Zoektocht naar een nieuwe MTB

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
apology240
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 06 okt 2012 17:48
Rijdt met: None

Zoektocht naar een nieuwe MTB

Bericht door apology240 »

8 jaar geleden heb ik mijn eerste MTB gekocht, Cube LTD 29 2013 (1050€). Veel plezier aan gehad, maar de laatste jaren wat problemen met de remmen gehad en daardoor minder gereden. Dankzij de corona heb ik de zin in MTB'en helemaal terug gevonden en ik merk dat mijn Cube zijn beste tijd heeft gehad.

Ondertussen is het niveau wat omhoog gegaan, zijn de ritten wat uitdagender geworden en is het tijd om een betere te kopen.

Ben momenteel wat aan het twijfelen tussen volgende bikes :

Trek X-Caliber 9
Slechts 1300€ en combi XT/SLX afgemonteerd, Rock Shox Judy SL. Wel vrij zwaar (+13kg)

Merida Big Nine XT
2400€, carbon, volledig XT afgemonteerd, Rock Shox Reba RL Air en slechts 10,3 kg

Canyon Exceed CF 6
2200€, carbon, volledig SLX afgemonteerd, behalve achterderailleur (XT), FOX Rhythm 32, 10,8kg

Canyon Exceed CF 7
2700€, carbon, SRAM GX afgemonteerd, Rock Shox SID, 10,5kg

De Trek ziet er wel gaaf uit en qua prijs een stuk goedkoper, maar 3kg zwaarder dan de rest. Weet niet hoe bepalend die factor is ?
De Merida heeft momenteel de voorkeur owv wat je allemaal in de plaats krijgt voor dat geld.
De Exceed CF 6 is in verhouding tot de Merida minder afgemonteerd, maar wel een heel mooie fiets/ontwerp
De Exceed CF 7 kan ik niet over oordelen aangezien ik niet vertrouwd ben met SRAM. De voorvork is zowiezo beter dan die van Merida, maar wat met het schakelsysteem (SRAM GX tov Shimano XT) ?
In de winkel (waar ze Merida verkopen) vertelden ze dat SRAM GX zich tussen Shimano SLX en Deore bevindt... Lijkt me straf. Niet ?

Input en/of alternatieven zijn welkom. Ik meet zelf +2m dus moet zowiezo een grote kader zijn (Focus Raven valt helaas dus al af)
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Zoektocht naar een nieuwe MTB

Bericht door demonic »

Het nieuwe frame van de Exceed is wel vet: https://www.vojomag.nl/news/nieuw-2021- ... -dan-ooit/

Maar voor dat budget kan je weinig foute keuzes maken bij een HT.

GX is eerder XT. Een trapje hoger heb je nog X01 en XX1, vergelijkbaar met XTR, maar de X01 en XX1 zijn echt quasi identiek qua shifter en derailleur. GX is dus wel goed

Ik zou dus toch niet voor die Trek gaan. 13kg is wel veel.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Zoektocht naar een nieuwe MTB

Bericht door RigolleM »

Ik snap het gamma van Trek niet... waar is de Procaliber gebleven? Nu zitten met een gap tussen X-caliber en Supercaliber :roll:
Hierdoor kan je niet 1 op 1 vergelijken.

Ik denk dat uw fietsmaker NX bedoelde ipv GX ;-)
apology240
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 06 okt 2012 17:48
Rijdt met: None

Re: Zoektocht naar een nieuwe MTB

Bericht door apology240 »

RigolleM schreef:Ik snap het gamma van Trek niet... waar is de Procaliber gebleven? Nu zitten met een gap tussen X-caliber en Supercaliber :roll:
Hierdoor kan je niet 1 op 1 vergelijken.

Ik denk dat uw fietsmaker NX bedoelde ipv GX ;-)
Helaas, ze vergeleek NX met Shimano Alivio en Acera :roll:


Dus als ik het goed voorheb is de Canyon Exceed CF 7 met SRAM GX vergelijkbaar met de Merida Big Nine XT met Shimano XT.
Op oa de voorvork na, die bij de Canyon beter is (SID) dan bij de Merida (Reba) ?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Zoektocht naar een nieuwe MTB

Bericht door Mister No Chaïn »

RigolleM schreef:Ik snap het gamma van Trek niet... waar is de Procaliber gebleven? Nu zitten met een gap tussen X-caliber en Supercaliber :roll:
Hierdoor kan je niet 1 op 1 vergelijken.

Ik denk dat uw fietsmaker NX bedoelde ipv GX ;-)
Er komt een nieuwe Procaliber uit, release stond op eind augustus dacht ik.
Sommige winkels kunnen zich uiteraard niet aan het embargo houden https://www.freddysport.be/fietsen/trek ... r-96-2021/
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Zoektocht naar een nieuwe MTB

Bericht door RigolleM »

Mister No Chaïn schreef: Er komt een nieuwe Procaliber uit, release stond op eind augustus dacht ik.
Sommige winkels kunnen zich uiteraard niet aan het embargo houden https://www.freddysport.be/fietsen/trek ... r-96-2021/
Wordt tijd dat men hier eens kudo of thumbs introduceren... Bedankt voor info!
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Zoektocht naar een nieuwe MTB

Bericht door Mister No Chaïn »

RigolleM schreef:
Mister No Chaïn schreef: Er komt een nieuwe Procaliber uit, release stond op eind augustus dacht ik.
Sommige winkels kunnen zich uiteraard niet aan het embargo houden https://www.freddysport.be/fietsen/trek ... r-96-2021/
Wordt tijd dat men hier eens kudo of thumbs introduceren... Bedankt voor info!
Een gulle bijdrage mag altijd op rekeningnummer BE96.... :lol:
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Zoektocht naar een nieuwe MTB

Bericht door KrulControl »

Mister No Chaïn schreef:
RigolleM schreef:Ik snap het gamma van Trek niet... waar is de Procaliber gebleven? Nu zitten met een gap tussen X-caliber en Supercaliber :roll:
Hierdoor kan je niet 1 op 1 vergelijken.

Ik denk dat uw fietsmaker NX bedoelde ipv GX ;-)
Er komt een nieuwe Procaliber uit, release stond op eind augustus dacht ik.
Sommige winkels kunnen zich uiteraard niet aan het embargo houden https://www.freddysport.be/fietsen/trek ... r-96-2021/
naar het schijnt gaan alle kabels nu door het frame (achterrem was wss nog niet zo), en de geometrie zou iets 'slacker' worden
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Zoektocht naar een nieuwe MTB

Bericht door RigolleM »

Ik wacht nog ff het embargo af... zou eerder voor iets duurdere afwerking willen gaan...
apology240
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 06 okt 2012 17:48
Rijdt met: None

Re: Zoektocht naar een nieuwe MTB

Bericht door apology240 »

Bedankt voor de reacties alvast.

Mijn voorkeur ging uit naar de Merida Big Nine XT.
Maar die Trek Procaliber 9.6 2021 waar mister no chain het over had ziet er ook wel goed uit...

400€ goedkoper en zie niet onmiddellijk wat het verschil tussen beide fietsen is (op het gewicht na dan). Jullie ?
EDIT : Even met Freddy Sport gebeld, prijs is fout, moet 2199 ipv 1999 zijn. Levering XXL voorzien mid/eind december.
Denk dat de Merida dan toch een betere optie is aangezien alles XT is.
Plaats reactie