Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door spaghetti_2 »

Ik weet niet met wat voor cassette je rijdt, maar op mijn 1x11 heb ik een 10-42T. Shimano biedt 11-46T aan, en de Eagle heeft zelfs 10-50T. Op mijn oudere Canyon heb ik een 2x10 met 11-36T als cassette. De sprongen zijn dus over het algemeen wel degelijk groter bij een 1x, en dit vooral bij de grootste kransjes. Maar je hebt voor een deel zeker gelijk: de huidige 11 speed Shimano cassettes maken amper een verschil tussen 1x en 2x. Bij 2x krijg je een veel groter aantal stappen rond 'normale' verzetten. Maar wanneer je op je grootste kransjes aan het rijden bent, dan gaat een sprong relatief gezien ongeveer even groot zijn.

Ik ben trouwens niet akkoord met de mening dat een 1x11 niet goed is om te koersen. Ik rij er zelf wedstrijden mee en ben er zeer tevreden van. Door het feit dat je niet meer moet schakelen tussen een binnen- en buitenblad ervaar ik zelfs veel minder grote sprongen dan met een 2x setup. Je kent het wel: je schakelt van binnen naar buitenblad en moet dan achteraan nog eens 2x schakelen om het gewenste verzet te bereiken. Met een 1x11 schakel je altijd in 'normale' stappen.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door madskatingcow »

De iets grotere 'sprongen' vind ik bij een mtb minder relevant doordat het terrein toch continu varieeert. Op de weg in peloton waar iedereen dezelfde snelheid rijdt is dat misschien iets belangrijker omdat je bij te grotere sprongen ofwel te licht ofwel te zwaar trapt, maar dan nog.

Persoonlijk zou ik niet voor de Epic gaan, dit is een verouderd model (geintroduceerd in 2013) dat weldra vervangen wordt, terwijl de huidige Cannondale Scalpel pas sinds vorig jaar op de markt is. 'Nieuwe' geomtrie en hogere restwaarde. De Epic rijdt ook eerder als een hardtail die de grotere schokken wat wegfiltert, niet als een 'echte' fully. Voor het comfort moet je hem zeker niet kopen.

Misschien ook is naar de Scott Spark 900 RC Pro 2017 kijken (als je er nog een kan vinden) ?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door spaghetti_2 »

madskatingcow schreef:Persoonlijk zou ik niet voor de Epic gaan, dit is een verouderd model (geintroduceerd in 2013) dat weldra vervangen wordt,
@madskatingcow, het gaat hier wel degelijk over een nieuw model van Specialized. De naam Epic slaat nu op hun nieuwste reeks hardtails.

@topic starter: indien interesse dan kan ik je altijd review in O2bikers over de Epic HT eens doorsturen
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door Swannie »

hey Kevin, goeiemorgen deze middag :wink:

het gaat over HT's!
De Epic en de Dale zijn beide nieuwe frames, dus op dat gebied zit de TS sowieso goed :wink:
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door madskatingcow »

Woops haha, my bad :lol:

Bij de Cannondale vind ik het asymetrisch achterwiel + Lefty voorwiel sowieso een nadeel, ik hou het liefst zo standaard mogelijk. Langs de andere kant heb je sowieso toch een speciaal voorwiel nodig met Lefty naaf, dan kan het speciale achterwiel er nog wel bij. Zoals reeds vermeld : als je je wiel vaak moet demonteren om hem in de auto te plaatsen ben je beter af met een gewone vork.

Beide zijn goede fietsen, met een goede garantieafhandeling, een foute keuze kan je niet maken.
Cubekee
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 14 dec 2011 22:29
Rijdt met: Cannondale Scalpel SI carbon 3 2017, Custom F-SI 2016, Cinelli zydeco custom,Cube Elite hpc pro 2012

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door Cubekee »

Als je kijkt naar het geheel, dan lijkt mij de cannondale geen nadeel qua wielen. Deze hebben al crest velgen wat zeer goede velgen zijn. De compenenten zoals lefty, frame en wielen is in zijn geheel samen ontworpen wat denk ik ook een licht voordeel is. Verder denk ik dat beide fietsen zeer gewaagt zijn aan elkaar en zou ik als ik jou was proberen op beiden te rijden en dan te oordelen naar wat voor jou het beste is. iedereen heeft zijn mening over een bepaald merk en zullen merk a altijd boven merk b plaatsen.
StevenD92
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 29 jul 2015 11:56
Rijdt met: cannondale scalpel, bianchi jab

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door StevenD92 »

spaghetti_2 schreef:Ik weet niet met wat voor cassette je rijdt, maar op mijn 1x11 heb ik een 10-42T. Shimano biedt 11-46T aan, en de Eagle heeft zelfs 10-50T. Op mijn oudere Canyon heb ik een 2x10 met 11-36T als cassette. De sprongen zijn dus over het algemeen wel degelijk groter bij een 1x, en dit vooral bij de grootste kransjes. Maar je hebt voor een deel zeker gelijk: de huidige 11 speed Shimano cassettes maken amper een verschil tussen 1x en 2x. Bij 2x krijg je een veel groter aantal stappen rond 'normale' verzetten. Maar wanneer je op je grootste kransjes aan het rijden bent, dan gaat een sprong relatief gezien ongeveer even groot zijn.

Ik ben trouwens niet akkoord met de mening dat een 1x11 niet goed is om te koersen. Ik rij er zelf wedstrijden mee en ben er zeer tevreden van. Door het feit dat je niet meer moet schakelen tussen een binnen- en buitenblad ervaar ik zelfs veel minder grote sprongen dan met een 2x setup. Je kent het wel: je schakelt van binnen naar buitenblad en moet dan achteraan nog eens 2x schakelen om het gewenste verzet te bereiken. Met een 1x11 schakel je altijd in 'normale' stappen.
het is idd daarover dat ik bezig was, bij de meeste fietsen met 2x11 zit ook de11/42 cassette , dus de grotere sprongen blijven hetzelfde, zelfs de 11/46 cassete blijven de 'sprongen' hetzelfde met enkel de 46 die verschilt van de 42, der rest is indentiek aan de 11/42, alvast de shimano casettes..
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Cannondale FSI Carbon 3 vs Specialized Epic HT Expert WC

Bericht door _anonymus_ »

StevenD92 schreef:
spaghetti_2 schreef:Ik weet niet met wat voor cassette je rijdt, maar op mijn 1x11 heb ik een 10-42T. Shimano biedt 11-46T aan, en de Eagle heeft zelfs 10-50T. Op mijn oudere Canyon heb ik een 2x10 met 11-36T als cassette. De sprongen zijn dus over het algemeen wel degelijk groter bij een 1x, en dit vooral bij de grootste kransjes. Maar je hebt voor een deel zeker gelijk: de huidige 11 speed Shimano cassettes maken amper een verschil tussen 1x en 2x. Bij 2x krijg je een veel groter aantal stappen rond 'normale' verzetten. Maar wanneer je op je grootste kransjes aan het rijden bent, dan gaat een sprong relatief gezien ongeveer even groot zijn.

Ik ben trouwens niet akkoord met de mening dat een 1x11 niet goed is om te koersen. Ik rij er zelf wedstrijden mee en ben er zeer tevreden van. Door het feit dat je niet meer moet schakelen tussen een binnen- en buitenblad ervaar ik zelfs veel minder grote sprongen dan met een 2x setup. Je kent het wel: je schakelt van binnen naar buitenblad en moet dan achteraan nog eens 2x schakelen om het gewenste verzet te bereiken. Met een 1x11 schakel je altijd in 'normale' stappen.
het is idd daarover dat ik bezig was, bij de meeste fietsen met 2x11 zit ook de11/42 cassette , dus de grotere sprongen blijven hetzelfde, zelfs de 11/46 cassete blijven de 'sprongen' hetzelfde met enkel de 46 die verschilt van de 42, der rest is indentiek aan de 11/42, alvast de shimano casettes..
Goeie opmerking. Ik vergeleek met mijn 2x10 aandrijving.
Plaats reactie