Santa Cruz Highball 3.0 CC

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Santa Cruz Highball 3.0 CC

Bericht door Nielsnh »

Hallo iedereen,

na 4 jaar en een barstje in het frame van mijn Radon Jealous, ben ik aan het uitkijken naar een nieuw frame. Mijn oog viel op de Santa Cruz Highball 3.0 CC. Er is een verdeler die nog een 2020 model heeft staan en die wegdoet met een mooie korting.

Nu vroeg ik mij af of er hier nog actieve bikers zijn die met zo een Highball rijden.De geometrie is wel veel meer forward dan de Jealous waar ik nu mee rijd en waar ik tot nu toe wel tevreden van was. De reach is bijvoorbeeld 32 mm langer (stack is dan wel weer minder), dus meer voorovergebogen. Mijn belangrijkste vraag is vooral, is dit een frame om beklimmingen mee te doen? Want het is daar dat ik het verschil moet maken. :) Ik ben een verschrikkelijk slechte daler, volgens mijn collega bikers althans. :-"

Alvast bedankt voor de info!

Niels
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Santa Cruz Highball 3.0 CC

Bericht door madskatingcow »

Ik vond de Highball 3.0 maar niks, heb er een tijdje één gehad.

Voorkant vrij hoog, en het comfort van de achterkant is dan toch maar theoretisch. Mijn Scale 900 RC World Cup voelt comfortabeler aan, en de geometrie bevalt me ook stukken beter. Onderaan de schuinde buis, vlak voor de bottom bracket zit er zo een plastic luik. Welk genie heeft dat bedacht? Sluit niet perfect aan, het frame liep telkens vol water en zand.

Bij Bike24 stonden de Highball 3.0 cc frames twee maand terug aan €850, alle maten. Maar die zijn precies allemaal verkocht.
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Santa Cruz Highball 3.0 CC

Bericht door Nielsnh »

De Jealous die ik nu heb heeft een stack van 627 mm, terwijl de Highball een stack heeft van 615 mm (jouw Scott zit op 603 mm voor gelijke framemaat). Dus de voorkant zit bij de Highball al wat lager dan wat ik gewend ben. Ik zit momenteel comfortabel op mijn bike, vraag is of ik, door een langere reach en dus meer voorovergebogen rijden, nog even comfortabel ga zitten.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Santa Cruz Highball 3.0 CC

Bericht door madskatingcow »

Geef hier is alle maten in van je huidige frame en het nieuwe : http://www.bikegeo.net/, dan zie je visueel het verschil.
  • Let wel : bij spacers height geef je de hoogte van de spacers + stack hoogte stuurpen in. Vb : 20mm + 38mm = 58mm.
  • Fork length : RockShox SID 100mm 19", offset 51 = 506mm, Fox SC 32 100mm, offset 44mm = 503mm, etc.
  • Wheel size : 29" = 622mm
  • ...
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Santa Cruz Highball 3.0 CC

Bericht door Nielsnh »

Bedankt voor de interessante link!

Op basis van onderstaande tabel, zou het dan best de groene (large) of blauwe (medium) worden als vervanger van de rode? Op basis van wat Santa Cruz meedeelt, zou het een large moeten zijn volgens mijn lengte (1m80), maar als ik nu de afmetingen even op de tool loslaat, zie ik toch dat de blauwe, de medium dus, toch meer in de buurt komt.

Wat niet ingevuld werd:

Seat tube length huidige fiets: 445 mm
Seat tube length groene fiets (large): 470 mm
Seat tube length blauwe fiets (medium): 430 mm

Afbeelding

Wat een dilemma's toch allemaal... :-D
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Santa Cruz Highball 3.0 CC

Bericht door madskatingcow »

Ik ben 1m77.5, een medium is dan limiet. Voor jouw lengte zou ik ook eerder aan een large denken.

Maar ik zie dat je wel vergeten bent spacers height en stem angle in te vullen.

Spacers height '0', dat is onbestaande. De stack height van je stuurpen is waarschijnlijk 38 of 42mm. Zet je er dan nog 20mm spacers onder, moeten die er nog bij.

Stem angle is 6, 8, etc al dan niet + of - dat je ervoor moet zetten. '0' kom je zelden nog tegen.

Bij wheelsize neem ik 622mm, dat is de buitenmaat van de velg bij een 29". Gemiddelde buitenmaat mtb band is 740mm.
Laatst gewijzigd door madskatingcow op do 20 aug 2020 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Santa Cruz Highball 3.0 CC

Bericht door Nielsnh »

Nu heb ik geen spacers zitten, maar inderdaad moest ik mijn stem nog bijrekenen. Maar dat zal niet enorm veel verschil maken, aangezien ik mij vooral zorgen maak over de reach. En mijn stem angle is 0°. Is er ook maar eentje van 50 mm.
Laatst gewijzigd door Nielsnh op do 20 aug 2020 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Santa Cruz Highball 3.0 CC

Bericht door madskatingcow »

Nielsnh schreef:Nu heb ik geen spacers zitten, maar inderdaad moest ik mijn stem nog bijreken. Maar dat zal niet enorm veel verschil maken, aangezien ik mij vooral zorgen maak over de reach. En mijn stem angle is 0°. Is er ook maar eentje van 50 mm.
Herlees mijn post even. Een stuurpen van 50mm voor iemand van 1m80 op een medium kan niet kloppen :-k Laat je misschien is uitmeten?
Laatst gewijzigd door madskatingcow op do 20 aug 2020 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Santa Cruz Highball 3.0 CC

Bericht door Nielsnh »

Ok, ik ben mee! Maar ik denk (correct me if I'm wrong) dat dit niet de impact zal hebben op de 32 mm extra reach tegenover mijn huidige mtb?
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Santa Cruz Highball 3.0 CC

Bericht door Nielsnh »

madskatingcow schreef:
Nielsnh schreef:Nu heb ik geen spacers zitten, maar inderdaad moest ik mijn stem nog bijreken. Maar dat zal niet enorm veel verschil maken, aangezien ik mij vooral zorgen maak over de reach. En mijn stem angle is 0°. Is er ook maar eentje van 50 mm.
Herlees mijn post even. Een stuurpen van 50mm voor iemand van 1m80 op een medium kan niet kloppen :-k Laat je misschien is uitmeten?
Excuses, het is een 60 mm stem. Even opgezocht. En geloof het of niet, ik heb nog nooit zo comfortabel op een fiets gezeten. :-D Huidig frame is een 18".
Plaats reactie