Forumoverzicht Productinfo Welke bike geniet de voorkeur? carbon

carbon

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Bericht vr 27 mei 2005 21:46
Rikske Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1504
Mijn bike: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition
mikes_be schreef:
Ik vind idd. de voorvork van de Merida op 't eerste zicht minder dan de vork bij de genius.


Die is inderdaad minder (had ik ook gezegd hé :wink: )maar voor de rest is alles behalve de remmen shimano XT, terwijl bij die Scott toch net iets te veel deore en LX terugkomt, vind ik.

't Is natuurlijk zo dat ge met die deore en LX stukken nog altijd het terrein in kunt duiken en als ze versleten zijn kunde nog altijd upgraden, met een voorvork ligt dit iets anders natuurlijk, deze veranderde beter bij aankoop zodat ge alleen moet opleggen op de waarde van die vork.
(heb ik ook gedaan, heb ong. 50 € opgelegd om de standaard Manitou Black Super Air te ruilen voor een Rock-Shox Reba Team met pop-lock)

Bericht vr 27 mei 2005 22:16
mikes_be Mountainbiker

Berichten: 27
@rikske
nu geef je me wel een idee: voor een meerprijs van € 50,00 zou ik mijn voorvork kunnen opwaarderen ...
is die Rox-shox sheba beter dan manitou black super of marzocchi mx pro?
momenteel rij ik met een rox-shox duke race en ik ben daar wel tevreden over...

Bericht vr 27 mei 2005 22:56
ivo Mountainbiker

Berichten: 2837
Rikske schreef:
mikes_be schreef:
Ik vind idd. de voorvork van de Merida op 't eerste zicht minder dan de vork bij de genius.


Die is inderdaad minder (had ik ook gezegd hé :wink: )maar voor de rest is alles behalve de remmen shimano XT, terwijl bij die Scott toch net iets te veel deore en LX terugkomt, vind ik.

't Is natuurlijk zo dat ge met die deore en LX stukken nog altijd het terrein in kunt duiken en als ze versleten zijn kunde nog altijd upgraden, met een voorvork ligt dit iets anders natuurlijk, deze veranderde beter bij aankoop zodat ge alleen moet opleggen op de waarde van die vork.
(heb ik ook gedaan, heb ong. 50 € opgelegd om de standaard Manitou Black Super Air te ruilen voor een Rock-Shox Reba Team met pop-lock)

Alles behalve de remmen? Je vergeet wel het belangrijkste en dat is de crankset: een Shimano 540 en een EC30 trapas. Dat is nog beneden Deore. Bovendien is het geen full carbon frame maar een mixed carbon/alu frame. De aankoopprijs bedraagt 2160 €. Als je dan nog een fatsoenlijk crankstel wil steken en die flutvork wil vervangen dan zit je toch een heel eind boven het gegeven budget.

Bericht vr 27 mei 2005 22:57
ivo Mountainbiker

Berichten: 2837
mikes_be schreef:
@rikske
nu geef je me wel een idee: voor een meerprijs van € 50,00 zou ik mijn voorvork kunnen opwaarderen ...
is die Rox-shox sheba beter dan manitou black super of marzocchi mx pro?
momenteel rij ik met een rox-shox duke race en ik ben daar wel tevreden over...

De RS Reba hoort wel bij de betere vorken. Zeker beter dan een Manitou black.

Bericht vr 27 mei 2005 23:15
qwan Mountainbiker

Berichten: 207
Mijn bike: Specialized Stumpjumer FSR

mikes_be schreef:
Ik denk dat ik ondertussen zo goed als zeker de fully verkies boven een carbon HT.

Ik vind idd. de voorvork van de Merida op 't eerste zicht minder dan de vork bij de genius.
Misschien dat ik beter € 400,00 opleg en een genius MC-40 neem:
Marzocchi MX Pro, rest mengeling XT en LX en sun DS 2-wielen.
Dit voor een prijs van 2.699,00 ... is dat aanvaardbaar of te veel voor wat ik zou krijgen?
ik denk wel dat ik nog een korting kan krijgen zodat ik waarschijnlijk zal eindigen rond de € 2.100,00 à 2.200,00.


Beneden die 2700 Euro krijg je bij Specialized al een Stumpjumper FSR met een Fox voorvork. Misschien te goed voor wat jij er 'maar' mee doet, maar met dat frame/vork ben je jaren goed en kan je later ook zwaardere Ardennen (of Alpen) ritten aan.

Bericht vr 27 mei 2005 23:25
mikes_be Mountainbiker

Berichten: 27
is een reba niet zwaarder dan een manitou black?
overigens er zijn een stuk of zes soorten reba, welke is dan het meest geschikt om te combineren bij een fully zoals de genius?

Bericht vr 27 mei 2005 23:39
Jack77 Mountainbiker

Berichten: 1946
Ivo schreef:
Om je een idee te geven inzake je budget:
Voor 2000 euro heb je een alu fully met een RS pilot vorkje en een LX afmontage. Voor minder geld heb je een alu HT met alles er op en eraan. DTSwiss velgen, Skareb vork, full XT afmontage, Avid 7 remmen.


Ivo, mss toch eens je ogen wat verder open trekken. ;)

Voor rond 2000 euro vind je meer. Meer dan een jaar geleden had je al een Fuel 90 had met een Duke en grosso modo LX afmontage voor 1560 euro...

En waarom zou een LX/XT afmontage niet kunnen volstaan voor een doorsnee tochtrijder? Veel mensen doen volgens mij in meer of mindere mate aan overkill en kopen materiaal dat ze nooit ten volle benutten...

Bericht vr 27 mei 2005 23:45
Jack77 Mountainbiker

Berichten: 1946
mikes_be schreef:
is een reba niet zwaarder dan een manitou black?
overigens er zijn een stuk of zes soorten reba, welke is dan het meest geschikt om te combineren bij een fully zoals de genius?


Veel schelen ze niet qua gewicht. Een Reba is super-instelbaar. Als je er een neemt, dan pak je best een versie met een Poplock (al dan niet Adjust).

BTW, een Black is niet altijd een Black. Daar bestaan véél versies van...

Bericht za 28 mei 2005 00:28
mikes_be Mountainbiker

Berichten: 27
Nu heb ik ondertussen vastgesteld dat de genius RC-30 en de genius MC-40 dezelfde prijs hebben, terwijl de RC-30 beter afgewerkt lijkt.
Is het dan niet beter om de genius RC-30 te kopen?

Bericht za 28 mei 2005 00:47
Gast

Jack77 schreef:
Ivo schreef:
Om je een idee te geven inzake je budget:
Voor 2000 euro heb je een alu fully met een RS pilot vorkje en een LX afmontage. Voor minder geld heb je een alu HT met alles er op en eraan. DTSwiss velgen, Skareb vork, full XT afmontage, Avid 7 remmen.


Ivo, mss toch eens je ogen wat verder open trekken. ;)

Voor rond 2000 euro vind je meer. Meer dan een jaar geleden had je al een Fuel 90 had met een Duke en grosso modo LX afmontage voor 1560 euro...

En waarom zou een LX/XT afmontage niet kunnen volstaan voor een doorsnee tochtrijder? Veel mensen doen volgens mij in meer of mindere mate aan overkill en kopen materiaal dat ze nooit ten volle benutten...




=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

VorigeVolgende

Keer terug naar Welke bike geniet de voorkeur?