carbon

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
mikes_be
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 mei 2005 15:41

Bericht door mikes_be »

heeft iemand een suggestie van een fully in die prijscategorie, liefst met een aanvaardbaar gewicht (rond de 12,5-13 kg?)?
Ik denk dat ik inderdaad eerder voor het comfort zal kiezen, dus een fully in plaats van carbon.
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Afbeelding
Cadre: Mosquito - Cadre Mosquito F-light titanium
Fourche: Rock Shox - Reba race OEM 115mm 2005 with Pop Lock adjust
Cintre: Race Face - Cintre Evolve low riser
Grip: Lizzard Skin - Poignée MTB Dual Compound
Potence: Race Face - Potence Deus 2005 anodisée 31.8
Jeux de direction: XTX - Jeux de direction semi intégré XTX
Tige de selle: Ritchey - Tige de selle WCS 350mm
Selle: SDG - Selle Ti-Fly
Dérailleur avant: Shimano VTT - Dérailleur avant XT 2005 dual pull 26.8/31.8
Dérailleur arrière: Shimano VTT - Dérailleur arrière XT 2005 chappe longue
Shifters: Shimano VTT - Frein à disque avant XT 2005
Freins: Shimano VTT - Frein à disque arrière XT 2005
Pédalier: Shimano VTT - Pédalier XT 2005
Chaîne: Sram - Chaîne PC970 110L + Power Link
Cassette: Sram - Cassette PG-970 (7.0) 11-32
Roue avant: Mavic - XC717 Disc silver/ DT Compet./ XT Centerlock avant
Roue arrière: Mavic - XC717 Disc silver/ DT Compet./ XT Centerlock arrière
Pneu avant: Ritchey - Z-Max Pro
Chambres à air: Ritchey - Chambre à air Butyl 26x1.9-2.1 Presta
Divers: Fox Racing Shox - Amortisseur Float R 2005 Pro Pedal OEM
1950 euro @ Barracuda
Gast

Bericht door Gast »

FF een medebiker onder de aandacht brengen. Waarom een nieuwe bike, kijk hier eens. Voor veel minder geld hebt ge ene leuke bike om regelmatig te toeren denk ik, tenminste als het uw maat is.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

mikes_be schreef:budget: maximaal rond de € 2.000,00
plaats: Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen, Ardennen
gemiddeld 1 x/week
comfort boven snelheid
ik wil wel een bike waar ik de dag na een rit geen rugpijnen e.d. aan overhoud
mijn doel is het om op een aangename manier toertochten te rijden met een comfortabele bike, die toch niet te zwaar mag zijn (ik moet nog een helling op geraken ...)
Als je na een rit van 40 km in Vlaams Brabant al rugpijn hebt is er toch iets grondig mis met ofwel je rug, ofwel je houding en/of de afsteling van je fiets.
Gezien je comfort en genieten boven snelheid stelt neem ik aan dat je niet ligt te stoempen of met een groot verzet rijdt zodat deze oorzaak al uitgesloten lijkt.
Iedere gezonde mens, met een goed afgestelde hardtail die met een matige sneljheid een TT rijdt zal over deze afstand normaal gen last hebben van zijn rug.
Bij een hardtail en een fully met dezelfde afmontage zal de fully steeds beduidend zwaarder zijn en duurder, nogal logisch.
Met jouw budget heb je al een HT met een top afmontage en betere voorvork. Je zal er echter geen gelijkwaardige fully voor vinden. Het is niet omdat er vanachter een veer opstaat dat je er ook voordeel van gaat hebben.
Een fully moet volledig uitgebalanceert zijn tussen voor en achterdriehoek. En dat kost geld. Wil je dan ook nog eens een lichtere fully dan gaat het pas echt geld kosten.
Bovendien is de aard van het terrein, de frequentie en de afstand van je ritten van die aard dat een fully je geen enkel voordeel zal opleveren, integendeel zelfs, bij jouw vooropgesteld budget. Je zal voor dat budget natuurlijk wel een goede middenklasse fully vinden maar spendeer je dat geld aan een betere afmontage en een goede voorvork en degelijke remmen gaat je dat veel meer rijplezier opleveren.

Hou er ook rekening mee dat als je met je fully een heel seizoen TT's wil rijden (dus ook in herfst en winter) het onderhoud een veelvoud zal zijn van dat aan een hardtail.

Maar als ik al jouw posts zo doorneem denk ik dat ik in de woestijn aan het preken ben en dat je in je hoofd al de beslissing genomen hebt om je een fully aan te schaffen. :wink: .Na je negatieve ervaringen met fietsenmakers ter zake ben je nu gewoon op zoek naar mensen die je aankoopbeslissing moeten verechtvaardigen.

Je aankoop heet in elk geval één voordeel: als je de TT moe bent kan je met je fiets nog steeds andere horizonten gaan opzoeken :-D .
Laatst gewijzigd door ivo op vr 27 mei 2005 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

dtf schreef:Inderdaad,als je comfort kiest,kies je een fully,ik heb een carbon,en ben er zeer tevreden over,maar ik heb voor carbon gekozen voor het gewicht en niet voor het comfort.
Ik vrees alleen dat je budget wat aan de kleine kant is,ik denk dat in die prijsklasse,het een zware fiets zal worden,indien je een fully koopt.
Carbon gaat niets toevoegen aan je comfort. Carbon heeft alleen zijn nut bij racefietsen waar het kleine trillingen zal wegfilteren. Gezien de hele lange afstanden afgelegd op racefietsen zal het x-aantal weggefilterde trillingen de vermoeidheid meer tegengaan. Maar op een off road parcour zijn de trillingen van een ander soort en daar kan carbon (nog) niets aan veranderen. Een carbon frame is (momenteel) ook niet steeds lichter dan een alu legering.
De opgang van carbon is te danken aan zijn design mogelijkheden en de nog onontdekte perspectieven. Alu (en zijn legeringen) daarentegen staat op de top van zijn ontwikkeling. En gezien de markt nu eenmaal ieder jaar om vernieuwing vraagt stapt men noodgedwongen over naar carbon.
Nu en in de nabije toekomst zal een evenwaardige carbon fiets altijd duurder zijn dan een alu fiets gezien er bij carbon veel meer handenarbeid aan te pas komt.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Los van het feit of de aankoopbeslissing al dan niet vaststaat, ben ik het wat niet met je eens Ivo.
Ivo schreef:Bovendien is de aard van het terrein, de frequentie en de afstand van je ritten van die aard dat een fully je geen enkel voordeel zal opleveren, integendeel zelfs, bij jouw vooropgesteld budget. Je zal voor dat budget natuurlijk wel een goede middenklasse fully vinden maar spendeer je dat geld aan een betere afmontage en een goede voorvork en degelijke remmen gaat je dat veel meer rijplezier opleveren.
Als niet-prestatiegerichte rijder kan je veel plezier halen uit een goede middenklasse FS, volgens mij meer plezier dan dat een top afgemonteerde hardtail je in zo'n geval bieden kan. Van die top afmontage en de gewichtswinst zal je bij matig gebruik en tragere snelheden minder voelen dan van het relatieve gebrek aan comfort, tractie en controle. Die laatste komen zelfs van pas op hobbelige veldwegen waar je gewoon kan blijven doorpeddelen zonder uit het zadel te komen. Om nog maar te zwijgen van de afdalingen of klims die grip vragen.

Ik ben het echter wel met je eens wanneer je stelt dat een fully meer onderhoud vraagt én dat je in de eerste plaats goed moet uitkijken wat je aanschaft. Maar voor 2000 euro kan je een FS bike hebben (met een meer dan voldoende degelijke afmontage voor de gemiddelde gebruiker) waar je heel lang plezier aan beleeft...
mikes_be
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 mei 2005 15:41

Bericht door mikes_be »

@ Ivo,

Het is niet zo dat ik al besloten heb ... ik ga gewoon verder op de antwoorden in dit topic en tracht zo tot een beslissing te komen.
Wat ik me ondertussen al gerealiseerd heb - o.m. door andere topics te bekijken - is dat ik momenteel een té kleine maat van bike heb, nl. M (18,5") voor een lengte van ongeveer 1m87.
Voor het overige denk ik een budget van circa € 2.000,00 te spenderen aan een nieuwe bike en ik zou nu graag eindelijk de goede keuze maken i.p.v. weer fouten te maken bij de aanschaf van een bike.
Ik dacht momenteel idd. aan een scott MC-50, waarbij ik de vork zou veranderen door een Marzocchi MX Pro. Ik lees daar immers niets dan positief over ... blijkbaar het ideale compromis tussen een fully en een HT en nog degelijk afgemonteerd.
Ik heb ook al de kans gekregen om een paar ritten te maken met een Giant NRS fully en dat is mij goed bevallen, reden waarom ik nu een fully niet uitsluit.
Het is echter omdat toch redelijk veel mensen mij eerder een HT aanraden en eventl. een carbon, dat ik er nog totaal niet uit ben.
Eigenlijk wil ik gewoon niet twee keren dezelfde fout maken in mijn keuze van fiets ...
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Wat die Scott betreft: in plaats van die vork te veranderen bij die MC-50, laat je beter die Deore-componenten opwaarderen. (Voor 2000 euro mag je toch minstens LX verwachten, vind ik.)

Waarom neem je eigenlijk niet meteen een MC-40? (Al moet je wel Dual Controls zien zitten; hopelijk is die 120 mm vooraan ook niet te veel.) Einde seizoen kan je die wss wel voor een mooie prijs vastkrijgen.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Kijk mss ook eens bij andere merken...
mikes_be
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 mei 2005 15:41

Bericht door mikes_be »

@ Jack77: ken jij gelijkwaardige alternatieven?
Ik heb wel gehoord dat de deore schijfremmen beter zouden zijn dan de LX.
En de MC-40 is weeral € 400,00 duurder ...
Plaats reactie