Scott scale 925 ofwel scale 950, dus carbon of alu

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
taylos
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 aug 2020 21:46

Scott scale 925 ofwel scale 950, dus carbon of alu

Bericht door taylos »

Ik twijfel tussen een Scott scale 925 (carbon) ofwel scale 950 (alu 6061).

Eigenlijk zijn die compleet zelfde afgemonteerd uitgezonderd de wielen.
Er zit 400 euro verschil op en het alu frame weegt amper 300 gram meer.

Ik fiets 2 a 3 keer per week, meestal vlaamse ardennen (zwalm,zottegem,brakel,ronse)

Waarom zou ik 400 euro extra (moeten) uitgeven ? Ga ik het verschil voelen ? Ik heb mijn huidige fiets 15jaar (-6 jaar niet gereden), dus ik ben niet van plan om snel te wisselen :-) Dus wat is beste keuze op lange termijn?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Scott scale 925 ofwel scale 950, dus carbon of alu

Bericht door Mister No Chaïn »

Als je naar de 2020 modellen kijkt wel maar de kans dat je die nog ergens vind lijkt me onbestaande. 2021 is er wel wat veranderd. De 925 heeft SLX shifters, trapstel en cassette terwijl dat bij de 950 allemaal deore is geworden. Remmen zijn de 501 ipv de 410. En nog steeds andere wielen.
Het carbon frame zal sowieso wat meer comfort geven en is ook wat stijver bij het aanzetten. De carbon heeft een sportievere geometrie, qua reach wat langer en vooral qua stack een stukje lager.

De 2021 staan nog niet op de officiële site maar zijn wel al beschikbaar.
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-925-2021
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-930-2021
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-950-2021

Ik ben zelf ook aan het uitkijken naar de Scale's als extra fiets naast mijn fully. Alu valt bij mij af omdat ik graag behoorlijk sportief zit. En 200 euro meer voor de 930 vs 950 voor quasi dezelfde onderdelen is niet teveel voor een carbon frame. Ik ga morgen zelf eens horen wat binnen een normale termijn leverbaar is :-).
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Scott scale 925 ofwel scale 950, dus carbon of alu

Bericht door PeterG »

De geo van de 2021 modellen al ergens terug te vinden? Je merkt bij vele merken dat ze slacker worden maar bij Scott nog niet teruggevonden...
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Scott scale 925 ofwel scale 950, dus carbon of alu

Bericht door Mister No Chaïn »

Als ze frames vernieuwen is het tegenwoordig altijd langere bovenbuis en slacker ja, maar het is hetzelfde frame als 2020.
taylos
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 aug 2020 21:46

Re: Scott scale 925 ofwel scale 950, dus carbon of alu

Bericht door taylos »

Ah dat had ik gemist idd, ik deed de compare op de site van Scott. Ja dan is mijn keuze alvast iets gemakkelijker om toch voor de scot scale 925 te gaan. Op zich is het extra geld niet het probleem, ik wou gewoon geen 400 euro meer geven als ik toch niet het verschil zou voelen tussen alu en carbon frame.

En al iets gehoord over de levertermijnen ? Zal hier ook eens bij lokale LBS checken.

Ik had ook zitten twijfelen of ik niet een iets comfortabelere fiets zoals een grand canyon 9 (alu) (https://www.canyon.com/nl-be/mountain-b ... be=BK%2FGY" onclick="window.open(this.href);return false;) zou nemen. Maar ik fiets ook nog grote verbindingstukken op de gewone weg en ik vraag me dan af of ik me dan niet ga enerveren in de zithouding en extra gewicht... (al is mijn huidige fiets zwaarder dan de grand canyon 9 ..)
Tis jammer dat het met corona zo moeilijk is om eens een testrit te doen op de verschillende soorten (geometrie) fietsen.. Misschien is het ook tijdsgebrek van mijne kant.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Scott scale 925 ofwel scale 950, dus carbon of alu

Bericht door Mister No Chaïn »

Vandaag ben ik bij de LBS geweest, levertermijnen zijn vrij rampzalig. Alle fietsenwinkels zijn geplunderd geweest de laatste maanden dus op zich ook niet zo verwonderlijk.
925 had hij al binnen gehad in mijn maat maar hij was al verkocht, op dit moment de 925 en 930 (in zowel geel als groen) bestellen betekende levertermijn ergens in april.
Aangezien het over een 2e fiets gaat naast mijn fully ga ik nog is nadenken wat ik ga doen. Deze winter zullen er toch ook niet veel TT's of nightride's door gaan.
Iedere lbs doet zijn eigen voorbestelling dus misschien dat die bij jou in de buurt wel gewoon stock heeft of gaat toe krijgen.

Mij zou het gewicht toch wel wat storen :-D. Dat model vind ik nu ook niet zo scherp geprijsd als je het vergelijkt met een 930, dan koop ik liever kort bij de deur. Het is wel sneller leverbaar als een 930 :P
taylos
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 aug 2020 21:46

Re: Scott scale 925 ofwel scale 950, dus carbon of alu

Bericht door taylos »

Scott heeft zijn site aangepast.

Blijkbaar heeft de 925 ook een deore cassette , zelfde als de 950. Ook zelfde remmen, M4100 (Deore).
Dus verschil zit dus vooral in lichter crankstel en de banden. Er zit 700 gram verschil op.

Per mantel.com: "De Shimano XT derailleur en de Shimano Deore cassette voldoen hier absoluut aan. De cassette is gemaakt van staal en gaat ook in modderige omstandigheden lang mee."
Ik had nog ergens gelezen dat hogere categorieen niet perse langer mee gaan maar vooral minder wegen (en sneller toegang tot laatste nieuwe technieken), maar op zich kan een cassette in deore even lang mee dan bvb slx cassette. Of is deze redenering fout?

Hier nog niks gehoord van LBS.

Toen ik onlangs bij cameleonbikes was, zeiden ze dat de levertermijn van de Orbea Alma's ook al in Feb 2021 zaten. Dus tis overal moeilijk om aan de nodige stukken te geraken vrees ik..
taylos
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 aug 2020 21:46

Re: Scott scale 925 ofwel scale 950, dus carbon of alu

Bericht door taylos »

de LBS had hem toevallig nog in de winkel staan dus ik heb geluk, hij zei ook dat hij niks meer kon bijbestellen, alle 2021 fietsen zijn uitverkocht.
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Scott scale 925 ofwel scale 950, dus carbon of alu

Bericht door rasmazzer »

400€ voor 400gram is goeie deal! ;)

In onderdelen of wielen ben je veel meer geld kwijt voor dat gewichtsverlies.

Is een persoonlijke keuze alleszins. Ik vind carbon leuker en sneller fietsen. Heb ook nog Alu model waar ik mee rijd, maar dan vooral in de winter in de modder.

Ik ken persoonlijk niet veel XC’ers die van Carbon terug naar Alu gegaan zijn. Carbon frames zijn ook veel toegankelijker dan vroeger.
Plaats reactie