Aankoop nieuwe fully - advies

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
JarneDs
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 13 mar 2020 14:37
Rijdt met: Trek Fuel Ex 7

Aankoop nieuwe fully - advies

Bericht door JarneDs »

Hoi allemaal,

Mijn Trek Fuel EX 7, amper een jaartje oud is enkele weken geleden gestolen.
Buiten aangifte gedaan te hebben bij de politie en verzekering kan ik niet meer doen dan wachten of uitzien naar een nieuwe fiets.
Ik opteer dus voor die laatste optie en ga dus een nieuwe fiets aanschaffen.

De Fuel was een leuke fiets met uitzondering van de versnellingen.
Dus een gelijkaardige fiets, met Shimano schakelsysteem en remmen geniet de voorkeur.
Framemateriaal, daar ben ik nog niet uit.
Deze was alu en ik weet wel dat carbon lichter is maar ook brozer.

Oke, hier gaan we:

Budget: 3000 - 5000 euro
Model: Full suspension 130mm-150mm
Doel: CX/Trail
Voorkeursmerken:
-Trek
-Scott
-Specialized
-Cube
(liefst enkel een merk dat bij een dealer verkocht wordt, niet online. Ik ben geen sleutelaar)
Extra's:
-Fox onderdelen
-Shimano XT of SLX (naar''t schijnt zou de GX eagle ondertussen door hun problemen door zijn)
-Liever geen Sram remmen (of ze moeten omgeruild kunnen worden)
-Meerwaarde van een degelijk wielset (al dan niet carbon)

De Trek Fuel Ex zowel alu als Carbon lijken mij interessant, wel de Shimano versies.
Bij Cube vind ik de Stereo 140HPC Tm27.5 wel wat hebben, zeker naar vering toe en het lage gewicht.
Specialized heeft dan weer enkele leuke Stumpjumpers. Jammer dat ze steeds met Sram geleverd worden.
Scott is een merk dat ik enkel online heb kunnen zoeken omdat de dealers hier in de buurt, geen Trail fietsen in de vitrine staan hebben.

Tips en waarom wel of niet die specifieke fiets zijn dingen die ik graag gelezen had. Vooral mensen met ervaring met die fiets.
Voorkeurshop naar service of kennis toe (provincie Antwerpen) is ook altijd welkom.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Aankoop nieuwe fully - advies

Bericht door dirkdierickx »

had je problemen met SRAM dan? Ik heb SRAM 1x op mijn cube reaction en kan er niet over klagen.
JarneDs
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 13 mar 2020 14:37
Rijdt met: Trek Fuel Ex 7

Re: Aankoop nieuwe fully - advies

Bericht door JarneDs »

Ik vind/vond het schakelen echt niets. Constant geratel en het schakelen ging absoluut niet soepel.
Dikwijls een keertje terug op of af om toch geratel-loos te kunnen fietsen.
Pad, derrie, ketting, gein en kabels, alles was al eens vervangen geweest door de FM.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Aankoop nieuwe fully - advies

Bericht door RigolleM »

Als je bij dezelfde fietsmaker een fiets gaat kopen met Shimano ga je evenveel problemen hebben met uw drive-train. Ik rij al 10 jaar met SRAM en nog nooit problemen gehad, dus ligt het aan uw fietsmaker die niet deftig een fiets kan afregelen. Vervangen van derrie-kabel heeft weinig zin, want na enkele tijd moet je die wat bijregelen wegens het uitrekken van de kabel. Als je geen schakelproblemen wilt moet je investeren in elektronisch schakelen, maar zelfs daar kan je een derrie verkeerd afstellen ;-)
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Aankoop nieuwe fully - advies

Bericht door BertG »

JarneDs schreef:Ik vind/vond het schakelen echt niets. Constant geratel en het schakelen ging absoluut niet soepel.
Dikwijls een keertje terug op of af om toch geratel-loos te kunnen fietsen.
Pad, derrie, ketting, gein en kabels, alles was al eens vervangen geweest door de FM.
Ik wil niet afgeven op uw fm maar heeft niks met Sram te maken zunne, normaal werkt dat perfect, GX is een zeer degelijke groep die ikzelf al jaren op verschillende fietsen gebruik zonder problemen. Een 1x11 of 1x12 groep moet wel degelijk afgesteld worden, ik heb mij er ook wel is aan mispakt. Shimano voor remmen kan ik nog inkomen. Trouwens carbon is anno 2020 echt niet brozer hoor, enige voordeel aan alu is dat het goedkoper is, dus met een budget van 5000 euro...
Van die merken die jij aanhaalt zou ikzelf naar Trek of Scott kijken, maar waarschijnlijk zou ik voor een Santa Cruz gaan.
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Re: Aankoop nieuwe fully - advies

Bericht door endorfin »

Bike comp heeft nen yeti sb130 in promo, dusja je kan het topic sluiten en mij een pint trackteren.

Ik kom wel tot daar, is nietzo ver en daar zijn de cafes en restau wel open. Was daarstraks nog daar :lol:
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Re: Aankoop nieuwe fully - advies

Bericht door endorfin »

Hier dan moet ge zelfs niet eens zoeken
https://www.bike-components.de/de/Yeti- ... 19-p67447/" onclick="window.open(this.href);return false;
JarneDs
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 13 mar 2020 14:37
Rijdt met: Trek Fuel Ex 7

Re: Aankoop nieuwe fully - advies

Bericht door JarneDs »

endorfin schreef:Hier dan moet ge zelfs niet eens zoeken
https://www.bike-components.de/de/Yeti- ... 19-p67447/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet dat er modellen zijn die online prijs/kwaliteit beter zijn dan de merken die verkocht worden bij fietsenmakers.
Maar ik ben geen sleutelaar en de meeste FM's zijn niet zo happig op 'vreemde' merken.

De Shimano remmen genieten mijn voorkeur omdat ik niet zo hou van dat 'doseergevoel' van SRAM.
Het lijkt wel of de remmen sponzig zijn ipv direct zoals de meeste Shimano's.
Ook vind ik het idee van DOT vloeistof op mijn fiets, ook maar niets, maar dat is eerder bijkomstig.

Bij Santa Cruz is de HighTower of Bronson wel interessant maar dan vind ik de Treks mooier ogen.

Mocht ik opnieuw voor een Trek gaan, is de meerprijs van de Ex9.8XT tegenover de EX8XT aannemelijk?
Alu vs Carbon, Carbon velgen, 36mm stansions vs 34mm...
er is wel wat verschil in materiaal maar misschien is een EX8XT met geupgrade wielset interessanter en spaar ik wat geld uit.
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: Aankoop nieuwe fully - advies

Bericht door marc1201 »

JarneDs schreef:
endorfin schreef:Hier dan moet ge zelfs niet eens zoeken
https://www.bike-components.de/de/Yeti- ... 19-p67447/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet dat er modellen zijn die online prijs/kwaliteit beter zijn dan de merken die verkocht worden bij fietsenmakers.
Maar ik ben geen sleutelaar en de meeste FM's zijn niet zo happig op 'vreemde' merken.

De Shimano remmen genieten mijn voorkeur omdat ik niet zo hou van dat 'doseergevoel' van SRAM.
Het lijkt wel of de remmen sponzig zijn ipv direct zoals de meeste Shimano's.
Ook vind ik het idee van DOT vloeistof op mijn fiets, ook maar niets, maar dat is eerder bijkomstig.

Bij Santa Cruz is de HighTower of Bronson wel interessant maar dan vind ik de Treks mooier ogen.

Mocht ik opnieuw voor een Trek gaan, is de meerprijs van de Ex9.8XT tegenover de EX8XT aannemelijk?
Alu vs Carbon, Carbon velgen, 36mm stansions vs 34mm...
er is wel wat verschil in materiaal maar misschien is een EX8XT met geupgrade wielset interessanter en spaar ik wat geld uit.
Allee, geen sleutelaar...ik vind dat plezanter dan het rijden zelf.. En moeilijk is dat allemaal niet ze.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Aankoop nieuwe fully - advies

Bericht door RigolleM »

JarneDs schreef:Ik weet dat er modellen zijn die online prijs/kwaliteit beter zijn dan de merken die verkocht worden bij fietsenmakers.
Maar ik ben geen sleutelaar en de meeste FM's zijn niet zo happig op 'vreemde' merken.
Fietsmakers die niet aan alle fietsen willen werken, zijn geen zakenmensen en gaan op termijn failliet. Mijn fietsmaker(s) werken wel aan bv. Canyon maar vragen dan iets meer voor de onderdelen/werkuren. Het is niet dat men nu met een Canyon rijdt dat men binnen enkele jaren zich geen nieuwe fiets uit de winkel gaat aanschaffen als hij super tevreden is van de fietsmaker zijn werk. Klant kan ook nog een vrouw en kids lopen hebben die wel bij de fietsmaker kunnen shoppen.
JarneDs schreef: Ook vind ik het idee van DOT vloeistof op mijn fiets, ook maar niets, maar dat is eerder bijkomstig.
Kan je dit wat beter argumenteren, want dit houdt geen steek.
Plaats reactie