Lichte 27.5 (mid)plus moeilijk te vinden

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Lichte 27.5 (mid)plus moeilijk te vinden

Bericht door Jochen74 »

Ik ben ooit begonnen op een 29'er Specialized Crave.
Goeie fiets, maar het beviel me niet. Voor mijn rijstijl (speels) zijn de wielen echt te groot.
Ik begrijp dat er onder jullie heel wat zijn die mij zullen tegenspreken, maar doe de moeite niet.
29 is echt mijn ding niet.

Na wat tussenstapjes uiteindelijk bij een Orbea Laufy 27.5 uitgekomen (zijn ondertussen ook 29) en rij hier nu een jaartje mee. Dit is het echt wel voor mij. De banden zijn nu 3.0 voor en 2.8 achter, maar die zou ik op termijn allebei vervangen in 2.6. Ik vermoed dat dit de ideale maat is voor mij.
De laufy is een HT.

Wat me nu wel opvalt is het gewicht. 14.5 kg. Soloritten uiteraard geen probleem, maar in groep is het zweten en zwoegen om bij te blijven met fietsen van pakweg 2.5 kg lichter. Dat de bandenmaat hier iets mee te maken heeft, kan ik zeker begrijpen.

Ben nu het internet aan het afschuimen naar een lichte(re) 27.5, 27.5 midplus of 27.5+. Maar ze zijn dun bezaaid. Ik zoek naar -12 kg. HT of fully maakt niet uit, maar HT is voor mij voldoende.

Ik zou nog liever de Laufy aanpakken, maar ik denk niet dat ik daar 2.5 kg zal afkrijgen?

Alle tips welkom. Tips als probeer eens andere wielen zijn te vaag. Om een halve kilogram te winnen, maar op voorhand geen zekerheid te hebben is de kost iets te hoog navenant de prijs van de fiets zelf (1100 euro).
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Lichte 27.5 (mid)plus moeilijk te vinden

Bericht door RigolleM »

Zijn die 2,5kg bij je zelf niet te vinden?
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Lichte 27.5 (mid)plus moeilijk te vinden

Bericht door Jochen74 »

RigolleM schreef:Zijn die 2,5kg bij je zelf niet te vinden?
Nee, daar ligt zeker het probleem niet. Ben er deze winter 5 kwijtgeraakt maar voel geen verschil.
Ik sta nu op gewicht.
Ook een hele winter spinning en kt gedaan.
Conditie goed.
Gebruikersavatar
Trevorken
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 19:13
Rijdt met: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008
Contacteer:

Re: Lichte 27.5 (mid)plus moeilijk te vinden

Bericht door Trevorken »

Welke maat moet je hebben?
Als het een small is, dan is het natuurlijk iets makkelijker te vinden.
Mijn Canyon nerve van 2016 daar passen makkelijk 2.6 banden in en is zeker niet te zwaar
Maar ze hebben wel alleen voor S en kleiner 27.5 wielen.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Lichte 27.5 (mid)plus moeilijk te vinden

Bericht door KrisMaes76 »

Is het niet eerder de rolweerstand van de banden die je parten speelt, kan me niet voorstellen dat 2.5kg verschil je zo gaat doen afzien.

Ik heb een paar wielsets met verschillende banden en als ik een tijdje met mn maxxis minions gereden heb en dan naar mn ardents overschakelen, dan is het alsof ik vooruit vlieg
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Lichte 27.5 (mid)plus moeilijk te vinden

Bericht door Jochen74 »

Ik heb een L, ben zelf 1m80 en binnenbeenlengte 82.5.
In die maat vind je ze nog moeilijk.

Rolweerstand zou kunnen. Ik voel de banden op asfalt echt tegentrekken.
Zijn nu Maxxis Rekon.
Van banden en rolweerstand ken ik niet zo veel.
't Is het proberen waard.
Wat zouden jullie voor en achter aanraden in 2.6?
Ik ben een droog weer rijder, maar kan wel eens wat modder verdragen.
Hoofdzakelijk lente en zomer. Winter niet in het veld, daar vind ik niks aan.
Het moeten dus niet echt modderbanden zijn.
Meestal in de omgeving van Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen. Geen ardennen of zee.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Lichte 27.5 (mid)plus moeilijk te vinden

Bericht door KrisMaes76 »

Alleen heb je dus geen probleem, maar in groep wel:

mogelijke oorzaken:

* jouw maten zijn fitter dan jij
* jouw maten rijden met dunnere banden met weinig profiel en hebben dus minder rolweerstand dan jij
* jouw maten rijden met ultra lichte wielen die beter in beweging te krijgen zijn

extra gewicht van je fiets lijkt me enkel van belang in het bergop rijden.

Ikzelf heb een zwaardere fiets, grover profiel op de banden, bredere banden, ben minder fit en ik weeg meer dan mn maten:
* op vlak terrein ga ik wa in het wiel hangen om mee te kunnen
* bij lange klimmen moeten ze boven op me wachten
* bij afdalingen ben ik meestal eerst beneden en wacht ik op hen
Is dit erg? Nee, we hebben nog altijd evenveel lol en goeie maten moeten af en toe maar wat wachten op elkaar :)
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Lichte 27.5 (mid)plus moeilijk te vinden

Bericht door Jochen74 »

KrisMaes76 schreef:Alleen heb je dus geen probleem, maar in groep wel:

mogelijke oorzaken:

* jouw maten zijn fitter dan jij
* jouw maten rijden met dunnere banden met weinig profiel en hebben dus minder rolweerstand dan jij
* jouw maten rijden met ultra lichte wielen die beter in beweging te krijgen zijn

extra gewicht van je fiets lijkt me enkel van belang in het bergop rijden.

Ikzelf heb een zwaardere fiets, grover profiel op de banden, bredere banden, ben minder fit en ik weeg meer dan mn maten:
* op vlak terrein ga ik wa in het wiel hangen om mee te kunnen
* bij lange klimmen moeten ze boven op me wachten
* bij afdalingen ben ik meestal eerst beneden en wacht ik op hen
Is dit erg? Nee, we hebben nog altijd evenveel lol en goeie maten moeten af en toe maar wat wachten op elkaar :)
Er zijn er zeker een deel fitter, maar er zijn er ook minder fit. Ze rijden allemaal met 29'ers. Niet echt ultra lichte fietsen, maar toch fietsen van 11 en 12 kg...
Ik kan zeker mee op vlak, afdalingen zijn mijn ding en ook geen probleem. Ik ben nooit een klimmer geweest en zelfs met bijtrainen heb ik er last mee (mede door een pijnlijke knie). Dat ze moeten wachten boven is niet erg. Ik ben ook meestal niet de laatste die boven is. En niemand zal daar ooit een opmerking over maken.
Maar het gaat over het eigen gevoel é. Het zou vlotter moeten kunnen. En gezien het niet aan mijn conditionele toestand ligt, moet het ergens anders aan liggen...
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Lichte 27.5 (mid)plus moeilijk te vinden

Bericht door Jochen74 »

Ik zie trouwens net dat de achterband een Maxxis Rekon is, maar de voorband een Maxxis High Roller II...
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Lichte 27.5 (mid)plus moeilijk te vinden

Bericht door Jumping Jack »

Wat voor ritten doe je? Wat voor ondergrond? Dat zijn behoorlijk grove banden (en breed)...
Plaats reactie