Orbea Alma H20 versus Trek procaliber 6

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
wleonard
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 okt 2017 17:13

Orbea Alma H20 versus Trek procaliber 6

Bericht door wleonard »

Ik ben bij de aankoop van een nieuwe MTB aan het twijfelen tussen twee fietsen:

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... Code=black

Voordelen:
2x11
Steekassen?
Boostnaven?

https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/alma-29-h20-18

Voordelen:
Lichter
Mooier (persoonlijke smaak)
M500 remmen (upgraden naar XT M8000 kan voor 119euro) (tov M425 op de trek)

De H20 is ook slechts uitgerust met een 1x11 maar kan voor 59euro "geüpgrade" worden naar een 2x12

Ik heb op beide een korte testrit (asfalt) kunnen uitvoeren en ervaar niet direct verschil. of ga ik toch beter voor een 1x11 en verander ik het kettingblad naar 38 tanden als ik in Vlaanderen rijd?.

Doel van de fiets:
Trainen voor de fietsvakanties (op een tandem :-D ) zowel op de baan als in de bossen.
Plezier beleven zowel on- als offroad.

Wim
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Orbea Alma H20 versus Trek procaliber 6

Bericht door janssis werner »

Hallo. Wij hebben vorig jaar ook voor deze keuze gestaan. Alleen lagen toen bij de orbea de kabels nog onder het frame. Dit was toen de rede zodat hij afviel in het lijstje. Dat deze geen steek assen heeft is ook een min punt. Maar dat je hem kan aanpassen is een pluspunt. Bij de trek is de vering een min punt en zou eerder voor de superfly gaan. Over de remmen br447 hoef je u geen zorgen te maken. Deze zijn dik ok en de blokjes zijn veel goedkoper dan de xt en gaan zeker zolang mee. Plus deze kun je later nog vervangen en is goedkoper als een betere vork te kopen. Dit zijn volgens mij twee mooie fietsen de orbea alma h20 en de trek superfly 6/7.

Grtjs.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Orbea Alma H20 versus Trek procaliber 6

Bericht door janssis werner »

Hallo . Heb het nog eens bekeken. Bij trek zou ik dan toch voor de 8 gaan en de superfly die ik voorstelde is model 2017. Blijkbaar is het model wat jij voorstelde de opvolger alleen is de 6 wat minder in onderdelen.

Grtjs.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Orbea Alma H20 versus Trek procaliber 6

Bericht door Free_ltd »

1 x 11 en voor een pietluttig bedrag naar 2 x 12? Waarom dan niet gewoon 1 x 12?
Gebruikersavatar
Frakke
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 13 nov 2010 11:04
Rijdt met: Orbea Alma H10

Re: Orbea Alma H20 versus Trek procaliber 6

Bericht door Frakke »

Heb ook verschillende optie's bekeken Trek,Cube,specialized enz en heb uiteindelijk de Alma H10 gekocht en heel tevreden ook van de 1x12!
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Orbea Alma H20 versus Trek procaliber 6

Bericht door janssis werner »

Hallo. Het is niet 2x12 maar 2x11 voor 59euro. Voor een beginnende fietsen is dit toch nog beter dan 1x11 of je moest veel talent hebben. Bij de 1x12 zal dat anders zijn maar weet dat dit voor iedereen anders is.

Grtjs.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Orbea Alma H20 versus Trek procaliber 6

Bericht door Free_ltd »

2x 11 klint idd ook al beter en zou ik zelfs nog nemen.
wleonard
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 okt 2017 17:13

Re: Orbea Alma H20 versus Trek procaliber 6

Bericht door wleonard »

Bedankt voor de vele reacties.

Ik ben er nog niet volledig uit. Mijn les raad me aan om een large te nemen of voor de trek een 19,5inch. heb daarop gereden (zeer kort) en dat leek wel oké. Maar ik twijfel toch of ik beter geen XL / 21,5 ach neem. Aangezien ik 1m92 ben met een BB van 90. (als ik dat ingeef op de site van orbea kom ik bij een XL). Maar de LBS heeft geen XL staan. Heb ondertussen ook 3 tochtjes gedaan met de MTB van mijn papa (en 23,5inch trek superfly 6)) maar dat is echt wel te groot.

Wat is jullie advies?

Heb ondertussen ook verder gezocht (online) en nog enkele interessante zaken zien staan:

Orbea H10 van 2017:
https://www.bikester.be/orbea-alma-h10- ... 56811.html" onclick="window.open(this.href);return false; lijkt me een zeer goede bike maar nog enkel verkrijgbaar in L (oké, in een andere kleur wel leverbaar in een XL maar deze vind ik dan echt spuug lelijk)
Indien jullie van mening zouden zijn dat een L voldoende is dan zou ik voor deze geen.
Fox voorvork, 2x11 XT afgemonteerd.

Orbea H20 van 2017:
https://www.bikester.be/orbea-alma-h20- ... 56805.html" onclick="window.open(this.href);return false; dit is natuurlijk een 1x11

Of (en dan bespaar ik heel wat geld voor in de toekomst enkele upgrades te doen):
de Votec VC comp:
https://www.bikester.be/562157.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(deze vind ik wel de mooiste) maar ik vind zeer weinig ervaringen terug op het www. En hij lijkt vrij zwaar 12,3kg
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Orbea Alma H20 versus Trek procaliber 6

Bericht door janssis werner »

Hallo. Dit is zeer fout als ze u een fiets willen verkopen dat uw maat niet is. Bij trek nemen ze een andere manier van de juiste maat te bepalen. De zoon is 184 en rijdt op een 19'5 en deze is zeker te klein voor u en de 23 van uw vader is zeker te groot. Voor u is er maar een maat de 21,5 bij trek of een gewone xl. Volgens mij ga je deze moeilijk vinden op stok inde winkel. Als je dan toch op het internet kijkt naar een fiets kijk dan best eens bij canyon of radon. Deze zijn veel beter als dat wat je voorstelde. Denk volgens mij dat je dit eens beter doet maar voor iets degelijke mtb ga je toch niet onder de 1200 euro zitten. Pas daar zeker mee op als ze u een fiets willen verkopen die in de winkel staat, ben daar ook al het slachtoffer van geweest.

Grtjs.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Orbea Alma H20 versus Trek procaliber 6

Bericht door _Knarf_ »

Frakke schreef:Heb ook verschillende optie's bekeken Trek,Cube,specialized enz en heb uiteindelijk de Alma H10 gekocht en heel tevreden ook van de 1x12!
Ik zat ook te kijken naar die H10, en naar de H20.

Enig idee waarom de H10 €300 duurder is dan de H20 op hun website ?

Zit toch niet zoveel verschil in ?
Crankset
ketting
cassette
derailleur
ketting

Maar als ik die onderdelen apart op zoek en vergelijk, dan zou ik voor de H10 maar een €150 meer uitkomen dan de H20. Of zie ik ergens iets uit het hoofd.
Die 1x12 is wel zeer aanlokkelijk voor in de Ardennen waar ik toch wel vaak ga biken. Groot bereik, en geen geklungel met die voorste derailleur.


Vindt de H20 zeer gunstig geprijsd, maar de H10 al een pak minder.
Plaats reactie