Waar zitten de Epic rijders?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Waar zitten de Epic rijders?

Bericht door Flip FSR »

Mijn Epic werd onlangs 13 jaar, nooit een slag verkeerd gegeven, altijd super graag mee gereden, en nog steeds eigenlijk :-k
Nu ben ik toch stilaan aan het kijken voor een opvolger, ik heb al gekeken naar verschillende merken maar zo'n Epic blijft in mijn ogen nog steeds één van de meest strakke XC bikes. Om te spelen heb ik een MTB met 150mm veerweg, dus ALS ik iets koop is het een snelle XC bike zonder pompend achterwerk :roll:

Wie van jullie rijdt er met een Epic >2018 en wat zijn jullie ervaringen? Werkt het "micro brain" systeem en van Rockshox even goed als de Fox Brain waarop ik al 13j 100% kan vertrouwen zonder een slag verkeerd te geven? En what about de Reba RL?

Ik zou gaan voor een Epic comp carbon. Ja, ik weet dat andere merken betere afmontages bieden voor hetzelfde geld maar dat zijn geen Epics dus doe geen moeite =; :wink:
Ofwel komt de nieuwe Epic in de garage ofwel blijft de oude...

Graag enkel reageren als je zelf ervaring hebt met de laatste Epic modellen, "van horen zeggen" helpt me niet vooruit :wink:

Merci alvast aan diegenen die er even tijd willen in steken [-o<
alexhaemers
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 25 feb 2015 11:49
Rijdt met: Scott speedster 20 2015 - KTM ultra team 29 2015 - epic fully 2018

Re: Waar zitten de Epic rijders?

Bericht door alexhaemers »

Ik heb een epic 2018, super fiets !
Al is het al mijn 3de brain achteraan in nog geen jaar...

Voorvork geen ervaring, rij met een fox SC
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Waar zitten de Epic rijders?

Bericht door madskatingcow »

Vroeger kon je niet naast de Specialized's en vooral de Epic's kijken op toertochten. Anno 2019 liggen de kaarten anders en is het Scott al wat de klok slaat. De exuberante prijzen die Specialized zich een tijd terug dacht te kunnen permitteren zitten er ook wel voor wat tussen :-k
Ik heb ongeveer 8 Epic's gehad tot en met het World Cup 2014 model (met op het einde een nieuwe Brain 2016) om dan de overstap te maken naar een Scott Spark. Persoonlijk heb ik de Brain nog geen moment gemist, integendeel.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Waar zitten de Epic rijders?

Bericht door Flip FSR »

Zijn de huidige Rockshox Brain dempers dan toch niet wat Fox ooit was? Spijtige zaak...
Vandaag toevallig iemand met een Orbea Oiz tegen het lijf gelopen. Hij had ook ooit een Epic en zegt de brain niet te missen. Helaas is het niet tot een testritje gekomen, kon ik eens vergelijken.
Misschien moet ik dan uiteindelijk toch eens naar Spark, Oiz en consoorten gaan zien...
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Waar zitten de Epic rijders?

Bericht door Flip FSR »

madskatingcow schreef: een Scott Spark. Persoonlijk heb ik de Brain nog geen moment gemist, integendeel.
Thx voor de input!
Ben eens gaan zien naar de Spark RC modellen, inderdaad ook niet mis en tgo Speci veel betere afmontage voor de prijs...
De SID brain versie wil ik sowieso niet, voorvork moet voor mijn rijstijl perfect voorspelbaar zijn en dat is een brain uiteraard niet.
Hoe ervaar jij de 3 veringsstanden op jouw Spark?
Ik denk nu aan de Spark 900 Pro (XTR/XT/SID RL3) :-k
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Waar zitten de Epic rijders?

Bericht door madskatingcow »

Flip FSR schreef:Hoe ervaar jij de 3 veringsstanden op jouw Spark?
Ik denk nu aan de Spark 900 Pro (XTR/XT/SID RL3) :-k
Aanvankelijk dacht ik dat het continu switchen zou zijn met de lockout en dat een Brain op dat vlak een straat voorsprong had. In de praktijk rijd ik 80% van de tijd op de middenstand, 15% volledig open en zelden gelockt (5% zou al veel zijn).
Een Brain keert altijd terug naar de gesloten stand, waardoor je eigenlijk met een hardtail op pad bent die de grotere klappen opvangt waarbij toch altijd een initiële schok nodig is om de vering te activeren. Allemaal goed en wel als je nog fris bent, maar als je na 100km nog bulten en putten te verwerken krijgt mat de Brain doordat hij altijd terug geblokkeerd is zijn rijder juist af. Bij de Spark zet ik de demper dan volledig open en is het gewoon blijven zitten in het zadel en cruisen, zoals in je meest comfortabele sofa.

Nu heeft Specialized hard gewerkt om bij de Brain vork de eerste 20mm 'vrij' te maken, waardoor kleine oneffenheden meteen gefilterd worden en je pas na 20mm tegen het Brain platform aankomt, voor bijvoorbeeld de sprint. Bij de achterdemper idem. Met andere woorden : ze hebben een gewone demper proberen nabootsen ... wat is het nut dan nog? Een hendeltje minder aan het stuur?

Het enige grote voordeel aan de Epic tov de Spark is 2 drinkbushouders, dit geld ook voor de Orbea Oiz.

Je mag altijd is komen testrijden, ik heb een medium Spark 2019 WC N1no met Eagle AXS.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Waar zitten de Epic rijders?

Bericht door Flip FSR »

Dat van die 20mm had ik gelezen in reviews idd. Maar dat lijkt me idd ook niet de oplossing. Mijn huidige Brain demper gaat eigenlijk vrij soepel in "veringmodus", de dempers na 2008 (heeft mijn vrouw) vind ik al heel wat slechter werken eerlijk gezegd, blijft veel minder lang geopend dan de mijne, dus echt enkel voor een paar wortels om ddaarna opnieuw dicht te gaan een van voor af aan te beginnen.
Bedankt voor het aanbod van de testrit maar dat moet de dealer maar toelaten als hij wil verkopen, ik heb denk ik een L nodig (1m78) maar dat moet ik eens juist opmeten :wink:
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Waar zitten de Epic rijders?

Bericht door madskatingcow »

Ik ben 1m77.5 en rijd met medium :drunk: Zadelhoogte is 74.6cm met XTR pedalen, of zoals nu 74.8cm met Look X-Track Race Carbon pedalen.
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Re: Waar zitten de Epic rijders?

Bericht door blubberduck »

madskatingcow schreef:

Een Brain keert altijd terug naar de gesloten stand, waardoor je eigenlijk met een hardtail op pad bent die de grotere klappen opvangt waarbij toch altijd een initiële schok nodig is om de vering te activeren. Allemaal goed en wel als je nog fris bent, maar als je na 100km nog bulten en putten te verwerken krijgt mat de Brain doordat hij altijd terug geblokkeerd is zijn rijder juist af. Bij de Spark zet ik de demper dan volledig open en is het gewoon blijven zitten in het zadel en cruisen, zoals in je meest comfortabele sofa.

Nu heeft Specialized hard gewerkt om bij de Brain vork de eerste 20mm 'vrij' te maken, waardoor kleine oneffenheden meteen gefilterd worden en je pas na 20mm tegen het Brain platform aankomt, voor bijvoorbeeld de sprint. Bij de achterdemper idem. Met andere woorden : ze hebben een gewone demper proberen nabootsen ... wat is het nut dan nog? Een hendeltje minder aan het stuur?
Sorry, maar uw ervaringen zijn met een 2014 en zijn al lang achterhaald en zo "spantaans" zoals je aangeeft is de werking vd brain van de modellen 2005-2010 - en ofwel stond je braindemper nooit goed afgesteld op je gewicht.
al een tevreden en enthousiaste Epic rijder sedert 2007....tot heden :bounce:
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Waar zitten de Epic rijders?

Bericht door madskatingcow »

blubberduck schreef:Sorry, maar uw ervaringen zijn met een 2014 en zijn al lang achterhaald en zo "spantaans" zoals je aangeeft is de werking vd brain van de modellen 2005-2010 - en ofwel stond je braindemper nooit goed afgesteld op je gewicht.
Elk zijn mening, ik heb ruim voldoende ervaring (18 jaar ondertussen) om een fiets correct af te stellen.
blubberduck schreef:al een tevreden en enthousiaste Epic rijder sedert 2007....tot heden :bounce:
Heb je zelf al is met wat anders gereden? Zo te lezen niet? Hoe kan je dan een vergelijking maken... ?
Plaats reactie