carbon

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Je kan bvb. ook eens bij Specialized kijken.

Nu, ben iets te snel geweest m.b.t. die MC-50. 't Is vooral het crankstel dat ik zou vervangen. De vork zou ik zeker overwegen te houden. Al denk ik wel dat die MX Pro duurzamer is dan die Black Super. Die laatste heeft dan weer travel adjust (wat niet steeds echt van pas komt) en kost je niks extra.

Als je dan nog geld wil spenderen, kan je altijd denken aan lichtere wielen of een lichtere zadelpen of zo.

Nog even m.b.t. die LX schijfremmen: voor tourgebruik zullen die zeker volstaan. 't Is pas wanneer je extremere omstandigheden opzoekt, dat de verschillen qua power meer tot uiting komen.
mikes_be
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 mei 2005 15:41

Bericht door mikes_be »

waarom het cranckstel?
wat zou je dan voorstellen?
zijn het dan zo'n zware wielen (alesa taurus)?
Gebruikersavatar
LuckyIron
Mountainbiker
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr 08 nov 2002 12:10
Rijdt met: Orbea OIZ marathon
Contacteer:

Bericht door LuckyIron »

voor 2000€ vind je toch betere alternatieven denk ik zo.

ik geef een voorbeeldje bij Orbea (omdat dat bij mij gekend is).

Een Orbea Popr voor 1980€
Sid Team voorvork
XTR-XT afmontage
fsa crankstel
( http://www.orbea.com )

dit is enkel om maar een voorbeeldje te geven. Ook andere merken bieden betere alternatieven aan dan de merknaam Scott (kijk ook eens naar de Duitse merken; Cube,...)

succes verder met de zoektocht



8)
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

LuckyIron schreef: Een Orbea Popr voor 1980€
Sid Team voorvork
XTR-XT afmontage
fsa crankstel
( http://www.orbea.com )
Niet direct een voorbeeld van een tourfiets :roll:

Maar ja, je hebt gelijk, er zijn idd veel leuke bikes te vinden. Soms idd aardig beter afgemonteerd. Maar dan zit je vrijwel meteen met de vraag of je bij een lokale fietsenboer koopt (met garantie en hopelijk ook degelijk service bij de deur) of het over de grenzen zoekt.

Nu, die MC-50 is helemaal geen slechte keus. Integendeel, als je de reviews mag geloven. Ik dacht er aan om het crankstel te laten vervangen door iets van FSA/Truvativ/Race Face (of Shimano, als je daar wil blijven) omdat je daarmee wss wel wat gewicht kan besparen. Nu, ik zou eerst kijken naar de wielen en dan evt. naar dingen zoals de zadelpen en het crankstel. Het eerste ga je sneller voelen (draaiend gewicht).

Wat die wielen betreft: 'k heb die test in MountainBIKE even nagekeken en ze behoren tot bij de zwaardere. De velgen hebben een opgegeven gewicht van 540 gram, wat toch niet niks is voor disc-exemplaren. Ik veronderstel (!) echter dat de banden ook niet van de lichtste zullen zijn, en dat je daar aardig wat op kan winnen.
mikes_be
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 mei 2005 15:41

Bericht door mikes_be »

waar staat die review op 't net?
heb je dan een voorbeeld van een lichter wiel?
ik zie dan op de hogere modellen SUN DS-2 staat. Is dat goed?
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

http://www.mountainbike-magazin.de/sixc ... p?id=80598

http://www.mountainbike-magazin.de/sixc ... _testbrief

Mss dat iemand anders iets kan zeggen over Sun velgen? Ze lijken wel meer en meer aan populariteit te winnen.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

mikes_be schreef:@ Ivo,

Het is niet zo dat ik al besloten heb ... ik ga gewoon verder op de antwoorden in dit topic en tracht zo tot een beslissing te komen.
Wat ik me ondertussen al gerealiseerd heb - o.m. door andere topics te bekijken - is dat ik momenteel een té kleine maat van bike heb, nl. M (18,5") voor een lengte van ongeveer 1m87.
Voor het overige denk ik een budget van circa € 2.000,00 te spenderen aan een nieuwe bike en ik zou nu graag eindelijk de goede keuze maken i.p.v. weer fouten te maken bij de aanschaf van een bike.
Ik dacht momenteel idd. aan een scott MC-50, waarbij ik de vork zou veranderen door een Marzocchi MX Pro. Ik lees daar immers niets dan positief over ... blijkbaar het ideale compromis tussen een fully en een HT en nog degelijk afgemonteerd.
Ik heb ook al de kans gekregen om een paar ritten te maken met een Giant NRS fully en dat is mij goed bevallen, reden waarom ik nu een fully niet uitsluit.
Het is echter omdat toch redelijk veel mensen mij eerder een HT aanraden en eventl. een carbon, dat ik er nog totaal niet uit ben.
Eigenlijk wil ik gewoon niet twee keren dezelfde fout maken in mijn keuze van fiets ...
Als je niet kan kiezen dan zou ik toch eerder je geld aan een alu fully spenderen dan aan een carbon frame. Ik zie echt niet in wat dat carbon frame voor meerwaarde heeft voor jouw vooropgesteld gebruik.
Om je een idee te geven inzake je budget:
Voor 2000 euro heb je een alu fully met een RS pilot vorkje en een LX afmontage.
Voor minder geld heb je een alu HT met alles er op en eraan. DTSwiss velgen, Skareb vork, full XT afmontage, Avid 7 remmen.
Wil je deze HT met een carbon frame dan krijg je als beloning een no name crank van Shimano (zelfs geen Deore) en een pipo vork van Manitou (de splice). Bovendien is zo'n frame veel minder comfortabel dan een gelijkaardig alu frame.
Laatst gewijzigd door ivo op vr 27 mei 2005 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

mikes be schreef:
dus een fully in plaats van carbon
Waarom geen carbon-fully ? :wink:
Wa denkt ge van de volgende ?

http://www.merida.nl/bikes2005/MissionCarbonSpEdD.html

O.K. ,wel boven uw budget maar die vermelde prijs is wel cataloog prijs hé, 'k denk wel da ge rond de 8% korting moet kunnen krijgen (misschien meer, hangt van uwe fietsboer af).
Om juist te zijn is die prijs de nederlandse verkoopprijs, ik denk dat die fiets in België 2.541 € kost (als ik mij niet vergis :oops: )

Grootste nadeel bij deze fiets is volgens mij de voorvork (toch zeker in verhouding met de naar mijn idee supergoede achtervering)

Enfin, 't is maar een voorbeeld hé :wink: , bij andere merken is er ook wel een vergelijkbaar model te vinden.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Die Merida is van nature mogelijk wel iets sportiever van karakter dan die Genius MC, denk ik.

De vork is beduidend minder (mogelijk zelfs geen rebound control).

Een carbonnen FS biedt trouwens geen meerwaarde qua vering.

Tussen de twee zou ik voor de Genius gaan.

(BTW, beide hebben een specifieke/niet-standaard demper.)
mikes_be
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 mei 2005 15:41

Bericht door mikes_be »

Ik denk dat ik ondertussen zo goed als zeker de fully verkies boven een carbon HT.

Ik vind idd. de voorvork van de Merida op 't eerste zicht minder dan de vork bij de genius.
Misschien dat ik beter € 400,00 opleg en een genius MC-40 neem:
Marzocchi MX Pro, rest mengeling XT en LX en sun DS 2-wielen.
Dit voor een prijs van 2.699,00 ... is dat aanvaardbaar of te veel voor wat ik zou krijgen?
ik denk wel dat ik nog een korting kan krijgen zodat ik waarschijnlijk zal eindigen rond de € 2.100,00 à 2.200,00.
Plaats reactie