Een upgrade of niet? epic vs neuron

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
hannesvg
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 aug 2020 08:42

Een upgrade of niet? epic vs neuron

Bericht door hannesvg »

Hoi
Ik rij met een epic marathon 2013, 100mm voor en achter.
Volledig carbon, wel wat componenten die versleten zijn. (versnellingsgroep, trapas die kraakt,...)
Nu ben ik sinds enkele weken wat meer trail gaan rijden (beringen, de schorre, edegem) en heb ondervonden dat ik dit wel erg graag doe en verder wil ontdekken.
Nu vind ik zelf dat mijn fiets hier niet echt voor gemaakt is, dit voel ik bij iets ruigere afdalingen, sprongetjes en drops. Ook heb ik niet veel vertrouwen bij afdalingen op deze fiets.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een nieuwe instapfiets die meer trail georiënteerd is. Een canyon neuron AL 6.0 of 7.0 (ik zou graag in dit prijssegment blijven).
Denken jullie dat dit een upgrade zou zijn naar mijn soort van rijden? Natuurlijk wonen we nog steeds in België en gaat de fiets ook moeten dienen om te standaard bloso tour te rijden.

Iemand ervaring, tips,.... Laat maar weten.
(Zou epic verkopen en met dat geld dan zien voor een nieuwe)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Een upgrade of niet? epic vs neuron

Bericht door RigolleM »

Om uw huidige fiets verkoopbaar te maken ga je wel eerst uw fiets terug op punt moeten stellen, dus hou hier rekening mee in uw budget. Een koper vinden die zelf de investering wil doen ga je moeilijker vinden dan één die een fiets koopt waarmee hij/zij onmiddellijk kan mee gaan fietsen. Wat is de staat van de lagers (frame, wielen, vork,...)? Hoe lang geleden heeft de achtervering en vork een onderhoud gehad?

Een fiets van 2020 is altijd een upgrade t.o.v. een fiets van 2013, maar ik vrees dat het eerder 2021 zal worden :roll:
Een upgrade qua parcours-mogelijkheden is de Neuron sowieso.
hannesvg
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 aug 2020 08:42

Re: Een upgrade of niet? epic vs neuron

Bericht door hannesvg »

RigolleM schreef:Om uw huidige fiets verkoopbaar te maken ga je wel eerst uw fiets terug op punt moeten stellen, dus hou hier rekening mee in uw budget. Een koper vinden die zelf de investering wil doen ga je moeilijker vinden dan één die een fiets koopt waarmee hij/zij onmiddellijk kan mee gaan fietsen. Wat is de staat van de lagers (frame, wielen, vork,...)? Hoe lang geleden heeft de achtervering en vork een onderhoud gehad?

Een fiets van 2020 is altijd een upgrade t.o.v. een fiets van 2013, maar ik vrees dat het eerder 2021 zal worden :roll:
Een upgrade qua parcours-mogelijkheden is de Neuron sowieso.
Ja, idd daar heb je gelijk in.
Heb zelf de fiets enkele maanden 2de hands gekocht. Maar door mijn niet zo brede kennis heb ik wat zaken over het hoofd gezien. Kader en wielen zijn in goede staat, lagers zitten er nieuw in sinds gisteren. De vering werkt allesinds goed, maar wanneer deze nog is een service heeft gehad weet ik niet.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Een upgrade of niet? epic vs neuron

Bericht door RigolleM »

hannesvg schreef: Heb zelf de fiets enkele maanden 2de hands gekocht. Maar door mijn niet zo brede kennis heb ik wat zaken over het hoofd gezien. Kader en wielen zijn in goede staat, lagers zitten er nieuw in sinds gisteren. De vering werkt allesinds goed, maar wanneer deze nog is een service heeft gehad weet ik niet.
Dat gebeurt wel vaker helaas...

Qua vork/achterdemper kan de fietsmaker snel zien of dit nodig is of niet. Als het niet zolang geleden is, zijn het maar wat rubbers en olie, valt mee qua kost.
hannesvg
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 aug 2020 08:42

Re: Een upgrade of niet? epic vs neuron

Bericht door hannesvg »

RigolleM schreef:
hannesvg schreef: Heb zelf de fiets enkele maanden 2de hands gekocht. Maar door mijn niet zo brede kennis heb ik wat zaken over het hoofd gezien. Kader en wielen zijn in goede staat, lagers zitten er nieuw in sinds gisteren. De vering werkt allesinds goed, maar wanneer deze nog is een service heeft gehad weet ik niet.
Dat gebeurt wel vaker helaas...

Qua vork/achterdemper kan de fietsmaker snel zien of dit nodig is of niet. Als het niet zolang geleden is, zijn het maar wat rubbers en olie, valt mee qua kost.
Heb wel de indruk dat specialized vrij goed in waarde blijft. Afgaande op wat ik vind op 2de hands natuurlijk.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Een upgrade of niet? epic vs neuron

Bericht door RigolleM »

hannesvg schreef:Heb wel de indruk dat specialized vrij goed in waarde blijft. Afgaande op wat ik vind op 2de hands natuurlijk.
Je kan vragen wat je wilt, maar wil niet zeggen dat dit ook uiteindelijk de verkoopprijs is.

Als je geluk hebt kan je een koper treffen die persé een Specialized wil en niks van fietsmechanica afweet :-)

Momenteel is er heel veel vraag naar MTB fietsen op de tweedehandsmarkt, dus je zit in de perfecte periode om je fiets te verkopen..
hannesvg
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 aug 2020 08:42

Re: Een upgrade of niet? epic vs neuron

Bericht door hannesvg »

RigolleM schreef:
hannesvg schreef:Heb wel de indruk dat specialized vrij goed in waarde blijft. Afgaande op wat ik vind op 2de hands natuurlijk.
Je kan vragen wat je wilt, maar wil niet zeggen dat dit ook uiteindelijk de verkoopprijs is.

Als je geluk hebt kan je een koper treffen die persé een Specialized wil en niks van fietsmechanica afweet :-)

Momenteel is er heel veel vraag naar MTB fietsen op de tweedehandsmarkt, dus je zit in de perfecte periode om je fiets te verkopen..
Haha dat is waar, maar zou het ook geen erg vinden om wat bij te leggen voor een neuron. Denk wel dat ik qua prijs kwaliteit goed zit bij canyon.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Een upgrade of niet? epic vs neuron

Bericht door RigolleM »

hannesvg schreef:Haha dat is waar, maar zou het ook geen erg vinden om wat bij te leggen voor een neuron. Denk wel dat ik qua prijs kwaliteit goed zit bij canyon.
Ik heb niks tegen Canyon laat dit duidelijk zijn.
Mijn wegfiets was versleten (na 10 jaar) en ik wou een Canyon aanschaffen, omdat dit mij meeste bucks for the money gaf. Maar de leveringstermijnen waren altijd min. 2 maand wachttijd en ik wou onmiddellijk de nieuwe fiets.
Uiteindelijk uitgekomen bij een fietsmaker die o.a. Trek verkoopt en na een beetje onderhandelen heb ik dus nu een Trek wegfiets die mij minder heeft gekost dan de Canyon die ik wou aanschaffen, met SRAM AXS ipv Shimano Di2 (Canyon) en werd hij na een paar dagen geleverd (net voor Corona lockdown).
Mijn MTB is ook aan vervanging toe en ik heb zo een flauw vermoeden dat dit dus geen Canyon gaat worden :-)
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Een upgrade of niet? epic vs neuron

Bericht door Kevin82 »

En welke dealer is dat dan?
Meeste Trek dealers (voor zover ik al heb onderhandeld) geven Max 10%. In NL kan je al eens meer geluk hebben.
Rij al een tijdje hoofdzakelijk met Trek maar veel korting heb ik nog niet gezien..
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Een upgrade of niet? epic vs neuron

Bericht door RigolleM »

Kevin82 schreef:En welke dealer is dat dan?
Meeste Trek dealers (voor zover ik al heb onderhandeld) geven Max 10%. In NL kan je al eens meer geluk hebben.
Rij al een tijdje hoofdzakelijk met Trek maar veel korting heb ik nog niet gezien..
Slechte onderhandelaar... :lol:

Ging ook niet om een fiets van € 2 000, dus dan zijn de marges groter voor de fietshandelaar. Ik ga de naam van mijn fietsmaker niet prijsgeven, maar ik ben eerst langs geweest bij een dealer in Oudenaarde (Eine), zoek maar eens op, en die gaf mij al direct 15%. 2 vrienden van mij zijn nog ergens anders in de regio Oost-Vlaanderen geweest en kregen ook standaard 15% en zijn beiden met meer korting naar buiten gestapt met duurdere fietsen dan wat ik gekocht heb.
Plaats reactie