Aankoop Fully.

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
WOESTIJN5
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: di 22 sep 2009 18:15
Rijdt met: SPECIALIZED

Aankoop Fully.

Bericht door WOESTIJN5 »

Na een tweetal jaar op een hardtail, wil ik graag even de kwaliteiten van een fully beproeven.
Als ik de revieuws mag geloven niets dan voordelen, misschien enkel het gewicht als nadeel.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het merk "Bergamont". (heel weinig info te vinden in België)
Alle tips zijn welkom.
Even betrouwbaar als de grote bekende merken?

Sportieve groeten,
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Aankoop Fully.

Bericht door Free_ltd »

Waarom bergamont?

Is een door scott overgenomen fabriekje dacht ik.

Er zijn merken genoeg met meer faam en naam en wss ook beter afgemonteerd voor die prijs.

Eerst eens gaan zien naar wat ge ermee wilt doen en uw budget.
WOESTIJN5
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: di 22 sep 2009 18:15
Rijdt met: SPECIALIZED

Re: Aankoop Fully.

Bericht door WOESTIJN5 »

Waarom Bergamont? Plaatselijke dealer in de buurt.

Ik dacht ergens aan een "All Mountain".

De plaatselijke toertochten zeggen me niet veel.
Mijn interesse gaat meer naar technische parcours, zeker geen down hill.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Aankoop Fully.

Bericht door Free_ltd »

Zelf rij ik XC fully en ben ik niet zo bezig met die All Mountains/Enduro modellen.

Lokale dealer is idd wel belangrijk, maar daarvoor ga ik geen dure fiets kopen die minder is afgemonteerd. Ik wil graag zoveel mogelijk waar voor mijn geld, alhouwel ik daar ook wel stapjes opzij zet. Want normaal gezien komt ge dan bij Cube en Canyon uit.

Zelf rij ik een Scott Spark die ik vorig jaar occasie heb gekocht.

Ik heb niet echt een vaste dealer, maar woon in een streek waar er massaal zijn. De dealer waar ik mijn Merida racefiets kocht, doet ook Bergamont, en heb er daar dus eens naar gekeken. Enerzijds kreeg ik het er niet warm van, maar als ik me niet vergis waren ze toch minder afgemonteerd als andere merken in dezelfde prijsklasse. Maar kan zijn dat ik mij vergis. Zou het daarvoor nog eens moeten gaan nazien.
Ge zien op TT's ook zelden mensen met een Bergamont.

Ik weet zelfs nu nog niet wat binnen een paar jaar de volgende wordt, maar de kans is groot een Orbea OIZ [-o<

Maar mss dat anderen hier ervaring hebben met Bergamont en u een beter antwoord kunnen geven. En als ge open staat voor wat anders, dan hoeft ge hier maar een budget op te geven en krijgt ge hints genoeg.
WOESTIJN5
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: di 22 sep 2009 18:15
Rijdt met: SPECIALIZED

Re: Aankoop Fully.

Bericht door WOESTIJN5 »

Ik sta totaal open voor andere merken.
Gewoon even polsen op het forum naar advies en tips.
Kwalitatieve fully, veerweg 100 of 120 mm, dropper, liefst Sram 1 maal 11 of 12.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Aankoop Fully.

Bericht door aresius »

WOESTIJN5 schreef:...
Kwalitatieve fully, veerweg 100 of 120 mm, dropper, liefst Sram 1 maal 11 of 12.
Ook een voorkeur voor wielmaat? 26, 27.5(+), 29?

De meeste merken hebben intussen wel een kwalitatieve "trail" full suspension in hun gamma.
Wat is het budget dat je eraan wil spenderen?
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Aankoop Fully.

Bericht door KrisMaes76 »

WOESTIJN5 schreef:Ik sta totaal open voor andere merken.
Gewoon even polsen op het forum naar advies en tips.
Kwalitatieve fully, veerweg 100 of 120 mm, dropper, liefst Sram 1 maal 11 of 12.
Als je zegt "all mountain", dan denk ik toch eerder aan iets meer veerweg:
27.5: 140-150mm veerweg
29: 130-140mm veerweg

ook letten dan dat je wat bredere velgen neemt, minimaal 25mm intern, op mn 'all mountain' heb ik 30mm intern en dat geeft toch een beter gevoel op zwaar terrein dan wanneer ik mn 25mm wielen gebruik.

Totaalgewicht: max 13-13.5kg

Dropper: standaard is dat meestal 125mm, maar voor grotere personen is een grotere drop wel beter. (alhoewel je bij 125mm wel het voordeel hebt dat je het zadel nog gemakkelijk tussen je knieën kan klemmen voor extra controle)
ianaprilia
Mountainbiker
Berichten: 402
Lid geworden op: do 04 aug 2005 15:33
Rijdt met: Cannondale Scalpel Team replica

Re: Aankoop Fully.

Bericht door ianaprilia »

WOESTIJN5 schreef:Ik sta totaal open voor andere merken.
Gewoon even polsen op het forum naar advies en tips.
Kwalitatieve fully, veerweg 100 of 120 mm, dropper, liefst Sram 1 maal 11 of 12.
Kijk es even op deze site, Duitse fabrikant, internet verkoop rechtstreeks van hen, heb er zelf een carbon AM gekocht en ben er super tevreden van, eigenlijk veel waar voor de prijs.
Een XC ga je er niet vinden, hun specialiteit ligt in het ruwere werk :), je kan de AM versie in alu of carbon, verschillende versies, kleuren en afmontages verkrijgen, dus je maakt hem zo duur als je zelf wil...

https://www.propain-bikes.com/
Plaats reactie