Welke eerste mtb (16")voor mijn dochter van 3,5...

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Zitaki
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 03 okt 2008 09:19

Re: Welke eerste mtb (16")voor mijn dochter van 3,5...

Bericht door Zitaki »

Mijn zoontje heeft als 16" de Cube kid 160.
Is minder 'exclusief' maar wel tevreden van.
Heeft veel in het veld en bloso routes gereden.
Nu, wel speling op de ketting. Is door terug trap rem (torpedo) waardoor extra slijtage...

Ben momenteel aan het kijken voor een 20" en dat vind ik moeilijker.
Qua gewicht ben ik voorstander om geen geveerde vork te nemen.
Ook schijfremmen vind ik niet echt nodig.
Shifters en remmen moeten goed te bedienen zijn...
Voorlopig kijk ik naar Trek, Commencal, Cube , Orbea, Scott, ...

Early rider vind ik te duur zeker als ik voor een MTB kijk.
Om deze reden vallen dan ook lichtgewicht kampioenen Frogbikes en Woom af... (niet echt MTB)...

Iemand nog ideeën?
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Welke eerste mtb (16")voor mijn dochter van 3,5...

Bericht door dennisVO »

mijn zoon heeft een Commencal Ramones 16, en ondertussen heb ik in de kelder al een Ramones 20 klaarstaan voor hem.
gewone velgremmen, geen vering, geen shifters, gewoon basic en goed genoeg voor een 5jarige.

deze is het, check:
https://vimeo.com/109695342
Gebruikersavatar
Remmenlos
Mountainbiker
Berichten: 672
Lid geworden op: ma 09 jul 2007 12:10
Rijdt met: NineR AIR 9

Re: Welke eerste mtb (16")voor mijn dochter van 3,5...

Bericht door Remmenlos »

Kevin82 schreef:Is iemand die weet of er ook kinderfietsen op velofollies staan in Kortrijk?
Dan kan ik daar misschien eens kijken als dit het geval is.
Vorig jaar stond er standje van early rider .
Ik zou persoonlijk ook voor early rider gaan gewoon al omwille van het gewicht en de looks 8)
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Welke eerste mtb (16")voor mijn dochter van 3,5...

Bericht door Kevin82 »

Ja deze staat momenteel ook bovenaan mijn lijstje. Mijn vriendin vindt dat deze fiets wel meer oogt voor een jongen dan een meisje... Al geef ik hier weinig aandacht aan. De frog komt ook wel nog in aanmerking maar denk toch eerder aan de early rider.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Welke eerste mtb (16")voor mijn dochter van 3,5...

Bericht door Flip FSR »

Wel grappig te lezen dat jullie zoon/dochter "tevreden" is met zijn/haar fiets.
Ik denk niet dat een kind van 3-4 al bezig is met dingen zoals een goede zithouding of lichter frame.
Zoals Alain al zei is het enige dat telt de kleur, en eventueel een zitje voor de pop :lol:
Zelf heb ik twee dochtertjes, nu 4 & 6, ze fietsen heel graag en hebben gewoon een kinderfietsje, in roze kleur uiteraard, laat een kind een kind zijn is ons motto :wink:

Daarnaast kijk ik net zoals jullie uit naar de dag dat we samen met mtb's het bos in kunnen duiken en ik lees hier daarom graag mee. Maar ik geef ze nog enkele jaren...
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Welke eerste mtb (16")voor mijn dochter van 3,5...

Bericht door Kevin82 »

Flip FSR schreef:Wel grappig te lezen dat jullie zoon/dochter "tevreden" is met zijn/haar fiets.
Ik denk niet dat een kind van 3-4 al bezig is met dingen zoals een goede zithouding of lichter frame.
Zoals Alain al zei is het enige dat telt de kleur, en eventueel een zitje voor de pop :lol:
Zelf heb ik twee dochtertjes, nu 4 & 6, ze fietsen heel graag en hebben gewoon een kinderfietsje, in roze kleur uiteraard, laat een kind een kind zijn is ons motto :wink:

Daarnaast kijk ik net zoals jullie uit naar de dag dat we samen met mtb's het bos in kunnen duiken en ik lees hier daarom graag mee. Maar ik geef ze nog enkele jaren...
Ik denk dat je het een beetje fout inziet. Het gaat er bij mij om dat ze een fiets heeft die motiverend werkt om er op te willen fietsen ipv een fiets die ze amper vooruit kan duwen. Mijn dochter is bij de kleinere van haar klas waardoor het voor haar meer moeite zal kosten om een zware fiets vooruit te duwen dan een lichtere. Gezien er verschillen zijn van een kleine 6 kg tov 9kg. Niet dat ik de lichtste fiets wil. Ik wil gewoon een fiets waar ze zelf naar vraagt om te rijden en niet eentje waar we haar moeten op forceren om er toch maar eens mee te rijden. Ze heeft nu een loopfietsje en dat gaat goed dus zou ik het jammer vinden dat de overgang naar een gewone fiets zou tegenvallen.
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Welke eerste mtb (16")voor mijn dochter van 3,5...

Bericht door PeterG »

Wintersale 25% korting bij Early Rider, dit ter info
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Welke eerste mtb (16")voor mijn dochter van 3,5...

Bericht door Kevin82 »

Heb me zondag een early rider besteld. Ben nieuwsgierig naar het fietsje! Normaal wordt hij donderdag geleverd.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Welke eerste mtb (16")voor mijn dochter van 3,5...

Bericht door Flip FSR »

Kevin82 schreef:Ik wil gewoon een fiets waar ze zelf naar vraagt om te rijden en niet eentje waar we haar moeten op forceren om er toch maar eens mee te rijden. Ze heeft nu een loopfietsje en dat gaat goed dus zou ik het jammer vinden dat de overgang naar een gewone fiets zou tegenvallen.
No offence hoor, ieder zijn goesting ;)
Maar je hoeft je echt geen zorgen te maken, kids spelen graag en fietsen hoort daarbij. Het zijn eerder de papa's die gefrustreerd raken als ze denken dat hun kids de fiets te weinig gebruiken :drunk:
Gebruikersavatar
catchup!
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: wo 09 apr 2003 11:14

Re: Welke eerste mtb (16")voor mijn dochter van 3,5...

Bericht door catchup! »

beetje laat, maar toch
we hebben indertijd voor frog gekozen, en doen dat nu opnieuw.

Eerst als allround fiets, dus ook als mtb.

Nu zijn we overgeschakeld naar Speci Riprock en hoewel dat een super fietske is, valt toch het verschil met de frog op: af en toe kettingproblemen de zeer zwakke derailleurpad.

Frog is niet echt mtb, meer hybride. Nu heeft hij nood aan een echte(re) mtb.

De frog was op 1 dag tijd doorverkocht, ze stonden in de rij...

Early rider ook geprobeerd, maar die geo was minder (versta: iets meer sukkelen die eerste meters, terwijl de frog direct spot on was)
Plaats reactie