Niner vs Bergamont, XC vs Trail

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Niner vs Bergamont, XC vs Trail

Bericht door Free_ltd »

Het begint te dagen om een stapje hoger te schakelen met fiets en dus overweeg ik om de Spark te gaan vervangen door iets anders. Ik weet dat er veel keuze is, maar ik ben zeer tevreden van mijne LBS en zou dus ook graag bij hem kopen. Dus desondanks Canyon op een paar km van mijn deur zit, word het dat niet :lol:

Ik rij dus al een aantal jaren XC modellekes rond het Leuvense en heb eigenlijk nog nooit veerweg tekort gekomen. Een paar maanden geleden een clinic in Spa gedaan en ook daar kwam ik geen veerweg te kort, maar lag het fungehalte wel wat hoger waardoor ik toch mss wel een trail overweeg. Enige dat ik in Spa echt mistte was een dropper :lol: Nu, ik heb niet zo direct de intentie om jaarlijkse een x aantal keren naar de ardennen te trekken.

Nu mijne LBS doet Merida (koud), Scott (lauw), Bergamont (warm), Niner (heet) en Mondraker (koud). Nu is het mss stiekem een beetje een droom om een Niner te hebben. Dus zat ik al ruimte tijd ermee in mijn hoofd om als volgende de RKT te nemen, maar heb ik één van de laatste overjaarse kaders langs mijn neus zien gaan door te lang te twijfelen :lol:
Voetnoot: tussen haakjes is mijn gevoel bij het merk en hun fully modellen :lol:

Nu zit ik dus met volgende in mijn hoofd:
1. Niner RKT (XC) met 100mm, maar de LBS zegt dat hier ook wel een 120mm in kan
2. Niner JET (trail)
3. Bergamont Contrail Elite (trail) https://www.bergamont.com/global_it/pro ... rail-Elite" onclick="window.open(this.href);return false;

Was dus eens gaan neuzen op de site van Bergamont en deze vind ik wel bangelijk in die kleurstelling. Echter is Bergamont nog niet zo heel bekend en weet ik het zo niet. Ik krijg het warmer van Niner :lol: Die gaan wellicht wel een beetje duurder zijn dan deze Bergamont.
Bergamont heeft ook een XC fully, maar die heeft, raar maar waar, nog geen boost :roll:

Ik lees wel dat een trail ietsje zwaarder is en dus trager, maar is dit een hindernis of verwaarloosbaar? We rijden vaak ook TT's en ik ga nooit voor de beste Stravatijd, maar rij lekker mijn eigen tempo waarop ik mij goed voel.

Wat is jullie mening zo een beetje? :lol:
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Niner vs Bergamont, XC vs Trail

Bericht door KrisMaes76 »

Een trailbike is meer dan enkel wat meer veerweg, meer veerweg heb je vooral 'nodig' voor grotere drops en sprongen of hogere snelheid op ruw terrein.

De balhoofdhoek bvb, die veel slacker is, doet ook enorm veel en heeft me al meer dan 1 keer gered bij tricky afdalingen of misrekeningen bij drops ed.

Een trailbike zal op gewoon XC terrein wel trager zijn dan een XC racebak, maar alles hangt af van hetgeen jij het meeste waarde aan hecht natuurlijk.

Voor mij persoonlijk komt er geen nieuwe XC bike meer, enkel nog trail of enduro bike.

En op gewoon pattatteveld heb ik ook al PR's gereden met mn trailbike tov de XC fully
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Niner vs Bergamont, XC vs Trail

Bericht door Free_ltd »

Ik ben nu niet bepaald de snelste en heb ook niet het meeste in de benen zitten. Dus ga ik met de trail toch wat harder mogen trappen, maar vraag me af of dat in die mate niet verwaarloosbaar is? Heb schrik dat ik wat meer moet gaan bijpersen om met de mannen mee te rijden. Maar die Bergamont is bv 12,7kg terwijl mijne Spark iets van 12,5kg zou wegen. En de Bergamont is met zijn Carbon wat stijver waarvan ze zeggen dat ge dan wat minder verliest op de trapkracht. Dus wss vergelijkbaar dan?

De Niner RKT (XC) zou volgens de LBS even goed met 120mm vork kunnen.

Het zal idd wel een pak leuker zijn, maar dan de vraag of ik het echt wel nodig heb daar ik nooit tot zelden naar de Ardennen trek. En bij ons zijn wel wat snelle afdalingen, maar heb niet het gevoel gehad dat ik iets te kort ben gekomen. Damn, toch moeilijk beslissen zo hé.

Het liefste zou ik ne XC en trail willen. Maar dan vooral ne trail met plus banden :lol: 1 x op gereden, en dat was ook zalig. Maar dan ga ik wss helemaal niet meer kunnen volgen met het groepje :lol:

Moest het de Bergamont worden, is het sowizo nen Trail. Enkel in geval van de Niner zal het tussen XC of Trail gaan, ofwel de XC met 120mm vork.

Moeilijk zo keuzes.

Desondanks die Bergamont mooi is en eigenlijk wel compleet de afmontage heeft die ik wil, is het wel een beetje een droom van Niner dat ik weer laat schieten :lol: Weet niet of ik met de Bergamont even blij ga zijn als met een Niner. En eens afgehaald, kan ik hem niet meer gaan ruilen :lol:
TopBike
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 16:55
Rijdt met: Open One+ & Open U.P
Contacteer:

Re: Niner vs Bergamont, XC vs Trail

Bericht door TopBike »

Ik heb een klant RKT afgelopen zomer voorzien van een 120mm vork ipv de 100mm en die was er zeer over te spreken ...
Net dat tikkeltje dat hij ervoor miste omschreef hij het.
Ook in een Open heb ik het al gedaan en ook daar mist het zijn effect niet.

Dus XC met "iets" meer lijkt me voor jou perfect !!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Niner vs Bergamont, XC vs Trail

Bericht door Free_ltd »

Dan mss ook eens in die richting denk dan.

Thanx.

Maar ga dit weekend toch maar eens ff zien op de opendeurdag van Scott als ik er geraak, want de BGM's staan er ook :lol:
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Niner vs Bergamont, XC vs Trail

Bericht door KrisMaes76 »

De banden doen ook veel aan de snelheid van een fiets en je moet niet perse naar de ardennen om van een trail bike te genieten. Zelfs in Gent doe ik er mn voordeel mee, hier zijn ook een paar stevige (maar korte) uitdagingen. Of bvb Bois de reves bij Bxl
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Niner vs Bergamont, XC vs Trail

Bericht door Free_ltd »

KrisMaes76 schreef:De banden doen ook veel aan de snelheid van een fiets en je moet niet perse naar de ardennen om van een trail bike te genieten. Zelfs in Gent doe ik er mn voordeel mee, hier zijn ook een paar stevige (maar korte) uitdagingen. Of bvb Bois de reves bij Bxl
En wat bedoeld ge precies met de banden? Type, breedtes?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Niner vs Bergamont, XC vs Trail

Bericht door _anonymus_ »

Kijk ook naar de geometrie en niet enkel naar hoe de fabrikant de fiets klasseert.

Ik zie bijvoorbeeld dat die Niner RKT (naar de huidige normen) een vrij steile balhoofdhoek heeft.
Als je alleen al hier naar kijkt, kan je al voorspellen dat deze fiets veel nerveuzer zal sturen dan andere XC-fully's.
Dat hoeft geen probleem te zijn als je op zoek bent naar een messcherp sturende XC-fiets, maar zoek je een fiets die op de grens tussen XC en trail en die vooral stabiliteit in snelle afdalingen geeft dan is dit niet de ideale keuze.

Als je de balhoofdhoek van enkele XC-fully's naast elkaar zet zie je dat daar al heel wat verschil in terug te vinden is:
Niner RKT: 71° met een 100mm-vork, 70° met een 120mm-vork
Scott Spark: 67.2°
Santa Cruz Tallboy 3: 68°
Specialized Epic: 69.5°
De Bergamont die je vermeldt wordt geklasseerd als een all-mountainfiets en heeft een balhoofdhoek van 67°, de Spark is een XC-fiets maar met een vrij radicale geometrie die hem op dat vlak al bij trailfietsen laat aanleunen. Een Scott Genius pusht dat dan weer nog verder en heeft een balhoofdhoek van 65°.

Balhoofdhoek zegt uiteraard niet alles, er is ook nog reach, seat tube angle...

Naar wat ik lees (eigenlijk nooit veerweg tekort gekomen, schrijf je) heb jij geen 'die-hard' all mountain-fiets nodig maar eerder een XC-fully met een wat progressievere geometrie (longer lower slacker) en een dropper. Die kan je dan nog gaan aanpassen aan je noden: ga je hypertechnische dingen in de Ardennen gaan doen leg je er dikke banden met veel grip op, wil je knallen om de lokale toertochten leg je er 2.2 banden met een goed bollend profiel op.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Niner vs Bergamont, XC vs Trail

Bericht door Free_ltd »

Die uitleg moet ik toch even bestuderen :lol:
Dat is wat nieuw voor mij en zo had ik het nog niet bezien.

Super technische dingen ga ik er niet mee doen. Ik vond het wel super leuk om die Clinic in Spa te doen en we gaan die volgend jaar nog eens doen, maar mss een trapje hoger. Dat is voor dit jaar ook het enige. We zeggen wel altijd om eens een weekendje de Ardennen in te gaan, maar het is er nog niet van gekomen. Dus kans bestaat dat dit eens 1 x in een jaar gebeurt.

Zoals in de eerste post vermeld zijn het vooral lokale ritjes rond Kortenberg en lokale TT's zoals Bertem, Oud-Heverlee, Overijse, Rillaar, Haacht, Holsbeek,... . Zitten wel wat hoogtemeters in, maar echte zware en technische afdalingen zitten daar vooral niet in.

Na hetgeen ik voorheen hier las, was ik eerder geneigd naar de RKT met 120mm vork, maar nu weet ik het alweer niet meer :lol: Ik heb nen hekel aan klimmen en in deze regio is het toch soms fel klimmen en dan is een lichte fiets natuurlijk beter :lol:

Ik moet sowizo nog een offerte krijgen voor de JET en de RKT van mijne LBS. Hij heeft het precies ewa druk voor de moment :lol:
Het geld heb ik er wel voor liggen, maar doet toch altijd pijn om zo een beslissingen te nemen. Dus als mijne moto nu nog snel verkocht is, dan doet dat al minder pijn en kan ik mss nog wat extraatjes nemen :lol: Gisteren toch al een bod gehad dat maar €500 onder mijn laagste prijs zat :lol:
TopBike
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 16:55
Rijdt met: Open One+ & Open U.P
Contacteer:

Re: Niner vs Bergamont, XC vs Trail

Bericht door TopBike »

Ik voorzie je graag van een offerte voor een RKT ;-)
Plaats reactie