Aankoop mountainbike

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
elwizzy
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: di 04 nov 2008 21:26
Rijdt met: Ridley X-Ride

Aankoop mountainbike

Bericht door elwizzy »

Hoi hoi,

Na jaren op een cyclocrosser te hebben gereden, heb ik besloten om een mountainbike aan te schaffen.
Heb mezelf al even geïnformeerd op internet en tot de conclusie gekomen dat een hardtail wellicht ideaal is voor mij (Ik ben van plan om vooral in België rond te toeren al zal ik jaarlijks ook wel een of meerdere ritten in het buitenland doen zoals dit jaar in de Alpen).

Mijn budget ligt rond de €1000 en voorlopig liet ik mijn oog vallen op de Canyon Grand Canyon AL SL 7.0: https://www.canyon.com/nl-be/mountain-b ... quantity=1

Canyon heeft ook een versie die onder de €1000 duikt, maar het voorvork betrouw ik niet zo goed:
https://www.canyon.com/nl-be/mountain-b ... be=RD%2FBK

Voorlopig kijk ik naar Canyon omdat ik al een koersfiets heb van hen en hier prijs/kwaliteitsgewijs heel tevreden van ben. Ook hun mountainbikes zijn, denk ik voor die prijzen, goed tot zeer goed afgemonteerd.

Hebben jullie als meer ervaren bikers, waardige alternatieven voor mij?

PS: het sleutelen aan de fiets is geen argument voor mij, daar ik dit steeds zelf doe.

Bedankt
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Aankoop mountainbike

Bericht door dirkdierickx »

Ik heb een paar vrienden die canyon mtb's hebben en die zijn er heel tevreden over.
elwizzy
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: di 04 nov 2008 21:26
Rijdt met: Ridley X-Ride

Re: Aankoop mountainbike

Bericht door elwizzy »

Hoi,

Na een lange zoektocht kwam ik uit bij deze fiets Trek X-Caliber 9 voor €799 (https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 9/p/23165/" onclick="window.open(this.href);return false;). Is dit een koopje, goede fiets?Adviesprijs is iig een stuk hoger en ook de configuratie is denk ik niet slecht.

Wat denken de kenners?
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Aankoop mountainbike

Bericht door dirkdierickx »

zeer goeie beginners mtb, ben zelf ook gestart met (het vorig model) x-calibre.
en met zo'n mooie korting zou ik niet twijfelen.
Ward81
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 05 nov 2012 21:48
Rijdt met: Stumpy, ne zwarten

Re: Aankoop mountainbike

Bericht door Ward81 »

Ik zou niemand zijn advies aannemen en eens gaan testen. Iedereen heeft een andere voorkeur en je kan alleen voor jezelf beslissen of dit een fiets perfect is die aan jouw noden voldoet. Dit is een hardtail XC racefiets waarmee je comfort opoffert voor snelheid. Daar is niets mis mee uiteraard maar besef dat wel.
Ook bij Canyon kan je testen, en via de outlet kan je soms ook licht gebruikte fietsen of overjaarse modellen kopen met de volledige garantie.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Aankoop mountainbike

Bericht door dirkdierickx »

klopt, maar als nieuwe, beginnende mtb'er heb je absoluut geen id waar je allemaal naar moet kijken, wat voor soort mtb je het leukste gaat vinden etc.
ik heb mij toen een degelijke ht mtb aangekocht (de xcalliber) en na een tijdje heb je al wat meer een id. met een testrit in de fietswinkel is het niet meer dan even het blokje om, het enige dat je dan weet is of die goed zit en rijdt.
Ward81
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 05 nov 2012 21:48
Rijdt met: Stumpy, ne zwarten

Re: Aankoop mountainbike

Bericht door Ward81 »

dirkdierickx schreef:klopt, maar als nieuwe, beginnende mtb'er heb je absoluut geen id waar je allemaal naar moet kijken, wat voor soort mtb je het leukste gaat vinden etc.
ik heb mij toen een degelijke ht mtb aangekocht (de xcalliber) en na een tijdje heb je al wat meer een id. met een testrit in de fietswinkel is het niet meer dan even het blokje om, het enige dat je dan weet is of die goed zit en rijdt.
Dat heb je goed aangehaald. Een testrit is voor mij niet even rond de parking gaan maar een echte MTB rit doen. Anders kan je inderdaad geen oordeel vellen. Verschillende winkels bieden dit aan, soms voor een kleine vergoeding. Ideaal is de Happy Bike Days in Houffalize rond eind april, dan kan je van de ene op de andere MTB springen en hetzelfde parkoers doen. Als je in groep gaat rijden kan je altijd eens vragen om van fiets te wisselen. Je zal verschieten hoeveel verschil je opmerkt. Zelf met dezelfde fiets zal de stuurpen, de breedte van het stuur, zadel, veringsinstellingen, banden, bandendruk etc een groot verschil geven in rij ervaring.
Plaats reactie