Trek Procaliber 9.7 vs BMC TE01 vs Canyon Exceed 7.0

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
twdl
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 mar 2020 20:50

Trek Procaliber 9.7 vs BMC TE01 vs Canyon Exceed 7.0

Bericht door twdl »

Dag medebikers/MTB-kenners,

Ik ben op zoek naar een vervanger voor m'n 10j oude Cube Acid (26" full alu ](*,) )
De mogelijke opties die ik nu heb:

Trek ProCaliber 9.7 (2019)
Race red kleur
- ong. 2000km
- Sram NX 1x12
- Bontrager Kovee Elite 23 tubeless wielen
- dropper

BMC Teamelite TE01 XT (2017)
Kleur grijs
- ong. 1000km
- Shimano XT 2x11
- Fulcrum Red Passion/Roval carbon wielen
- MTT achterdemping
- Brain voorvork

Canyon Exceed CF SL 7.0 (2019)
Kleur matzwart
- ong 100km
- Sram GX 1x11 (gripshift)
- DT Swiss X1700 wielen
- Fox 32 Step Cast (denk ik)

Welke zouden jullie mij aanbevelen? Graag wat meningen..
Ze liggen alle 3 in dezelfde prijsklasse, dus daar kan ik al niet op afrekenen.

De Canyon vind ik heel mooi in t matzwart, maar is beperkt in bereik versnellingen (upgrade naar 2x11 mogelijk en welke kost?)
De Trek & BMC hebben achterdemping, maar is mss niet per se nodig?
De Canyon & BMC hebben ingewerkte kabels.

Ik rijd niet zo heel erg veel km's met MTB, doe meer kilometers met m'n koersfiets. (+- 1000km/jaar)
Voornamelijk toertochten in & rond Vlaamse Ardennen, Kemmel, bossen, enz.

Help me out ](*,) :-)
Thx!
Laatst gewijzigd door twdl op ma 23 mar 2020 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Trek Procaliber 9.7 vs BMC TE01 vs Canyon Exceed

Bericht door Mister No Chaïn »

Als je in conditie bent vind ik de meerwaarde van 1x11 vs 1x12 vrij klein, toch als je hier in het Vlaamse land blijft. Ik rijd nu met een groter voorblad maar voor de rest? Op die 50 kom je zelden tot nooit. Een 2019 model met een 11sp Sram GX? Klopt dat wel? GX is sinds 2018 12sp, ik zou denken dat Canyon geen "oude" groepen op hun fietsen zet.
twdl
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 mar 2020 20:50

Re: Trek Procaliber 9.7 vs BMC TE01 vs Canyon Exceed

Bericht door twdl »

Mister No Chaïn schreef:Als je in conditie bent vind ik de meerwaarde van 1x11 vs 1x12 vrij klein, toch als je hier in het Vlaamse land blijft. Ik rijd nu met een groter voorblad maar voor de rest? Op die 50 kom je zelden tot nooit. Een 2019 model met een 11sp Sram GX? Klopt dat wel? GX is sinds 2018 12sp, ik zou denken dat Canyon geen "oude" groepen op hun fietsen zet.
Zal 2018/2019 zijn, maar tis in elk geval Sram GX.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Trek Procaliber 9.7 vs BMC TE01 vs Canyon Exceed 7.0

Bericht door Mister No Chaïn »

Aangezien toch niemand anders antwoord ... :-)

Ik heb zelf met een Procaliber gereden en dat Isospeed systeem werkt op zich prima, ik neem aan dat het bij BMC hetzelfde effect zal hebben. Ik vond het wel prettig rijden.
De BMC zou bij mij afvallen omdat ik niet met een 2x wil rijden, maar dat kan uiteraard voor andere mensen net een voordeel zijn.

Als mensen een fiets te koop zetten waar het jaartal zeker niet van klopt dan heb ik schrik dat er nog andere dingen niet gaan kloppen. Puur om die reden zou ik zelf de Canyon laten passeren. 11sp GX = modeljaar 2017. We mogen er dus wel van uit gaan dat die fiets 3 a 3,5 jaar oud is.
Niet dat er iets mis met een fiets van 3 jaar oud maar ik zou niet kopen bij iemand die duidelijk geen korte info geeft.
JoVD
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 06 feb 2019 17:53

Re: Trek Procaliber 9.7 vs BMC TE01 vs Canyon Exceed 7.0

Bericht door JoVD »

Hallo

Ik heb zelf een exceed van 2018. Heeft wel degelijk GX 1x12 hoor ! Dus die dat jij aan het bekijken bent, zal van 2017 of ouder zijn. Verder kan ik 1x12 alleen maar aanraden.

Grtjs en succes met de zoektocht!
Gebruikersavatar
Trekkie 800
Mountainbiker
Berichten: 375
Lid geworden op: zo 19 mar 2006 16:14
Rijdt met: Trek 800 / Trek 6500 Flaire Duotone / Trek TopFuel 9

Re: Trek Procaliber 9.7 vs BMC TE01 vs Canyon Exceed 7.0

Bericht door Trekkie 800 »

Heb zelf de Procaliber 9.7. Geweldige fiets. Alleen die SRAM trekt op niets. Na 3000km's kan je alles vervangen. Cassette, ketting, voorblad EN cranklagers. Echt topkwaliteit.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Trek Procaliber 9.7 vs BMC TE01 vs Canyon Exceed 7.0

Bericht door dirkdierickx »

Trekkie 800 schreef:Heb zelf de Procaliber 9.7. Geweldige fiets. Alleen die SRAM trekt op niets. Na 3000km's kan je alles vervangen. Cassette, ketting, voorblad EN cranklagers. Echt topkwaliteit.
hoe zit dat met de officiele shimano 1x groepen? is de levensduur daar beter?
als je nu bv een cassette van e13 gebruikt en een voorblad van raceface ipv originele sram onderdelen, zou dat beter zijn?
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Trek Procaliber 9.7 vs BMC TE01 vs Canyon Exceed 7.0

Bericht door BertG »

dirkdierickx schreef:
Trekkie 800 schreef:Heb zelf de Procaliber 9.7. Geweldige fiets. Alleen die SRAM trekt op niets. Na 3000km's kan je alles vervangen. Cassette, ketting, voorblad EN cranklagers. Echt topkwaliteit.
hoe zit dat met de officiele shimano 1x groepen? is de levensduur daar beter?
als je nu bv een cassette van e13 gebruikt en een voorblad van raceface ipv originele sram onderdelen, zou dat beter zijn?
Er is niks mis met de levensduur van Sram cassettes en kettingen, GX of beter toch niet althans. Over lagers ga ik mij niet uitspreken. Ik heb nog niet veel gehoord dat mensen een voorblad kunnen verslijten op 3000km, maar soit, moet dan wel heel veel modder gezien hebben.

NX is de low-budget groep van Sram en zou ik links laten liggen als je iets of wat regelmatig gaat mountainbiken, past naar mijn mening ook niet op een fiets van +2000 euro.

Ik rij zelf enkel nog met GX 1x11/12 gripshift en dat past mij perfect, maar als je meer met de koersfiets rijdt ga je beter af zijn met een 2x11 setup vermoed ik vanwege de kleinere stappen, cassettes Shimano zijn ook goedkoper, een SLX is al goed genoeg.

Wat is uw budget eigenlijk?
Plaats reactie