FLANDERS - JAZZ

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marge
Mountainbiker
Berichten: 324
Lid geworden op: do 13 jan 2005 13:33
Rijdt met: Summerbike: Orbea Oiz Carbon 3 / Mudbike Flanders

FLANDERS - JAZZ

Bericht door marge »

Ik overweeg om een MTB Flanders te kopen (de FXL Alu) opgezet met shimano LX en de vork Rock Shox Judy TT voor de prijs van +/- 1022 € (zie ook website www.flandersfietsen.be) Heeft iemand ervaring met deze fiets.
Ik kan ook kiezen tussen de originele wielen van shimano LX ofwel de wielen met 24 spaken van Jazz x-cluziv. Is dat (en de andere onderdelen van Jazz) goed materiaal ? De wiele ogen wel mooi maar ik heb twijfels over de degelijkheid. Ik heb echter nog nooit van Jazz gehoord, vandaar.
Zijn er alternatieven voor die prijs met de shimano LX (2005) ?
Laatst gewijzigd door marge op wo 18 mei 2005 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Odiel
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 19 feb 2003 18:04
Rijdt met: Stumpie
Contacteer:

Bericht door Odiel »

Stop!
Doe het niet.
Mijn eerste fiets was een Flanders. Je betaalt veel te veel voor wat je maar krijgt. Je kan met je 1000 euro veel meer krijgen dan dit. Kijk maar bij Cube bv. Ik ken de prijzen nu niet meer van buiten, maar vorig jaar had je voor 1000 euro een cube limited 2 met xt achter derailleur, hs33 olieremmen en een manitou axl (veeeeeel beter dan een judy tt).
Gebruikersavatar
irtimit
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 apr 2005 10:46
Rijdt met: Specialized S Works HT

Bericht door irtimit »

Je hebt voor €1099 (salden.nl) al een Trek 6700. (Alpha SLR Alu frame)
Nieuwe Shimano LX, met de hydraulische schijfremmen (achter der XT).
De voorvork is een Rock Shox Pilot SL met blokeersysteem(Pilot is beter dan de Judy en de SL is de beste van de Pilot reeks) en de verdere montage is van bontrager.

Vind ik persoonlijk wel stukken beter dan de flanders...
Rockfire
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: di 06 jan 2004 23:00
Rijdt met: Flanders - Deore LX

Bericht door Rockfire »

Ik geloof dat ik een van de weinigen op het forum ben, die met een flanders rij. Zelfde model als jij voorstelt. Ik heb wel de standaard wielen (ook Jazz), maar voor de remmen heb ik Magura HS33 gekozen. Lx is nog model 2004.
Na ruim anderhalf jaar ben ik nog steeds tevreden over de fiets. Reeds mee in het Eifelgebergte en Oostenrijk rondgereden, maar net zo goed een modderTT in de buurt. Wel één probleempje, hij schakelt zo moeilijk vooraan naar het kleinste tandwiel. Reeds meermaals laten afregelen, probleem blijft (foutje in design kader ?). Voor de rest is het een nadeel dat de fiets weinig uitstraling heeft, maar is dit een nadeel ?
Ik betaalde ong 1000 €, met klikpedalen (time atac) bij.

Zou ik de aankoop overdoen ? Misschien. Het is inderdaad zo dat je bij Cube (ook andere merken) voor ongeveer dezelfde prijs een betere afmontage hebt, maar ik weet niet of die zoveel beter zijn als wel eens wordt beweerd.

Heb je er al mee gereden ? Dit moet je eens proberen te doen, op een paar modellen die jouw interesseren en die binnen je budget passen.
Volgens mij kan je pas dan beweren of een fiets ok is of niet.
Gebruikersavatar
gd31201
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 16:43
Rijdt met: Trek
Contacteer:

Bericht door gd31201 »

Ik ben ook zo iemand die met een Flanders rijdt. Fiets aangekocht in mei 2004. Heb hem laten uitrusten met Full XT, de Jazz wielen en een Duke Race vork. Persoonlijk vind ik die fiets mooi voor de prijs die je betaalt.
Nu , 11 maand na aankoop heb ik een scheur vastgesteld in het kader. Heb dit onmiddelijk gemeld bij mijn fietsenmaker en heb onder garantie een nieuw kader gekregen, zonder kosten. Nu kan je zeggen , zie je wel geen goede kwaliteit. Maar als je hier op het forum eens zoekt, zie je ook wel klachten van andere "dure" merken waarbij de kader ook scheurt.

Men heeft me bij Flanders ook verteld dat het nieuwe kader "2005" op de plaats waar het gescheurd is versterkt is.

In elk geval, welke kader je ook kiest, er zullen altijd wel pro's en contra's zijn omtrnd je keuze.

Veel succes.
Gebruikersavatar
marge
Mountainbiker
Berichten: 324
Lid geworden op: do 13 jan 2005 13:33
Rijdt met: Summerbike: Orbea Oiz Carbon 3 / Mudbike Flanders

Bericht door marge »

Heb ondertussen een bezoekje gebracht aan de Flanders verdeler. Op de officiële Flanders prijzen kan ik nog 10% korting ontvangen. Ik denk om te opteren voor de full shimano LX2005 met voorvork RS Pilot C voor 970 €.
Ik denk er maar weinigen zijn die kunnen tippen aan zo'n prijs voor een volledige LX met de Pilot C.
Ook de Jazz onderdelen lijken me degelijk. Trouwens de bar-ends en 'pulle-netje' zijn inbegrepen. Het kan belachlijk lijken maar bij velen is dit een optie.
Natuurlijk is de XT beter en zijn er veel vorken die nog veel beter zijn, maar waar eindigt dat hé ?
Op mijn zoektocht merk ik dat er veel merken zijn die 'mengen' in de groepen. Een beetje XT, een beetje LX en deore enz. Waarschijnlijk is dat om de prijs een beetje te drukken.
Gebruikersavatar
Odiel
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 19 feb 2003 18:04
Rijdt met: Stumpie
Contacteer:

Bericht door Odiel »

Natuurlijk is de XT beter en zijn er veel vorken die nog veel beter zijn, maar waar eindigt dat hé ?
Daar gaat het niet om. Feit is dat je voor je geld meer kunt krijgen. Trust me, I've been there.
Op mijn zoektocht merk ik dat er veel merken zijn die 'mengen' in de groepen. Een beetje XT, een beetje LX en deore enz. Waarschijnlijk is dat om de prijs een beetje te drukken.
Dat is het typische argument waarmee ze mij destijds ook hebben weten te versieren : Alles is van dezelfde klasse. Mijn ondervinding is dat dat niet uitmaakt. Het is zeker de moeite waard om bv een achterderailleur van een klasse hoger te hebben dan de voorderailleur, want de achterderailleur is nu eenmaal belangrijker.

Dit zijn mijn ervaringen en ik zal zeker niet beweren dat Flanders slechte fietsen maakt.

1 Ding wil ik toch nog meegeven. Ik had mijn Flanders destijds besteld met Pilot C en heb die toen geleverd gekregen met Judy C (een ouder model). Ik heb mij toen laten afschepen onder het mom dat dat toch dezelfde vorken zijn. Toen ik een week later terug kwam om die vork toch te laten vervangen door een Pilot kon dat niet zonder het nodige gezever erbij. Ik ben trouwens niet de enige die al heeft meegemaakt dat Flanders soms andere onderdelen monteert dan gevraagd. (Heb ik hier destijds op het forum gevonden, weet niet of het er nog op staat.)
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Als je die Flanders neemt, vraag dan mss beter een Pilot SL. Veel meer zal het niet mogen kosten en je hebt meteen een van de beste budgetvorken. Naderhand vervangen kost je meer.
Plaats reactie