Orbea Oiz TR 2019

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Roovie
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: za 29 aug 2009 19:23
Rijdt met: Scott Scale 40 2009
Contacteer:

Orbea Oiz TR 2019

Bericht door Roovie »

Heeft er iemand ervaring met de Orbea Oiz Tr van 2019?
https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/mou ... -m10-tr-19

Ben benieuwd naar de ervaringen/meningen over deze fiets...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door Free_ltd »

De 2019 niet, maar 2 vrienden van mij hebben de 2017 en die zijn er zeer lovend over.
bervoets
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 17 okt 2016 12:19

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door bervoets »

Ben ook benieuwd naar deze fiets.
Zijn de 2020 modellen al leverbaar?
Waar zou je deze kunnen testen ?
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door rasmazzer »

Volg dit ook even mee.
Heb dit artikel gelezen: https://www.vojomag.nl/eerste-test-orbe ... e-kies-je/

Doet me toch zeer hard twijfelen tussen het XC - type (waar ik vroeger zonder nadenken direct voor zou kiezen) en het TR - type.
Het extra gewicht valt precies redelijk goed mee en meer veerweg en dropper-post zijn wel leuke extra's.

Heb de vraag gesteld aan Orbea wanneer er 2020 OIZ versies uitkomen. Weet niet of ze de M30 en M50 nog gaan opnieuw uitbrengen of een goedkopere versie uitbrengen van het nieuwe 2019 frame.
Zazoo
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: di 24 aug 2010 18:21
Rijdt met: 2013 Specialized Stumpjumper HT alu comp 29

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door Zazoo »

Dit topic volg ik ook even. Zou me tegen volgend seizoen een fully willen aanschaffen waarmee ik goed mee uit de voeten kan op parcours zowel in Vlaanderen, Ardennen tot het stevigere werk zoals Vogezen. Rij graag marathons maar accent ligt niet op snelheid maar vooral op plezier, vooral dan in de technische passages. Hoe meer technisch dalen hoe liever. Momenteel rij ik met een alu XC 29er hardtail maar ik merk dat ik regelmatig aan de limieten van mijn fiets zit.

Eerste idee was een lichte XC-fully en deze dan voorzien van een dropper. Maar zowel deze Orbea OIZ TR als de Specialized Epic Evo lijken mij het geknipte speelgoed voor wat ik op zoek naar ben.
joeke
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 20:16
Rijdt met: Granville HTi, Orbea Occam 29

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door joeke »

Hallo,

Ik heb vernomen dat de 2020 versie sowieso met 120mm veerweg komt.
Verder nog even wachten.

Ik vermoed niet dat er veel zal veranderen aan het kader. Daardoor zou de 2020 vrij snel beschikbaar kunnen zijn.

Groetjes,

Joeke
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door rasmazzer »

Heb van fietshandelaar gehoord dat mid augustus de nieuwe versies zullen openbaar worden voorgesteld.

De m50 en m30 met ouder kader gaan ertussen uit. Ze gaan een versie met eenvoudigere afmontage uitbrengen en ook een alu variant van het nieuwe kader als instapmodel.

Dit jaar veel problemen geweest met de levering van de OIZ reeks waardoor er praktisch geen stockoverschot is en dus de 2019 koopjes zullen beperkt zijn.
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door rasmazzer »

De 2020 modellen staan op de website van Orbea. Het OIZ gamma is nog verder uitgebreid met o.a. aluminium instapmodellen, tussenmodellen met alu link en het hogere (lichtere) segment met fiberlink.

Precies ook overgestapt van Mavic naar DT Swiss velgen.

Ook lijkt de TR versie met 120mm veerweg en dropper frequenter voor te komen in het gamma.
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door rasmazzer »

Hoe meer ik lees over 100mm VS 120mm of in dit geval XC vs TR hoe moeilijker beslissen wordt. Denk dat die 120mm zeker handig is tijdens een Ardennen marathon, maar gezien het door de weeks getrain in de vlakke bossen en de toertochten in de buurt met gemiddeld 500hm is een lichtere XC misschien een logischere keuze.
bervoets
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 17 okt 2016 12:19

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door bervoets »

Is er veel verschil in geo tussen 100 en 120 ?
Wel knappe velokes...
Plaats reactie