maar nu tijd voor iets nieuws dus. Op de shortlist:
- Cube reaction Pro (https://www.mantel.com/be/cube-reaction ... ifications)
- Trek XCaliber 9 (https://www.mantel.com/be/trek-x-calibe ... ifications)
- Cannondale Trail SE 2 (https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-se-2-2021)
- Scott Scale 965 (https://www.mantel.com/be/scott-scale-9 ... ifications)

Het lijkt me dat de Trek qua afmontage de betere keuze is, gevolgd door de Cube. Trek iets duurder. Heb ze al wat zitten vergelijken, maar wil toch graag een second opinion. Aantal vragen:
- zijn deze fietsen gelijkaardig of toch verschillend (los dan van afmontage)?
- (objectieve) zaken die balans in de richting van Cube or Trek moeten laten overhellen?

Voor de volledigheid ook nog 2 andere fietsen in zelfde prijscategorie. Ik heb er niet direct affiniteit mee of een voorkeur (ze lijken me ook minder qua afmontage), maar misschien zie ik wel iets over het hoofd...

Dank alvast voor jullie hulp in het maken van een goede keuze.

Groeten,


Yves
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Cube Reaction Pro vs Trek XCaliber 9

Bericht door dirkdierickx »

heb in het verleden een trek xcal gehad, nu heb ik een cube reaction race, alletwee heel goeie fietsen.
ik zou zeggen, neem degene die (het snelst) beschikbaar is, want je leest niet anders dan wachttijden van maanden en maanden.
yves@mtbforum
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 07 sep 2010 19:51
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Cube Reaction Pro vs Trek XCaliber 9

Bericht door yves@mtbforum »

blijkbaar is levertijd tegenwoordig zowat het belangrijkste criterium aan het worden... Qua onderdelen zou Trek (op de remmen en banden na) de betere keuze zijn, lijkt me. Wat ik me wel afvraag is of qua rijgevoel/dynamiek en houding beide fietsen gelijkaardig zijn of toch verschillend. A priori lijkt me de geometrie niet enorm verschillend.

Ondertussen ook nog kennis gemaakt met de Radon Jealous AL 9.0 (https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... s-al/1x12/). Lijkt me ook heel fijne fiets - wel ineens een paar 100€'s meer, maar mochten die een black friday deal doen...
Gebruikersavatar
Enrico11
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: do 24 dec 2015 17:56

Re: Cube Reaction Pro vs Trek XCaliber 9

Bericht door Enrico11 »

Beste

Zit ook te twijfelen tussen de trek en de bmc al twostroke al two.
Weinig recensies te vinden over de bmc.
Kom van een cannondale f29, maar kader is kapot en cannondale wil hier niets mee doen...
Dus geen cannondale meer hier.
Topfiets, maar amper nog goeie dealers...
yves@mtbforum
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 07 sep 2010 19:51
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Cube Reaction Pro vs Trek XCaliber 9

Bericht door yves@mtbforum »

Ondertussen nog de Trek Xcalibre 9 op de kop kunnen tikken. Als je van 26inch komt, is het toch even aanpassen.

De evolutie:
-29 inch veel sneller op vlakkere stukken
-1x12 veel minder kans op slecht schakelen op voorblad
-combo slx/xt schakelt vlot (had voordien zelfde combo, deze schakelt vlotter)

De gewenningspunten:
-1x12, 10-51: je komt te kort in afdalingen - je geraakt niet bijgetrapt
-stuur van 75cm te breed . 29 inch wat 'zwalpend' op steile hellingen
-Shimano MT 401 'bijten' niet hard genoeg
-standaard gemonteerde Bontrager XR3 bieden beperkte houvast in modderige omstandigheden.

For what it's worth. De combinatie van breed stuur en 29inch zal wel kwestie van gewenning zijn, vermoed ik.
Bij gebrek aan voorraad niet mogelijk om te vergelijken maar had 'em graag eens getest naast een Cube Reaction Pro.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Cube Reaction Pro vs Trek XCaliber 9

Bericht door Mister No Chaïn »

Het lijkt bij veel merken een trend te zijn om wel erg klein voorbladen te monteren, als je met een 30-51 nog kleiner wil schakelen kan je beter te voet gaan. Zet er gelijk maar een 34t op.

Qua stuur: geef het inderdaad maar zijn tijd. Bij mij heeft het ook enkele ritten geduurd vooraleer ik het gewoon was, ondertussen ben ik er zo aan gewend dat ik op mijn woon-werk fiets een breder stuur heb moeten zetten want die 650mm vond ik maar niks meer :lol:
yves@mtbforum
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 07 sep 2010 19:51
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Cube Reaction Pro vs Trek XCaliber 9

Bericht door yves@mtbforum »

Thx for the tips.
Vraagje: 32t = verschil zou te klein zijn?
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Cube Reaction Pro vs Trek XCaliber 9

Bericht door KrulControl »

even vergelijken met een standaard oudere XT opstelling (M8000 - FC36/26 en CS11/42)

de 32T zal vrij gelijkaardig zijn

bij de 34T zal je kleinste versnelling ongeveer tussen de kleinste en 2de kleinste van de oude XT liggen, en je grootste versnelling zal net dat tikkeltje groter zijn.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Cube Reaction Pro vs Trek XCaliber 9

Bericht door Mister No Chaïn »

Uiteraard hangt versnellingskeuze af van je fysieke conditie en hoeveel gewicht je een berg omhoog moet sleuren. Met 12sp zie ik eigenlijk geen enkele reden om lichter te gaan als 34. Met 34-51 ga je aan 60 omwentelingen 5,5 per uur. Als dat offroad is zit je toch wel op het punt dat je zo traag rijd dat je gaat beginnen doorschuiven of bij de eerste de beste boomwortel voet aan grond gaat moeten zetten. Bij mijn volgende mtb denk ik eerder aan een 36 als een 34 nu dat de cassettes nog wat kleiner zijn geworden tov mijn 50 tanden.
Ik rijd enkel in België en weeg geen 70kg, ieder moet voor zichzelf de rekening maken wat hem het beste uit komt!
Plaats reactie