Moeilijke keuze nieuwe MTB

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
kurt5
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 01 sep 2019 15:39

Moeilijke keuze nieuwe MTB

Bericht door kurt5 »

Hallo iedereen,

na 4 jaar ga ik mijn oude Stumpjumper vervangen door een nieuw exemplaar van Specialized.

Ik heb eens rond gekeken en mijn oog is op deze 2 exemplaren gevallen.

De eerste is van de de eigenaar van de fietswinkel waar ik de fiets zou kopen. Hij heeft er 2 jaar niet mee gereden omdat hij overgeschakeld is op elektrisch.
Volgens hem heeft hij er maar een paar maanden mee gereden. Ik kan hem aan de helft van de prijs kopen en misschien nog wat lager, hij is tenslotte al een paar jaar oud.

https://www.specialized.com/be/nl/epic- ... 29/p/49876" onclick="window.open(this.href);return false;

De ander is een nieuw exemplaar die in zijn winkel staat.

https://www.bikeexchange.be/a/mtb-fully ... /108434045" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vind de eerste mooier en betere onderdelen, van de andere ben ik niet overtuigd omdat het een single-speed is en dat rood-oranje vind ik echt niet mooi.
Heb ook raad gevraagd aan mijn schoonpa, aangezien die al meer dan 20 jaar ervaring heeft met MTB rijden. Hij heeft liever de nieuwe, hij is bang dat de carbon fiets gaat breken als ik eens val. Alsook de wielen. Ook zegt hij dat de onderdelen misschien wel beter zijn, maar dat ze ook rapper gaan slijten en duurder zijn bij vervanging omdat het meer een wedstrijd fiets is.

Graag had ik jullie mening eens gehoord, dank aan allen.

Mvg, Kurt
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Moeilijke keuze nieuwe MTB

Bericht door demonic »

over carbon moet je nu echt niet inzitten. Je zou hier anders op het forum ook veel klachten lezen, dat is niet het geval. Maar alu frames zijn de laatste jaren ook nog verbeterd in kwaliteit,mij maakt dat niet zoveel meer uit bij mijn keuze. Ik zou zeker geen schrik hebben om een tweedehands te kopen. En iedereen vindt het wel fijn om met een enkel voorblad te rijden ipv 2x10. Maar kan je altijd ombouwen, dat kost bijna niets als je bvb toch je cassette moet vervangen. Nieuwe derailleur, cassette en speciaal voorblad.

De afmontage is echt magertjes op die nieuwe. NX is echt wel van lager niveau net als de remmen. Maar je kan altijd upgraden als het versleten is. Die lagere afmontage is nu altijd echt spijtig bij Specialized, en dit voor een bike van 3K. Maar het blijven mooie bikes. Veel plezier met je keuze.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Moeilijke keuze nieuwe MTB

Bericht door dirkdierickx »

Wat is het probleem van 1x?
als je daar mee gereden hebt dan wil je volgens mij niet meer terug.
kurt5
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 01 sep 2019 15:39

Re: Moeilijke keuze nieuwe MTB

Bericht door kurt5 »

Weet het niet, is enkel mijn gedacht. Ik denk dat het moeilijker is om ergens boven te komen.
Op mijn huidige MTB heb ik er 27 en kan ik kleiner en kleiner gaan naarmate dat het lastiger word.
Er zal veel voor mij veranderen als ik een nieuwe fiets heb.
Mijn van nu is 13 jaar denk ik, dus kan ik met niets vergelijken. Denk dat ik voor de Carbon ga kiezen omdat er beter materiaal op zit en hij ziet er ook gewoon mooier uit.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Moeilijke keuze nieuwe MTB

Bericht door RigolleM »

22 voor en 36 tanden achter bij 2/3x10 is hetzelfde als 28 voor en 50 tanden bij 1x12. Dus de moeilijkste klimmetjes gaan geen probleem zijn. Het enige probleem is pacing, m.a.w. het ideale verzet aanhouden bij lange rechtdoor stukken. Je zal je dus moeten aanpassen aan de nieuwe verzetten, maar eenmaal dit gewoon bent ga je hier geen last meer van hebben.

Om mij te verduidelijken: kijk eens naar de race fiets wereld, daar hebben ze nog altijd 2x11/12 en dat is puur om uren aan het bepaald tempo te kunnen rijden op het meest rendabel verzet. Bij MTB is dit minder belangrijk en de nadruk ligt op 'mountain' dus klimmen ;-)
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Moeilijke keuze nieuwe MTB

Bericht door Jochen74 »

Single speed is volgens mij nog iets anders.
Ik ben ooit van 2 bladen vooraan naar 1 gegaan omdat ik 2 een gedoe vind. Nooit beklaagd en ik ga nu zelfs een mtb niet kopen omdat hij er 2 heeft. Vind 1 heel aangenaam en ik kom nooit tekort.
Een fully hangt af van wat je ermee wil doen. Heb er een gehad en vind het voor wat ik ermee doe niet nodig.
Keuzes zijn uitleindelijk persoonlijk en hebben naast het nuttige ook te maken met gevoel.
Veel succes. Ik denk niet dat je een slechte keuze kan maken tussen deze twee...
kurt5
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 01 sep 2019 15:39

Re: Moeilijke keuze nieuwe MTB

Bericht door kurt5 »

Ik denk toch dat ik voor de carbon ga gaan.

Regelmatig lange offroad klimmen in Kluisbos en technische afdalingen.
Ook regelmatig rond Oudenaerde, koppenberg en dergelijke, op & neer moet het gaan :lol: .
Wij doen ook regelmatig een toerke in de buurt met onze club en dan kan het gebeuren als we terug naar ons lokaal rijden langs het jaagpad dat de snelheid halfweg de dertig blijft voor een aantal km. :-D

Het enigste wat ik nog vind is dat de prijs van +-2800€ wat hoog is voor een fiets van 2017, ook al heeft hij er niet veel mee gereden.
Hij gaat de fiets wel nog in orde zetten, maar toch.

Aan de andere kant kost de nieuwe 3000€, een beetje meer, maar dan heb je wel een nieuwe.
Ga bellen en vragen of ik hem deze week kan zien, staat sedert zaterdag in de winkel.
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Moeilijke keuze nieuwe MTB

Bericht door demonic »

volgens mij is het niet abnormaal dat een bike na een jaar of drie naar de helft van de prijs gaat, daarna zakt de prijs veel trager. Zorg dat de vork en demper zeker nog een onderhoud gekregen hebben. Dat kost je anders ook een 200-300 euro. Vraag misschien dat hij hem zeker tubeless zet als hij dat al niet gedaan heeft, veel minder problemen dan met binnenbanden en je kan met lagere druk rijden. Kost nauwelijks iets maar spaart je wel wat werk. Als je bij de lbs koopt kan je ipv wat van de prijs af te doen nog wat gratis accessoires onderhandelen. 200 euro accessoires bvb kost hen minder dan echte korting geven.
kurt5
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 01 sep 2019 15:39

Re: Moeilijke keuze nieuwe MTB

Bericht door kurt5 »

Merci Demonic, hij had hem al tubeless gezet. Had er wel liever Nobby Nics onder gehad, betere grip en heb nog nooit problemen gehad met die band.

Misschien dat ik ergens een paar goedkopere reserve wielen koop met die banden erop.

Van die vork ga ik zeker onthouden, zowiezo moet er nog een Garmin 530/830 opkomen en klikpedalen.
Dat kan ik dan in 1 pakket onderhandelen.
Plaats reactie