Forumoverzicht Productinfo Welke bike geniet de voorkeur? Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


jurgen stich Mountainbiker

Berichten: 62
Oke dus eens terug laten afstellen.
En ondertussen verder blijven rondzoeken.
Ik zie op 2de hands soms leftys passeren zijn die even degelijk of verslijt dit sneller ?
En in jullie visie voor wat ga je best een alu of een carbon ?
Ik durf best wel stevig door te gaan met mijn fiets (jumpen,enz) zijn alu dan niet sterker ?
En voor wat ga je best een hardtail (heb ik nu) of een full suspension ?
Is er ook zo iets als een beste petiode om er eentje te kopen ?
Ik verjaar in oktober en wou mijn spaarpot voor die fiets dan wat laten aandikken om daarna er eentje te kopen

dirkdierickx Mountainbiker

Berichten: 104
Mijn bike: Trek XCaliber 8 / YT Jeffsy 27 AL Comp
jurgen stich schreef:
Oke dus eens terug laten afstellen.
En ondertussen verder blijven rondzoeken.
Ik zie op 2de hands soms leftys passeren zijn die even degelijk of verslijt dit sneller ?
En in jullie visie voor wat ga je best een alu of een carbon ?
Ik durf best wel stevig door te gaan met mijn fiets (jumpen,enz) zijn alu dan niet sterker ?
En voor wat ga je best een hardtail (heb ik nu) of een full suspension ?
Is er ook zo iets als een beste petiode om er eentje te kopen ?
Ik verjaar in oktober en wou mijn spaarpot voor die fiets dan wat laten aandikken om daarna er eentje te kopen


er is niets mis met alu, zo bespaar je nog een aardige duit. carbon fietsen zien er wel mooier uit, vind ik, maar dat is ook weer helemaal subjectief (al mijn mtb's zijn alu).
ht vs fully, hangt ook veel af van wat voor soort parcours je rijdt, ik vind het fijner om met een fully te rijden, zeker naarmate het allemaal wat ruiger wordt. fullies zijn natuurlijk ook wel een pak duurder.

jurgen stich Mountainbiker

Berichten: 62
dirkdierickx schreef:
jurgen stich schreef:
Oke dus eens terug laten afstellen.
En ondertussen verder blijven rondzoeken.
Ik zie op 2de hands soms leftys passeren zijn die even degelijk of verslijt dit sneller ?
En in jullie visie voor wat ga je best een alu of een carbon ?
Ik durf best wel stevig door te gaan met mijn fiets (jumpen,enz) zijn alu dan niet sterker ?
En voor wat ga je best een hardtail (heb ik nu) of een full suspension ?
Is er ook zo iets als een beste petiode om er eentje te kopen ?
Ik verjaar in oktober en wou mijn spaarpot voor die fiets dan wat laten aandikken om daarna er eentje te kopen


er is niets mis met alu, zo bespaar je nog een aardige duit. carbon fietsen zien er wel mooier uit, vind ik, maar dat is ook weer helemaal subjectief (al mijn mtb's zijn alu).
ht vs fully, hangt ook veel af van wat voor soort parcours je rijdt, ik vind het fijner om met een fully te rijden, zeker naarmate het allemaal wat ruiger wordt. fullies zijn natuurlijk ook wel een pak duurder.

Oke
Voor mij is dit dus momenteel nog de twijfel.
Ik rij in bos,veld soms pacours met kleine jumpjes en de mijnteril van winterslag tja voor wat ga je dan best ht omdat die meer alround is ?
Ik zie al aardig wat interessant op 2de hands .
Maar binnen die prijzen zie je vanalles van carbon ,alu en van 26 ,27'5 ,29 inch passeren ook kabelrem tot schijfrem .
En lefty wat is daarvan zijn die even stevig ? Is dit duurder als het vervangen moet worden ?
Dus de vraag blijft dan voor wat opteer je het best in jullie visie ?
Voor een alround rijder zoals ik

theguy Mountainbiker

Berichten: 83
jurgen stich schreef:
dirkdierickx schreef:
jurgen stich schreef:
Oke dus eens terug laten afstellen.
En ondertussen verder blijven rondzoeken.
Ik zie op 2de hands soms leftys passeren zijn die even degelijk of verslijt dit sneller ?
En in jullie visie voor wat ga je best een alu of een carbon ?
Ik durf best wel stevig door te gaan met mijn fiets (jumpen,enz) zijn alu dan niet sterker ?
En voor wat ga je best een hardtail (heb ik nu) of een full suspension ?
Is er ook zo iets als een beste petiode om er eentje te kopen ?
Ik verjaar in oktober en wou mijn spaarpot voor die fiets dan wat laten aandikken om daarna er eentje te kopen


er is niets mis met alu, zo bespaar je nog een aardige duit. carbon fietsen zien er wel mooier uit, vind ik, maar dat is ook weer helemaal subjectief (al mijn mtb's zijn alu).
ht vs fully, hangt ook veel af van wat voor soort parcours je rijdt, ik vind het fijner om met een fully te rijden, zeker naarmate het allemaal wat ruiger wordt. fullies zijn natuurlijk ook wel een pak duurder.

Oke
Voor mij is dit dus momenteel nog de twijfel.
Ik rij in bos,veld soms pacours met kleine jumpjes en de mijnteril van winterslag tja voor wat ga je dan best ht omdat die meer alround is ?
Ik zie al aardig wat interessant op 2de hands .
Maar binnen die prijzen zie je vanalles van carbon ,alu en van 26 ,27'5 ,29 inch passeren ook kabelrem tot schijfrem .
En lefty wat is daarvan zijn die even stevig ? Is dit duurder als het vervangen moet worden ?
Dus de vraag blijft dan voor wat opteer je het best in jullie visie ?
Voor een alround rijder zoals ik


Niet twijfelen en vooral resoluut voor een 29er gaan. Ik ben ook 1m82 en rij al 1,5 jaar met een 29er (maat large maar je kan ook binnenbeen lengte meten en omreken naar framehoogte wat eigenlijk de afstand is tussen top zadelbuis en center trapas). Wat een verschil! Je maakt met een 29er gewoon veel meer vaart in ALLE omstandigheden want het verschil (tss 29er en 26") op vlak van bochtenwerk is voor mij zo goed als onbestaande. Mocht ik een fully kopen zou het zeker ook een 29er zijn (en geen 27,5"). Mijn carbon is zeker even stevig als een alu want dat heb dat ding al redelijk doen afzien (2500km met huidige carbon, vorige 29er was alu). Maar voor uw budget zal het een alu zijn (alhoewel een carbon al veeeel goedkoper is geworden dan in de beginjaren).
Verder kies je beter voor een boost frame (nieuwere standaard dropout van de wielen, dus met bredere naaf en dus grotere aslengte). D.w.z 110mm voorwiel i.p.v. oude 100mm en 148mm achterwiel i.p.v. 142mm. Boost wielen komen met steekassen (dus dikke assen die moeten ingeschroefd worden) i.p.v. de veel gebruikte quickrelease snelspanners.
Ook beter een frame kiezen dat een tapered balhoofd heeft (dus niet recht maar een grotere diameter onderaan het balhoofd; alle nieuwe fietsen hebben dit) want non-tapered voorvorken zijn als maar moeilijker te vinden.

Schijfremmen (hydraulisch) zijn zo goed als standaard en zijn tegenwoordig goedkoop voor goeie kwaliteit want ik heb de goedkoopste Shimano's (60€ per paar zonder schijven https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-disc-brake-br-m365-front-with-b01s-resin-533089) en het is het enigste onderdeel waar tot nu toe 0,0 problemen mee gehad heb (buiten de schijf vooraan die eens een kwalijke duw gekregen heeft). Gewoon een Shimano ontluchtingskit (is heel simpel zelf te doen) bij kopen en je moet er nooit meer voor naar een specialist. Ook blokjes voor deze remmen zijn ook heel goedkoop, simpel te vervangen en gaan lang mee.

Ik heb m'n XT groep op mn nieuwe fiets onmiddellijk vervangen door Sram Eagle (GX) en ik heb het me nog niet beklaagd (alhoewel Sram ook slechte punten heeft). Sram schakelt beter dan Shimano en dat is inherent aan Sram vanwege het ontwerp van de achterste derailleur. Dankzij die 12 kronen achteraan (=Sram Eagle en dat werkt heel goed!) heb je vooraan maar één tandwiel meer nodig en dat ik weeral iets minder dat kan defect raken (en geen chain suck meer in het slijk!!). Wel jammer dat Sram iets duurder is in combinatie met een nieuwe fiets. Shimano is ondertussen ook net op de markt gekomen met een XT en SLX 12x groep en aan de reviews te zien werken deze ook redelijk goed. Als je Shimano wil kies je beter minimum SLX (of hoger).

Voor een degelijk voorvering betaal je veel geld maar als je het budget vriendelijk wil houden (zeker tweedehands vanwege onderhoudskosten en vinden van onderdelen) ben je het beste af met een Rockshox (tegenwoordig is 100mm travel de standaard voor een hardtail). Vanaf Rockshox Reba heb je een merkelijk lichtere voorvork en deze kan uit elkaar gehaald worden zonder speciale tools. De enige speciale tool voor Rockshox dat je nodig hebt en kan gebruiken van een specialist is de speciale Rockshox pomp om de veering op druk te zetten volgens je eigen gewicht (en voorkeur). De RL uitvoering van Rockshox (met luchtkamer) is veel beter dan de TK (met veer ipv luchtkamer) van gelijk welk Rockshox model en Debon air bied meer comfort op kleine oneffenheden (modellen zonder Debon air kunnen makkelijk omgebouwd worden door een ander zuiger te steken aan de luchtkamer en volgens een review blijkt dat dit echt helpt).
Wil je een echt comfortabele vork dan kies je voor een Fox maar dat ligt buiten uw prijscategorie.

Voila, dit liep een beetje uit maar ik wil u vooral behoeden voor de aankoop van een 26"!

jurgen stich Mountainbiker

Berichten: 62
Hey bedankt voor deze info.
Het is een hele boterham maar ik heb hiermee verweg alle uitleg die ik nodig heb.
Nog even een bijkomend vraagje: zo een dropper zadel kan dat altijd nog geïnstalleerd worden ?

theguy Mountainbiker

Berichten: 83
jurgen stich schreef:
Hey bedankt voor deze info.
Het is een hele boterham maar ik heb hiermee verweg alle uitleg die ik nodig heb.
Nog even een bijkomend vraagje: zo een dropper zadel kan dat altijd nog geïnstalleerd worden ?


Een dropper kan er altijd nog op (de kabel van de dropper zit ofwel buiten ofwel in het frame dus wel de juiste dropper kiezen). Ik heb nog maar net een dropper geïnstalleerd op m'n hardtail (dit is atypisch op een hardtail; ik had nog plaats/gaten in het frame doordat ik geen derailleur heb vooraan) en dat was een shot in de roos tijdens mijn voorbije weekend in Duitsland (Eifel)! Droppers kan je krijgen in zo goed als alle buisdiameters (goedkoop en duur). Het was ook geen overdreven dure dropper want ik wilde vooral eens testen: https://www.bike-discount.de/en/buy/kind-shock-e20i-integra-seatpost-727653 .
Om terug te keren op die voorvork, als je graag technische afdaling doet (met veel drops, wortels en stenen) kan je eventueel gaan voor een voorvork met veerweg 120mm (dit heb ik mij beklaagd want ik heb de 100mm Rockshox Recon TK vervangen door een lichtere 100mm Rockshox Reba RL) maar dat kost natuurlijk centen want standaard zal je deze niet vinden op een hardtail. Probeer te weten te komen als een 120mm veerweg nog te doen is op uw hardtail. Voor de mijn fiets ben ik dit nadien te weten gekomen. De zitpositie zal hierdoor hoger maar natuurlijk ook comfortabeler zijn (zeer stijl klimmen wordt daardoor wel moeilijker).
Ik spreek hier vooral uit eigen ervaring en ik ben via opzoekingswerk, youtube en internetfora al veel te weten gekomen. Nog vragen?...shoot!

grtz!

jurgen stich Mountainbiker

Berichten: 62
Merci van alle duidelijke info.
Het enige dat ik graag nog weet is of die lefty's iets zijn ,ik heb er zo mijn bedenkingen bij maar heb ze al een paar keer op 2de hands zien passeren

janssis werner Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 467
Mijn bike: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3
Dat zijn degelijke vorken maar denk dat je best bij uw budget daar niet voor gaat. Deze staan op duurdere modellen en kosten ook meer voor een onderhoud en alles is er op afgesteld.

theguy Mountainbiker

Berichten: 83
janssis werner schreef:
Dat zijn degelijke vorken maar denk dat je best bij uw budget daar niet voor gaat. Deze staan op duurdere modellen en kosten ook meer voor een onderhoud en alles is er op afgesteld.


correctie ivm eerdere post: TK=turn key en RL=remote lock. Heeft dus niets te maken met lucht of veer. Alleen de goedkoopste Rockshox vorken kunnen blijkbaar aangeduid met coil of solo air (30 en Recon). Vanaf de Judy kon ik geen 'coil' versie vinden....maar '...air' is dus beter.
Idd. Meer dan 300€ voor een nieuwe vork is veel maar bvb. een Recon RL 29er is ook nog duur maar het scheelt 100€. Ik heb net even gezocht en kan geen Recon vinden in boost versie. Alleen boost vanaf Judy?
BTW: Een service kit (alle dichtingen voor groot onderhoud) voor bvb. een Reba RL kost 20€. Geen idee hoeveel de olie kost maar tzal ook niet veel zijn want je hebt van beide soorten maar een heel klein beetje nodig (onderste poten 5ml per poot). Dus de materialen voor een revisie zijn niet duur maar werkuren wel als je dit laat doen. Geen idee hoeveel een specialist hier voor aanrekent.
Dus een 2dehands aan scherpe prijs kan een optie zijn.

Grtz

BTW2: Er bestaan ringen (onderste ring) om een rechte buis van de vork (1 1/8") in een tapered stuurbuis van het frame (1 1/8" bovendiameter, 1 1/2" onderdiameter) te steken. Dat zat op de vork die ik onmiddellijk heb doorverkocht, dus het bestaat. Die dingen zijn wel moeilijk te vinden https://www.chainreactioncycles.com/mobile/hope-pick-n-mix-headsets-bottom-cup/rp-prod70727?utm_source=affiliate-window&utm_medium=affiliates&utm_campaign=Bike%2BHub&utm_term=Hub%2BOnline%2BMedia&utm_content=Communities%2B%2526%2BUGC&awc=2698_1564503751_53e0a32673447fc15882f7983f59f8d8.
Het omgekeerde; de onderste ring om een tapered buis van de vork een rechte non-tapered stuurbuis van het frame te monteren; kan je overal kopen.
Ook zorgen bij het kopen van een 2dehands voorvork dat de buis nog lang genoeg is om in jouw frame te monteren want een nieuwe vork wordt na de eerste montage ingekort naar de juist lengte! Dit wil zeggen meten en extra rekenen voor de jouw stuurpen+extra spacers indien nodig.

jurgen stich Mountainbiker

Berichten: 62
Wow weer een hele boterham aan uitleg.
Maar zeer leerrijk.
Bedankt voor de info

VorigeVolgende

Keer terug naar Welke bike geniet de voorkeur?