Comfortabele lichte hardtail

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door PeterG »

kenny schreef:
PeterG schreef:
kenny schreef:Ik heb er 1 laten maken, beste beslissing ooit. Compleet zoals ik hem wil
Een IF op maat mogen ze hier altijd afzetten, peis niet dat mijn vrouw met de rekening gaat kunnen lachen :-"
Dat valt eigenlijk wel nog mee. Reken afhankelijk van fabrikant tussen de 1500 en 2500. Ikzelf heb 1800 betaald voor het frame en vaste vork (29+). Bij Independ kwam ik op 2000 uit. Als je naar de algemene prijzen kijkt moet je nog niet te zot doen om duurder dan dat te zitten voor een massa productie frame
Welk frame heb jij eigenlijk?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door Dickie »

Ik was tot nu toe ook steeds met een rigid onderweg.
Naast het feit dat het plezant en mudproof bollen is en ook de motivatie voor lange kuis-en onderhoudsbeurten verminderde, al enkele jaren ook singlespeed. De dropouts van de Niner beginnen te slijten en ben ook op zoek naar iets comfortabelers (staat bij TS eerst in de vereisten). Ga hier ook volgen.

Imo lijkt me een softtail dan ideaal, hardtail-rijeigenschappen en dito onderhoud.
Ala Trek Procaliber of de BMC Teamelite 01.
De Trek biedt echter enkel dat comfortvoordeel als je in het zadel blijft zitten.
BMC filtert sowieso de slagen weg met 1.5cm veerweg in de achterbrug.
Moots heeft ook al heel lang de YBB, nu ook in gravelbike versie.

Bij Canyon lossen ze het op met een gevorkte zadelpen, maar dan zitten we weer bij de opmerking dat dit effect enkel in het zadel voelbaar is.

Nog een oplossing:
Een Pi Rope Boost wielset met vectran spaken die ook slagen wegfilteren omdat ze oneindig plastisch kunnen blijven deformeren, dus comfort én licht (1kg!). Met een frame met de goeie geo vanop het stort om de prijs wat te drukken, maakt dat de snelste bike. Maar boost-frames gaan daar nog niet veel liggen vrees ik.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door kenny »

PeterG schreef:
Welk frame heb jij eigenlijk?
Bice Lestofante
https://bicebicycles.com/frames/off-road/" onclick="window.open(this.href);return false;
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door PeterG »

madskatingcow schreef:De nieuwe BH Ultimate Evo hardtail interesseert me momenteel ook wel
https://www.vojomag.nl/test-bh-ultimate ... tgevonden/

Kan hen ook bekoren qua comfort...
pusher
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: do 20 mar 2008 23:03
Rijdt met: RM vertex 950 rsl

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door pusher »

Ik had ongeveer dezelfde "voorwaarden" toen ik op zoek ging naar een nieuwe hardtail in 2017. Ook op dat moment nog nooit op een 29er gezeten. Door bezoek aan lokale LBS'en kon ik wel af en toe eens op een fiets rijden, al was het maar op de parking, dan heb je toch al een gedacht van de zitpositie. Bij cameleon bike was er een guru fitting systeem waar een verstelbare hometrainer alle geometrieposities van zijn fietsen kon aannemen. Daar een vergelijk gemaakt tussen een cannondale hardtail en Rocky Mountain vertex. Cannondale was merkbaar "langer". Is dan uiteindelijk een Rocky Mountain vertex geworden. Een large, wel een kleine large tov andere merken. Maar ik ben blij dat ik niet voor een medium gegaan ben. Ben zelf 1m80. Je zitpositie finetunen kan je nog altijd met andere stuurpennen, zadel verschuiven, etc... Moest ik nu voor dezelfde keuze staan, en niet op het geld moeten zien zou ik wel voor een fully gaan.
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door PeterG »

pusher schreef:Bij cameleon bike was er een guru fitting systeem waar een verstelbare hometrainer alle geometrieposities van zijn fietsen kon aannemen
Interessant...

Ben 1,81m en ook altijd op L gereden. Al wilt dit niet alles zeggen, als ik kijk naar de geo van een BMC medium, komt dit overeen met een L van de meeste andere merken...

Trouwens tevreden van comfort van de Rocky? Vind ik ook echt ferme fietsen...

Fully, voor hetgeen ik rij is wat overkill denk ik... rij nu door omstandigheden even met de ww fiets met carbonnen voorvork en 1x11 setup en begin meer en meer te houden van het rendement tegenover de geveerde... Mis af en toe wel de ‘vergeving’ van de voorvork :-D. Dus lichte fiets is toch wel een vereiste van de volgende...
pusher
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: do 20 mar 2008 23:03
Rijdt met: RM vertex 950 rsl

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door pusher »

Ja zeer tevreden van de Rocky, mooie deal gekregen ivm eindejaarsmodel. Carbon absorbeert toch nog wat beter dan alu frame. Ook lang met het idee gelopen om met rigid vork te rijden, maar ik ben toch blij dat ik voorvering heb. Bij de aankoop was ik heel gefixeerd op geometriematen, met name de horizontale bovenbuis moest precies goed zijn. Ik kende ze toen zowat vanbuiten. Nu zou ik me daar niet zo druk meer om maken. Frames worden langer, en stuurpennen korter...
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door RigolleM »

pusher schreef:Nu zou ik me daar niet zo druk meer om maken. Frames worden langer, en stuurpennen korter...
Wat is de reden waarom frames langer worden? Graag wat meer duiding...
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door madskatingcow »

Stabiliteit bergaf, gecombineerd met een vork met minder scherpe hoek. En hierdoor ook weer een steilere zitbuis, waardoor de fiets minder steigert bergop etc.
BMC was een een van de eerste met dit concept.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door RigolleM »

Heb eens mijn Niner Air vergeleken met de nieuwe BMC Teamelite, beiden medium...

Afbeelding

Valt nogal mee vind je niet?
Plaats reactie