hardtail als beloning?!

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sn33ky
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 13 feb 2012 16:14
Rijdt met: Cube LTD 3
Contacteer:

hardtail als beloning?!

Bericht door sn33ky »

Mountainbikers. Ik kom er niet uit, of beter gezegd ik ben nog niet zeker in mijn keuze, En misschien kunnen jullie dit een beetje sturen door jullie argumenten, opmerkingen, advies, etc.

Momenteel rijd ik nog met een Cube Reaction HPA (16 inch) van de jaren stilletjes. Volledig XT afgemonteerd met een aluminium frame, 26" Banden, 30 versnellingen en geen clickpedalen... ahmmmm... "shame on me!".
Tijd dus voor een degelijke upgrade, en als beloning dat ik daar zolang mee heb rondgereden.

Eisen:
- Carbon Frame. Waarom weet ik eigenlijk nog niet. gewicht? stijfheid? hip?
- 12 versnellingen. Meestal ben ik te vinden in Noord-brabant (NL) of kempen (BE) en daar zijn er weinig beklimming . Mis ik zo toch snelheid? Weinig onderhoud? wat als ik naar de Ardennen ga (1x per jaar) kom ik dan in de problemen?

Dit zijn de mountainbikes die ik momenteel heb geselecteerd (Ja, ik heb ook al vast wat gedaan):
" onclick="window.open(this.href);return false;
  • Bulls Bushmaster SL 29" 2019
  • Orbea Alma m25 19 < Uiteindelijke keuze
  • Cube Reaction C:62 Race (Eagle)
  • Scott Scale 910
Standaard word de Orbeya Alma m25 i9 geleverd met Shimano M500 remmen, maar voor 149 euro extra zet je er XT remmen op. Goede investering?
Ik weet niets van wielen, balhoofden, stuurpennen, etc. Dus geen idee of ik misschien die upgrade van de remmen beter laat en voor dezelfde prijs de wiels(l)et upgrade van Mavic Crossmax TL 6-Bolt naar een Mavic Crossmax Elite TL 6-Bolt.

Nog dingen waar jullie aan denken waar ik iets aan heb? Naast het feit dat het ventje het zelf zal moeten doen (clickpedalen zullen het meeste helpen... "i know!".

Bedankt alvast
Laatst gewijzigd door sn33ky op di 16 apr 2019 22:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: hardtail als beloning?!

Bericht door kevx »

Allemaal wel deftige fietsen die je in je lijstje hebt staan...

Je bent bereid om 150euro bij te leggen voor de Orbea ivm de remmen.

Dus je budget is ong 3000euro denk ik dan?

Dan zou ik eens kijken naar die Canyon Exceed 8.0
Volledig x01 eagle, sid rlc, carbon wielen...
Gebruikersavatar
sn33ky
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 13 feb 2012 16:14
Rijdt met: Cube LTD 3
Contacteer:

Re: hardtail als beloning?!

Bericht door sn33ky »

Jammer genoeg valt het merk CANYON af omdat deze nergens te koop is bij een fietsenhandelaar. Maar was inderdaad nog een betere keuze geweest! Goed gevonden, maar helaas.

Maximum bedrag zit op €3.000,- maar liever €2.500,-, dus er tussen is ook goed ;)

Bij de prijs van de Orbeya heb ik reeds de XT brakes bijgeteld. Normaal kost de Orbeya Alma m25 i9 €2.599,-. Met de €150,- exta dus €2.748,-.

Is het trouwens bij mountainbikes zonder front derailleur te doen om baanbandjes er onder te leggen, en nog degelijke snelheden te halen op rechte stukken. Of moet ik dan echt wel naar een 2x of 3x ipv 1x. Momenteel doe ik dit ook bij mijn 26" oldie voor Woon/Werk verkeer, maar haal dan graag een snelheid van 30/35 gemiddeld.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: hardtail als beloning?!

Bericht door Mister No Chaïn »

Qua specs zijn het 4 mooie fietsen maar het is wel duidelijk dat Orbea en zeker Scott met véél lichtere componenten werken. Als de gewichten kloppen 1,7kg tussen de Scott en Bulls, jawadde. Door Bulls en Cube zou ik zo al een streep trekken.
Qua geometrie heeft de Scott een langere reach, 1,3cm (in mijn maat :)). Balhoofd scheelt maar 0.5cm. Dat is uiteraard een persoonlijke keuze, zelf zie ik me dan eerder de Scott kiezen.

Ideaal is het niet als je constant op je 10 moet rijden dus kleiner als 34t zou ik dan toch niet kiezen. Op 34x12 rijd je bij 90 omwentelingen toch al 35 per uur. Als je kruissnelheid 30a35 rijd naar je werk zal je wel geen schrik moeten hebben om overal boven te rijden met 34x50 als lichtste versnelling. Zelfs een 36 moet mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: hardtail als beloning?!

Bericht door kevx »

30 35 gemiddeld zal wel wa overdreven zijn zeker? En dan nog op flats?

Sowieso voor 1 blad vooraan kiezen... en idd miss een 36t of 38t blad bijkopen. Wisselen naargelang parcours.

Als je je gedachten op die Orbea hebt gezet moet je maar voor die gaan. In die prijsklasse zit je altijd wel goed met wat je krijgt.
Gebruikersavatar
sn33ky
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 13 feb 2012 16:14
Rijdt met: Cube LTD 3
Contacteer:

Re: hardtail als beloning?!

Bericht door sn33ky »

Zo, op jou advies staat er nu een streep/italic door de Bulls en de Cube. Ook al rijd ik nu een Cube ;)

Ik ben een klein ventje van maar 1m62cm dus veel "reach" zit er waarschijnlijk niet op ;) en van ballhoofden heb ik al helemaal geen kaas gegeten :-k .
Heb je goed leesmateriaal voor dat te leren wat dat "reach" en en "balhoofdafmetingen" betekenen in de MTB wereld?

Onderstaande de link naar de geometrie tussen de 2 fietsen (Small 29") die nu nog overblijven. Wat is de beste voor mijn lengte? Of is het verschil te klein om daar een keuze op te maken? Of moet ik er nu de meetlat gaan bijhalen voor mijn keuze te bepalen?
" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook mooi dat ik niet te laat ga komen op mijn werk met een x1 verzet :) gelukkig zijn mijn beenspieren goed, en merk ik dat ik tegenover andere mede-mountainbikers meestal op een hoger verzet sta (minder omwentelingen voor zelfde afstand, als dat hoger is) dus ook heuvels in de ardennen zouden moeten lukken.

Alvast bedankt voor jullie super goed en degelijk advies!

En tussen 30-35 is wat strava me verteld (op asvalt en baanbandjes)... geen flats, wel opgepomte bandjes natuurlijk :wink:

EDIT: Keuze gemaakt. Zal de Orbea Alma M25 19 worden
Plaats reactie