Comfortabele lichte hardtail

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
wal
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 29 jan 2010 10:44
Rijdt met: niner mcr Santa Cruz Highball

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door wal »

Inderdaad Peter heb ook een Cannondale en een paar andere fietsen. Meest comfortabele maar iets minder qua rendement vind ik mijn stalen Niner. Kan je ook testen na de Corona crisis :-? Ook in maat M, volgens Niner goed voor bikers tussen 1.73 en 1.83.
giant1982
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: za 30 dec 2017 10:20

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door giant1982 »

Ik rij zelf met een Scott Scale 940.
Vind het een zalige bike en voor mij comfortabel genoeg.
Ik ga veel naar de Ardennen vanaf april en in Limburg rij ik vaak op de mijnterrils en
singletracks in Genk en omstreken
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door PeterG »

RigolleM schreef:
PeterG schreef:Er zijn veel bikers aanwezig die al redelijk wat merken en materiaal onder hun kont hebben gehad. Ik kijk heel rustig uit naar een hardtail.
@Peter: welke antwoorden denk je hier te verwachten?
Ik rijd met X en hiervoor met Y en ik ben super tevreden over mijn X. Iedereen heeft een voorkeur voor een bepaald merk: historisch, LBS die enkel deze merken verkopen, favoritisme, etc...

Soms kan je objectief een oordeel hebben over een bepaald merk. Of objectief beargumenteren waarom je nu blijft hangen bij merk x. Of als je al -tig merken hebt versleten en je nog maar 1 bike mocht bezitten, welke en waarom
PeterG schreef:Belangrijk, naast de juiste geo, is: comfortabel, niet te nerveus maar wel vinnig, niet te gestrekt/racy en graag vrij licht.
Het is de geometrie die dergelijke zaken bepalen. Maar wat voor de één comfortable is kan voor een andere een draak van fiets zijn. Lichte fietsen hebben nogal de neiging om ook vrij duur te zijn...

Vrij licht is ok voor mij. Ben niet op zoek naar een fiets van 9kg. Misschien is robuust ook belangrijk, met mijn stevig karuur en niet zo voorzichtige rijstijl...
PeterG schreef:Budget nog geen flauw idee maar wil vooral ervaringen lezen.!
En dit zal nog de grootste bepalende factor worden in uw keuze. Maar loop zeker eens verschillende LBS'en binnen, die kunnen in sommige gevallen iets speciaals doen qua korting. De prijs van Canyon oogt misschien interessant, maar je weet nooit wat de LBS in petto heeft. Er zijn er die hun quotas moeten halen en fikse kortingen geven!

Sowieso van plan
PeterG schreef:Benieuwd naar jullie verhalen. Wie raadt wat aan/af op basis van bovenstaand?
Ik raad vooral aan om u eerst te laten opmeten! Met deze gegevens gaan terug al een pak merken/modellen afvallen.
Ondertussen al wat rond te kijken wat uw goesting is? Welk model met welk kleurencombinatie vind je het mooist. Je gaat geen fiets kopen omdat hij de beste geometrie heeft maar totaal uw zin niet is qua kleurstelling en frame-layout.
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door PeterG »

giant1982 schreef:Ik rij zelf met een Scott Scale 940.
Vind het een zalige bike en voor mij comfortabel genoeg.
Ik ga veel naar de Ardennen vanaf april en in Limburg rij ik vaak op de mijnterrils en
singletracks in Genk en omstreken
Zijn geweldig mooie fietsen maar je ziet ze zoveel rondrijden tegenwoordig...
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door PeterG »

wal schreef:Inderdaad Peter heb ook een Cannondale en een paar andere fietsen. Meest comfortabele maar iets minder qua rendement vind ik mijn stalen Niner. Kan je ook testen na de Corona crisis :-? Ook in maat M, volgens Niner goed voor bikers tussen 1.73 en 1.83.
Steel is real! Staal of tita behoort zeker tot de mogelijkheden... die niner wil ik op termijn wel eens testen 8)
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door PeterG »

kenny schreef:Ik heb er 1 laten maken, beste beslissing ooit. Compleet zoals ik hem wil
Een IF op maat mogen ze hier altijd afzetten, peis niet dat mijn vrouw met de rekening gaat kunnen lachen :-"
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door kenny »

PeterG schreef:
kenny schreef:Ik heb er 1 laten maken, beste beslissing ooit. Compleet zoals ik hem wil
Een IF op maat mogen ze hier altijd afzetten, peis niet dat mijn vrouw met de rekening gaat kunnen lachen :-"
Dat valt eigenlijk wel nog mee. Reken afhankelijk van fabrikant tussen de 1500 en 2500. Ikzelf heb 1800 betaald voor het frame en vaste vork (29+). Bij Independ kwam ik op 2000 uit. Als je naar de algemene prijzen kijkt moet je nog niet te zot doen om duurder dan dat te zitten voor een massa productie frame
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door De Wreter »

Hoi PeterG, als ik jouw voorwaarden zie moet je zelf gaan bouwen. Licht frame, lichte tubeless wielen, goede vork en de rest bepaal je zelf. Ga bij een bikefitter en die gaat je ook verder helpen.
Gebruikersavatar
wal
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 29 jan 2010 10:44
Rijdt met: niner mcr Santa Cruz Highball

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door wal »

PeterG schreef:
wal schreef:Inderdaad Peter heb ook een Cannondale en een paar andere fietsen. Meest comfortabele maar iets minder qua rendement vind ik mijn stalen Niner. Kan je ook testen na de Corona crisis :-? Ook in maat M, volgens Niner goed voor bikers tussen 1.73 en 1.83.
Steel is real! Staal of tita behoort zeker tot de mogelijkheden... die niner wil ik op termijn wel eens testen 8)
Peter, mooi nieuwoccassie ninerframe met vaste vork te koop op deze site. Mooie basis als je echt naar staal neigt. Met vaste vork weegt mijn MCR 9.5kg, met verende vork zit je snel aan 11kg. Met vaste vork en een brede voorband (2.35) is goed te rijden bij ons in de buurt. Back naar de roots van het mtb-en :-D. Afdalingen kunnen tricky zijn.
Ardennen zijn een ander paar mouwen.
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Comfortabele lichte hardtail

Bericht door PeterG »

wal schreef:
PeterG schreef:
wal schreef:Inderdaad Peter heb ook een Cannondale en een paar andere fietsen. Meest comfortabele maar iets minder qua rendement vind ik mijn stalen Niner. Kan je ook testen na de Corona crisis :-? Ook in maat M, volgens Niner goed voor bikers tussen 1.73 en 1.83.
Steel is real! Staal of tita behoort zeker tot de mogelijkheden... die niner wil ik op termijn wel eens testen 8)
Peter, mooi nieuwoccassie ninerframe met vaste vork te koop op deze site. Mooie basis als je echt naar staal neigt. Met vaste vork weegt mijn MCR 9.5kg, met verende vork zit je snel aan 11kg. Met vaste vork en een brede voorband (2.35) is goed te rijden bij ons in de buurt. Back naar de roots van het mtb-en :-D. Afdalingen kunnen tricky zijn.
Ardennen zijn een ander paar mouwen.
Ja heb die hier ook al zien passeren. Dit topic is eerder om al wat bevindingen te verzamelen, nog niet echt op zoek. Zeker niet nadat mijn auto een nieuwe koppeling nodig had :evil:. Maar al nuttige dingen zien passeren en wat opties. Zo’n frame op maat laten maken begint toch meer en meer tot de mogelijkheden te behoren. Nu nog enkel mijn vrouw overtuigen :-?

En al paar keren met de rigid (woonwerk fiets) op stap. Beenhard en weinig vergevingsgezind. Idd wel veel fun maar geef me toch maar vering
Plaats reactie